LIS-en kan ta ansvar for egen læring gjennom aktivt å be om tilbakemeldinger på gjennomført arbeid og delta aktivt i utforming og revisjoner av sin individuelle utdanningsplan. Dersom LIS-en mener at det er grunnlag for å revidere utdanningsplanen fordi forventet kompetanse er, eller ikke er, utviklet, kan LIS-en be om et møte med veileder/leder for å få denne kompetansen vurdert og for å eventuelt få justert utdanningsplanen. For øvrig er det leders ansvar å legge til rette for best mulig progresjon i utdanningsløpet.
Den enkelte LIS har selv et ansvar for egen læring og for at utdanningen blir planlagt og gjennomført så raskt og effektivt som mulig
Begrunnelse
LIS-enes ansvar for egen læring er hjemlet i spesialistforskriften. Selv om ny spesialistutdanning legger mye ansvar på utdanningsvirksomhetene for tilrettelegging og gjennomføring, vil læring og progresjon ikke finne sted uten aktiv deltakelse fra LIS.
Siste faglige endring: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2019). Den enkelte LIS har selv et ansvar for egen læring og for at utdanningen blir planlagt og gjennomført så raskt og effektivt som mulig [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 04. oktober 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/planlegging-gjennomforing-og-kompetanseoppbygging-i-vurderingsarbeidet/den-enkelte-lis-har-selv-et-ansvar-for-egen-laering-og-for-at-utdanningen-blir-planlagt-og-gjennomfort-sa-raskt-og-effektivt-som-mulig