Skolens uteområde bør ha en minimumsnorm på 30 m² per elev – det bør avsettes 50 m² per elev i rurale områder og minimum 30 m² per elev i urbane områder (HØRINGSUTKAST)
Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Anbefalingen gjelder netto tilgjengelig bruksareal for elevene, det vil si tomtens areal med fratrekk for bygninger, parkeringsplasser og annet trafikkareal. Arealer som ikke er egnet til opphold og lek, søppelkasser eller sykkelstativ, skal ikke medregnes.
Differensiering rural/urban
Skillet baseres på befolkningstetthet i skolekretsen.
Rurale områder: I skolekretser med befolkningstetthet under 1000 innbyggere per km² anbefales 50 m² per elev.
Urbane områder: I skolekretser med befolkningstetthet over 1000 innbyggere per km² anbefales minimum 30 m² per elev.
Planlegging
Ved planlegging av nye skoler bør disse arealnormene legges til grunn.
Eksisterende skoler
For eksisterende skoler som ikke oppfyller normen, må det vurderes om uteområdet likevel er helsemessig tilfredsstillende, eventuelt om kompenserende tiltak er nødvendige.
Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger § 4 stiller krav til at uteområder skal være utformet slik at de fremmer helse, trivsel, lek og læring for elevene. Skolen er en sentral arena i folkehelsearbeidet, hvor barn og unge tilbringer en stor del av sin hverdag. Uteområdene spiller en viktig rolle for å oppfylle dette ansvaret, da de er arenaer for fysisk aktivitet, sosial interaksjon, læring og kontakt med natur. Regelmessig fysisk aktivitet er avgjørende for normal vekst og utvikling blant barn og unge (Sosial- og helsedirektoratet, 2000). Fysisk aktivitet i skoletiden, hvorav mye skjer i friminuttene på uteområdet, er viktig for barns utvikling, helse, konsentrasjon og skoleprestasjoner. Videre er skolens uteområder viktige nærmiljøanlegg og i økende grad en arena for praktisk og utforskende undervisning. Tilgang til grønne kvaliteter og natur i skolens uteområde kan fremme fysisk aktivitet, beskytte mot UV-stråling, støy og luftforurensning, samt fungere som en kognitiv og mental buffer.
Alt dette forutsetter tilstrekkelig areal for å romme viktige kvaliteter som naturelementer, variert terreng og ulike funksjoner tilpasset alle elever. Forskriften § 4 første ledd siste setning forutsetter at kommunene skal følge faglige normer på området, og at eventuelle avvik skal dokumenteres etter forskriftens krav til internkontrollsystem, jf. forskriften § 18. Hvorvidt virksomhetens utearealer tilfredsstiller kravene etter § 4 til forsvarlige utearealer beror på en konkret vurdering der størrelse vil være ett relevant moment, men i seg selv ikke er avgjørende.
Nyere kartlegging (NINA, 2025) viser at kun 39 % av skolene oppfyller normen på 50 m² , og at utfordringen er størst i urbane strøk. Hele 56 % av elevene går på skoler med mindre enn 50 m². Kunnskapsoppsummeringen (NMBU, 2019) foreslo en generell reduksjon til 30 m², basert på erfaringstall og at kvalitet kan kompensere for mindre areal. Kartleggingsrapporten indikerer at 30 m² kan være en nedre grense for å ivareta viktige kvaliteter, men viser også at mindre areal ofte medfører lavere kvalitet og mindre natur. En differensiert norm på 50 m² (ruralt) og 30 m² (urbant) anerkjenner realitetene i byene, samtidig som den opprettholder en best mulig standard der det er mulig og sikrer et minimumsnivå basert på oppdatert kunnskap for å støtte skolens sentrale rolle i folkehelsearbeidet og uteområdenes mange funksjoner.
Referanser
Lov om folkehelsearbeid (folkehelseloven). (LOV-2011-06-24-29)
Forskrift om helse og miljø i barnehager, skoler og skolefritidsordninger (FOR-2023-06-09-867).
Nordbø, E.C., Venter, Z.S., Ulset, V.S., Figari, H., Hansen, J., Korkou, M. & Scott, S. 2025. Nasjonal kartlegging av uteområder i norske grunnskoler. NINA Rapport 2551.
Sosial- og helsedirektoratet (2000) Fysisk aktivitet og helse, anbefalinger. IS-1011.
Thorén, K.H., Nordbø, E.C.A., Nordh, H., & Ottesen, I.Ø. 2019. Uteområder i barnehager og skoler – Hvordan sikre kvalitet i utformingen. NMBU, Fakultet for landskap og samfunn.
Helsedirektoratet (2025). Skolens uteområde bør ha en minimumsnorm på 30 m² per elev – det bør avsettes 50 m² per elev i rurale områder og minimum 30 m² per elev i urbane områder (HØRINGSUTKAST) [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 19. juni 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/helse-og-miljo-i-barnehager-skoler-skolefritidsordninger/miljo-og-helsekrav-til-virksomheter-4/skolens-uteomrade-bor-ha-en-minimumsnorm-pa-30-m-per-elev--det-bor-avsettes-50-m-per-elev-i-rurale-omrader-og-minimum-30-m-per-elev-i-urbane-omrader