En plan for vurdering av oppnådde læringsmål skal inngå som en integrert del av den individuelle utdanningsplanen.
Utdanningsvirksomheten har ansvar for at det tidlig i arbeidsforholdet utarbeides en individuell utdanningsplan for den enkelte LIS. Planene skal bygge på utdanningsplanen for spesialiteten og inneholde informasjon om hvor og når LIS-en skal gjennomføre de ulike aktivitetene og når og hvordan kompetansen skal vurderes.
Det er arbeidsgivers ansvar at hver LIS har en individuell utdanningsplan. Veileder skal følge med i den faglige progresjonen under spesialiseringsforløpet og bidra til individuelle tilpasninger, revisjoner og konkretiseringer av utdanningsplanen. Veileder skal også, sammen med LIS-en, følge med på og sørge for at LIS får vurdert oppnådd kompetanse (summativt). Mengdetrening og hvor ofte man må følges opp med tilbakemelding og vurdering på de ulike læringsmålene vil variere for den enkelte LIS. Det er viktig å rette fokus og ressurser mot de områdene der det viser seg at LIS-en trenger mest trening og tilbakemelding.
Kompetansevurdering kan medføre at den individuelle utdanningsplanen må justeres. For eksempel er det for spesialiteter som har nasjonalt anbefalte prosedyrer, lagt inn et minimum antall repetisjoner per prosedyre. Dersom en kompetansevurdering tilsier at LIS-en vil trenge flere repetisjoner enn den anbefalte mengden, kan informasjon om dette legges inn i Kompetanseportalen. Det kan også legges inn informasjon om hvor ofte en supervisør må signere for gjennomførte prosedyrer, eventuelt med kommentar.
Planen skal revideres underveis i løpet ved behov.
Begrunnelse
Individuelle utdanningsplaner er eksplisitt hjemlet i spesialistforskriften § 25 bokstav a, der det heter at:
«Virksomheten skal sørge for at det utarbeides en individuell utdanningsplan med et utdanningsløp i samråd med legen og at planen revideres etter behov» (spesialistforskriften). Planen bør utarbeides ved ansettelsen eller helt i begynnelsen av arbeidsforholdet (Høringsnotat, 2016 og Rundskriv I-2/2019). Dette vil bidra til forutsigbarhet og til forventningsavklaring både for LIS og virksomheten.
Referanser:
Sist faglig oppdatert: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). En plan for vurdering av oppnådde læringsmål skal inngå som en integrert del av den individuelle utdanningsplanen. [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 21. mai 2019, lest 05. juni 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/planlegging-gjennomforing-og-kompetanseoppbygging-i-vurderingsarbeidet/en-plan-for-vurdering-av-oppnadde-laeringsmal-skal-innga-som-en-integrert-del-av-den-individuelle-utdanningsplanen