Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

​Brukerstyrte hus på rusmiddelfeltet​ 

Målet med ordningen er at målgruppen - basert på brukerstyrt aktivitet - skal oppleve medborgerskap, bedret sosial tilhørighet samt redusert skade av rusmiddelbruk. Målgruppen er hovedsakelig personer er med et pågående rusmiddelbruk, personer under rehabilitering og tidligere rusmiddelavhengige, men kan også inkludere pårørende til eller etterlatte etter rusmiddelavhengige.   Tilskudd kan kun innvilges til brukerstyrte hus der minimum to eller flere brukerorganisasjoner på rusmiddelfeltet står som eiere, eller der disse organisasjonene sammen har dannet en virksomhet for å drifte det brukerstyrte huset.

Slik blir prosessen

  • Tilskuddsordningen utlyses:
    28. januar 2025
  • Søknadsfrist:
    25. februar 2025
  • Forventet ferdigbehandling av søknader:
    14. mars 2025
  • Rapporteringsfrist for 2025:
    01. april 2026

Søke om tilskudd

Før en søknad kan sendes inn må organisasjonen og de som skal kunne representere organisasjonen registreres i Tilskuddsportalen. Les mer om roller og tilganger.

Søknadsfrist: 25. februar 2025, kl 13:00

Når tilskuddsåret er over og rapporteringsfristen nærmer seg, vil du få tilgang til et skjema for rapportering i tilskuddsportalen.

Rapportere om bruken av tilskudd

Når tilskuddsåret er over og rapporteringsfristen nærmer seg, vil du få tilgang til et skjema for rapportering i tilskuddsportalen. For tilskudd som allerede er innvilget basert på en søknad innsendt via Altinn, skal du rapportere via Altinn.

Vi anbefaler at du leser veiledning til rapportering om bruken av tilskudd før du fyller inn rapporteringsskjemaet.

Regelverk

Se fullstendig regelverk (PDF) I Standardvilkår for tilskudd fra Helsedirektoratet

Kontakt

Først publisert: 28.01.2025 Siste faglige endring: 28.01.2025 Se tidligere versjoner