Gå til hovedinnhold
ForsidenHelse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordningerMiljø- og helsekrav til virksomheter § 4

Skolens uteområde bør utformes med et variert innhold (HØRINGSUTKAST)

Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Ekstern høring:

Høringsfrist er 1. november 2025. Mer informasjon på høringssiden.

Variasjon i arealdekke

Det bør kombineres ulike underlag som gress, sand, grus, asfalt, gummiunderlag og naturmark for å stimulere til ulike typer lek og aktivitet.  

Naturelementer

Naturlige elementer som trær, busker, steiner og terrengvariasjoner bør integreres og bevares. Dette gir skygge, skaper rom, inviterer til utforskning og støtter motorisk utvikling.  

Soner og funksjoner

Det bør etableres ulike soner for ulike behov:

  • Aktive soner: Tilrettelagt for fysisk utfoldelse med f.eks. klatrestativ, balanseelementer, husker, ballområder.  
  • Rolige soner: Områder for sosialt samvær, hvile eller for å trekke seg tilbake, gjerne skjermet med vegetasjon eller møblering.  
  • Sosiale møteplasser: Amfi, sittegrupper, bålplass.  
  • Læringssoner: Områder egnet for utendørs undervisning, f.eks. skolehage, utforskningsområder med naturmaterialer.  

Utforming og tilpasning

Utforming av uteområdene med store flater som kan brukes til få aktiviteter bør unngås. Det er bedre med mellomstore rom eller soner som har gode forbindelser med hverandre, og som ikke er for funksjonsbestemte, Små og mellomstore rom eller soner fremmer variert bruk. Tilpass innhold og funksjoner til ulike aldersgrupper og funksjonsnivåer.

Forskriftens krav (§4) om at uteområdet skal fremme helse, trivsel, lek og læring oppnås best gjennom et variert og gjennomtenkt utformet uteområde. God utforming legger til rette for de mange rollene uteområdet skal fylle: en arena for fysisk aktivitet og lek, sosialt samvær, undervisning og kontakt med natur. En bevisst utforming kan stimulere til fysisk aktivitet, som er viktig for barns utvikling, helse, og skoleprestasjoner, og utgjøre en betydelig andel av anbefalt daglig aktivitet. Videre er uteområdet en viktig pedagogisk ressurs i en stadig mer praktisk og utforskende skole, og tilgang til varierte naturelementer har vist seg å ha positive effekter på barns konsentrasjon og aktivitetsnivå.

Kunnskapsoppsummeringen (NMBU, 2019) viser at variert innhold og utforming har stor betydning. Mange nok og varierte funksjoner innbyr til allsidig bruk der flere kan delta. God tilgang på ulike fysiske elementer og arealtyper/dekker bidrar til økt bruk, økt fysisk aktivitet og redusert inaktivitet. Studier indikerer at mange og små nisjer fremfor få, store og funksjonsbestemte arealer, samt innslag av natur, bidrar til flere aktivitetstyper og appellerer bredere, uavhengig av kjønn. Store funksjonsbaserte flater kan virke ekskluderende og begrense mangfoldet. Variasjon i terreng og naturelementer er viktig for motorisk utvikling, kreativ lek og gir nødvendig skygge. Kartleggingsrapporten (NINA, 2025) viser at skoler med mindre arealer ofte har en høyere andel harde, ensartede flater og mindre natur. Rapporten understreker viktigheten av bevisst utforming for å sikre kvalitet, spesielt ved begrenset areal, slik at uteområdet kan fylle sin rolle som en helsefremmende og pedagogisk arena.

Referanser

  • Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven). (LOV-2011-06-24-29)
  • Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger (FOR-2023-06-09-867).
  • Thorén, K.H., Nordbø, E.C.A., Nordh, H., & Ottesen, I.Ø. 2019. Uteområder i barnehager og skoler – Hvordan sikre kvalitet i utformingen. NMBU, Fakultet for landskap og samfunn.
  • Nordbø, E.C., Venter, Z.S., Ulset, V.S., Figari, H., Hansen, J., Korkou, M. & Scott, S. 2025. Nasjonal kartlegging av uteområder i norske grunnskoler. NINA Rapport 2551.

Siste faglige endring: 19. juni 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Skolens uteområde bør utformes med et variert innhold (HØRINGSUTKAST) [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. juni 2025, lest 12. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helse-og-miljo-i-barnehager-skoler-skolefritidsordninger/miljo-og-helsekrav-til-virksomheter-4/skolens-uteomrade-bor-utformes-med-et-variert-innhold

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: