Vurdering av kompetanse skal inneholde både underveisvurdering med tilbakemelding til LIS og sluttvurdering
I pedagogikken skilles det ofte mellom underveisvurdering (formativ vurdering) og sluttvurdering (summativ vurdering). Læringsfremmende tilbakemelding til LIS-en underveis i utdanningsforløpet skal være et grunnprinsipp for all vurdering av læringsaktiviteter, både i supervisjon, veiledning, kurs, simuleringsøvelser etc.
Tilbakemeldingene vil ha noe ulik form om de er knyttet til supervisjon eller veiledning, om de gis individuelt eller i gruppe og om de gis skriftlig eller muntlig etc. Men for å oppnå læring bør tilbakemeldingen inneholde følgende elementer:
- Ta utgangspunkt i LIS-ens perspektiv (be om egenvurdering av læringsbehov og mestring)
- Gi konkret tilbakemelding med innledende fokus på det LIS-en mestrer
- Gjennomføre en dialog om forbedringspunkter
- Trekke konklusjoner sammen med LIS-en
Se utdypning av disse punktene i kapittelet om vurderingsformer i supervisjon og veiledning.
Når LIS-en i samråd med supervisører og veileder vurderer at den kompetansen som er beskrevet i læringsmål er oppnådd, skal han/hun be om godkjenning av oppnådd læringsmål fra leder. I denne sluttvurderingen innhenter leder vurdering fra både veileder og minst èn supervisør.
Grunnlaget for vurderingen er delvis registrert i kompetanseportalen gjennom signatur på at læringsaktivitetene er tilfredsstillende gjennomført, men det kan også være nødvendig å innhente andre vurderingsinnspill, for eksempel gjennom dialog i et vurderingskollegium. Se anbefaling om vurderingskollegium.
Begrunnelse
Det er viktig at vurderingsarbeider legges opp slik at det fremmer læring og ikke utelukkende tjener en kontrollfunksjon. Ved læringsfremmende tilbakemelding på kompetanse underveis får LIS-en mulighet til å lære og korrigere seg selv. Tilbakemelding bidrar til å gjøre læringserfaringer sterke og varige. Underveisvurdering gir mulighet for å oppdage læringsutfordringer hos den enkelte LIS på et tidlig stadium og kunne justere den individuelle utdanningsplanen tilsvarende.
En løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd er et grunnprinsipp i spesialistutdanningen. I spesialistforskriftens § 26 heter det at «Utdanningsvirksomheten skal sørge for at legen får løpende vurdering av om læringsmålene er oppnådd og at oppnådde læringsmål dokumenteres så snart som mulig». Noen hovedtrekk for vurdering av LIS-en i den nye spesialiststrukturen er beskrevet og begrunnet i spesialistforskriften (spesialistforskriften) og i forarbeidene til forskriften (Høringsnotatet 2016). Se også rundskriv I-2/2019 Spesialistforskriften med kommentarer og merknader til bestemmelsen (§ 26) og Forskrift om Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring med henvisning til Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring (Forskrift om NKR og EQF).
Sluttvurdering av det enkelte læringsmål har en avgjørende betydning for spesialistgodkjenning fordi den er en endelig bekreftelse på at LIS-en har oppnådd forventet kompetanse. Bekreftelsen vil ikke bli overprøvd av Helsedirektoratet ved spesialistgodkjenningen.
Referanser
- FOR-2016-12-08-1482 om spesialistutdanning og spesialistgodkjenning for leger og tannleger
- Forarbeider til spesialistforskriften: Høringsnotatene datert 22. juni 2016 og 23. mars 2018.
- Temahefte 5 - Vurdering av LIS1. Oslo: Helsedirektoratet 2017.
- FOR-2017-11-08-1846 Forskrift om Nasjonalt kvalifikasjonsrammeverk for livslang læring og om henvisningen til Det europeiske kvalifikasjonsrammeverket for livslang læring.
- Rundskriv I-2/2019 ("Spesialistforskriften med kommentarer").
Sist faglig oppdatert: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Vurdering av kompetanse skal inneholde både underveisvurdering med tilbakemelding til LIS og sluttvurdering [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 21. mai 2019, lest 03. desember 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/planlegging-gjennomforing-og-kompetanseoppbygging-i-vurderingsarbeidet/vurdering-av-kompetanse-skal-inneholde-bade-underveisvurdering-med-tilbakemelding-til-lis-og-sluttvurdering