Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.
I pedagogikken skilles det ofte mellom underveisvurdering (formativ vurdering) og sluttvurdering (summativ vurdering). Læringsfremmende tilbakemelding til LIS-en underveis i utdanningsforløpet skal være et grunnprinsipp for all vurdering av læringsaktiviteter, både i supervisjon, veiledning, kurs, simuleringsøvelser etc.
Tilbakemeldingene vil ha noe ulik form om de er knyttet til supervisjon eller veiledning, om de gis individuelt eller i gruppe og om de gis skriftlig eller muntlig etc. Men for å oppnå læring bør tilbakemeldingen inneholde følgende elementer:
- Ta utgangspunkt i LIS-ens perspektiv (be om egenvurdering av læringsbehov og mestring)
- Gi konkret tilbakemelding med innledende fokus på det LIS-en mestrer
- Gjennomføre en dialog om forbedringspunkter
- Trekke konklusjoner sammen med LIS-en
Se utdypning av disse punktene i kapittelet om vurderingsformer i supervisjon og veiledning.
Når LIS-en i samråd med supervisører og veileder vurderer at den kompetansen som er beskrevet i læringsmål er oppnådd, skal han/hun be om godkjenning av oppnådd læringsmål fra leder. I denne sluttvurderingen innhenter leder vurdering fra både veileder og minst èn supervisør.
Grunnlaget for vurderingen er delvis registrert i kompetanseportalen gjennom signatur på at læringsaktivitetene er tilfredsstillende gjennomført, men det kan også være nødvendig å innhente andre vurderingsinnspill, for eksempel gjennom dialog i et vurderingskollegium. Se anbefaling om vurderingskollegium.