Skjønnsmessig vurdering med grunnlag i forventet måloppnåelse
Det kan innvilges tilskudd til:
Drift av brukerstyrte hus og aktiviteter som drives etter Huset-modellen. Det ligger i Huset-modellen at husene er gjennomgående brukerstyrt, i alle ledd og nivå, fra frivillige, ansvarspersoner og ansatte, og at eierskapet og det overordnede ansvaret ligger hos brukerorganisasjonene.
Det gis tilskudd til tiltak som gir eller bidrar til:
- kompetanse- og erfaringsdeling fra bruker til bruker
- oppsøkende innsats ovenfor målgruppen
- forebygging av helseskade ved rusmiddelbruk i målgruppen
- dekking av grunnleggende behov, som f.eks. måltid, hygiene, værested, etc.
- bistand til praktiske gjøremål
- veiledning og/eller rådgiving, som f.eks. bistand til å komme i kontakt med offentlige tjenester
Tilskuddet skal benyttes på en slik måte at det kommer målgruppen direkte til gode.
Tillegg og presiseringer:
Det brukerstyrte huset skal være lett tilgjengelig for brukerne. Det skal ikke sette krav til noen form for egenbetaling eller at brukerne skal være rusfrie når de tar i del i tilbud eller aktiviteter.
Tilskuddsordningen skal ikke finansiere aktiviteter/tilbud som retter seg mot personer som har lettere utfordringer og som allerede kan, eller bør, få dekket sine behov gjennom ordinære tilbud.
Det gis ikke tilskudd til:
- aktiviteter som allerede er finansiert gjennom andre tilskuddsordninger
- heldøgns/institusjonsbaserte tilbud
- tilbud som faller inn under spesialisthelsetjenestes ansvar
Vurderingskriterier og utmåling av tilskuddets størrelse:
Tilskudd beregnes skjønnsmessig basert på kriteriene i tabellen under.
I tillegg til søkers beskrivelse av behov for tjenesten, formål, aktiviteter, samarbeid med kommuner eller andre aktører, vil den skjønnsmessige vurderingen vektlegge antall deltakere som nyttiggjør seg av tilbudet.
Søknaden vil bli sett i sammenheng med søknader over andre tilskuddsordninger som forvaltes av Helsedirektoratet.
For tilskuddsordningen som helhet er det et mål å oppnå en geografisk spredning og variasjon i målgruppen som nås i de ulike typer oppfølgingstilbud. Det vil derfor kunne tas hensyn til dette under behandling av enkeltsøknader.
Tiltak (60 %)
- Forventet resultat: I hvilken grad vil tilbudet tiltaket bidra til måloppnåelse for tilskuddsordningen? I hvilken grad gjøres det rede for virksomhetens innhold, metodikk, faglig tilnærming og arbeidsform?
- Målgruppe: Hvordan og i hvilken grad jobber søkeren for å nå ut til målgruppen? I hvilken grad er tilbudet tilgjengelig for målgruppen?
- Bemanning og kompetanse: I hvilken grad innehar ansatte og frivillige nødvendig kompetanse og erfaring? I hvilken grad har tilbudet ansatte og frivillige som har erfaringskompetanse?
- Bruker- og pårørendemedvirkning og brukerinnsikt: I hvilken grad er det lagt til rette for bruker- og pårørendemedvirkning på tjeneste- og individnivå? Hvordan og i hvilken grad vil søkerne innhente, sammenstille og benytte brukerinnsikt til forbedring av tilbudet og til rapportering av brukeropplevelser.
Søknad (25 %)
- Gjennomføring: I hvilken grad gir søknaden en god og realistisk beskrivelse av hvordan tilbudet skal gjennomføres og følges opp? I hvilken grad henger aktiviteter, tidsplan og tilbudets mål sammen? I hvilken grad er det gjort relevante risikovurderinger knyttet til gjennomføring og drift av tilbudet?
- Samarbeid: I hvilken grad beskrives samarbeid med kommunen eller andre aktører i gjennomføring av tilbudet?
- Plan for rapportering: I hvilken grad gjør søknaden rede for interne og eksterne kontrolltiltak som skal sikre korrekt rapportering og måloppnåelse?
Budsjett (15 %)
- Klart og presist budsjett: I hvilken grad beskrives budsjettet med en klar og presis oversikt over utgifter/inntekter.
- Sammenheng mellom søknadsbeløp og aktiviteter: I hvilken grad beskrives sammenhengen mellom budsjettet og planlagt aktivitet?
- Forventet finansiering fra andre: I hvilken grad beskrives forventet finansiering fra kommune/andre til tiltaket?