Gå til hovedinnhold
ForsidenLegevakt og legevaktsentralLedelse, styring og brukermedvirkning

Legevakten bør ha en plan for fagutvikling

Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser

Det bør være avsatt tid for både fagutviklere og andre ansatte til å oppdatere seg. Ledelsen på legevakten skal sørge for at egne ansatte får påkrevd videre- og etterutdanning, jf. helse og omsorgstjenesteloven § 8-2 (lovdata.no). Det følger også av forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 6 (lovdata.no) at ledelsen skal ha oversikt over de ansattes kompetanse. De obligatoriske kursene i akuttmedisin og volds- og overgrepshåndtering bør repeteres med for eksempel fem års mellomrom, selv om det ikke er krav om repetisjon i forskriften.

Utvikling og vedlikehold av kompetanse og fagkunnskap er både et lederansvar og et ansvar for den enkelte medarbeider. Faglig- og administrativ ledelse ved legevakten bør ha oversikt over den enkeltes kompetanse og på hvilke områder det er behov for oppdatering og økt kompetanse. Det bør være avsatt tid for både fagutviklere og andre ansatte til å oppdatere seg

Alle legevakter bør ha en egen skriftlig opplæringsplan for leger og annet helsepersonell tilpasset lokale forhold. Kompetanseutvikling kan oppnås på flere måter.

Eksempler kan være:

  • Fag- og temadager
  • Gjennomgang av e-læringskurs
  • Webinarer og podkaster hos NKLM (norceresearch.no) og KoKom (kokom.no)
  • Tilrettelagt tid til egenlæring eller -oppdatering med studiedager integrert i arbeidstiden til hver enkelt arbeidstaker.
  • Lokal akuttmedisinsk trening ved legevakten i team ved legevakten og sammen med andre samarbeidsaktører som AMK, ambulansetjenesten, politi og brannvesen.
  • Møter med samarbeidende parter hvor man gjennomgår prosedyrer, håndtering av spesifikke scenarier, reelle eller teoretiske case og lignende.
  • Kurs og fagdager som formidler tilbakemeldinger og erfaringer fra brukere, pårørende og etterlatte kan gi viktig læring i videre kvalitetsarbeid.
  • Gjennomgang av lydlogger for legevaktsentraloperatører og evaluering av samtaler. se forslag fra NKLM (norceresearch.no) og KoKom (kokom.no).

Andre aktiviteter det kan tilrettelegges for er:

  • Kurs innen forskjellige emner
  • Formelle utdanningsløp, som for eksempel videreutdanning
  • Formelle utdanningsløp og videreutdanning, som f.eks. Videreutdanning i medisinsk nødmeldetjeneste" på Oslomet (oslomet.no).
  • Eksterne seminarer og konferanser
  • Hospitering ved andre legevakter og andre samarbeidspartnere.
  • Alt helsepersonell må få nødvendig opplæring og trening i å utføre egne arbeidsoppgaver. De skal også ha regelmessig trening i samhandling og samarbeid med alle leddene i den akuttmedisinske kjeden.
  • Det kan være en eller flere ansatte med en fast stillingsbrøk avsatt til fagutviklingsarbeid.
  • Eksempler på arbeidsoppgaver kan være opplæring av nyansatte, å identifisere områder der det trengs mer kompetanse, å organisere fagdager, samt å oppdatere prosedyrer og faglige rutiner.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 6 (lovdata.no)


Helsedirektoratet (2025). Legevakten bør ha en plan for fagutvikling [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral/ledelse-styring-og-brukermedvirkning/legevakten-bor-ha-en-plan-for-fagutvikling

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: