§ 3 bokstav a – Definisjon av barn
Med «barn» i forskriften menes personer under 18 år.
Definisjonen av barn som personer under 18 år, samsvarer med definisjonen av barn i FNs konvensjon om barnets rettigheter (barnekonvensjonen), artikkel I. Det er også i samsvar med øvrig norsk regelverk som regulerer markedsføring mot barn, herunder kringkastingsloven, markedsføringsloven og forskrift om markedsføring av kosmetiske inngrep.
Forskriften legger ingen fleksibel tilnærming til begrepet «barn». Alle under 18 år har det samme rettslige vernet mot markedsføring som rammes av forskriften. Det avgjørende for forskriftens anvendelse er om markedsføringen er særlig rettet mot barn.
§ 3 bokstav b – Definisjon av markedsføring
Markedsføring defineres som enhver form for kommunikasjon eller handling i markedsføringsøyemed, som har til hensikt å fremme omsetning overfor forbrukere.
Bestemmelsen er medie- og teknologinøytral og omfatter ikke bare tradisjonell reklame, som TV, radio eller reklame i blader/trykt skrift, men også sponsing, produktplassering og markedsføringsaktiviteter på digitale plattformer, sosiale medier og digitale spill. Også indirekte markedsføring omfattes, hvor det er tydelig kobling til produkter omfattet av produktlisten, gjennom kjennskap eller preferanse til produkt eller merke, for eksempel gjennom bruk av varemerker, inkludert navn, logo og slagord, farger, lyder og karakterer eller andre særegne kjennetegn. Slike virkemidler kan ha markedsføringseffekt overfor barn, selv om produktet ikke vises eksplisitt.
Med «produktplassering» menes dels at en vare, tjeneste eller et varemerke inngår i, eller vises til i et program mot betaling eller liknende vederlag for direkte eller indirekte å fremme varer, tjenester eller omdømmet til en fysisk eller juridisk person, jf. § 3-6 i kringkastingsloven. I tillegg kan produktplassering også bety den fysiske plasseringen av varer på utsalgssted, se mer om dette under § 4.
Vilkåret om «markedsføringsøyemed» innebærer at formålet med kommunikasjonen eller handlingen må være å fremme salg av produktet. At aktiviteten også har andre formål enn å fremme salg, slik som for eksempel opplysningsfunksjon, utelukker ikke at markedsføringsforbudet kan være overtrådt. Vilkåret om markedsføringsøyemed er videre gitt for å sikre at forbudet ikke utilsiktet rammer aktiviteter i privat og ikke-kommersiell hensikt.
Det må foretas en konkret vurdering i hvert enkelt tilfelle av om en aktivitet er å anse som markedsføring, det vil si om kommunikasjonen eller handlingen er gjort i markedsføringsøyemed. Vurderingen må basere seg på en konkret helhetsvurdering av hva som må antas å være avsenders formål med aktiviteten. I vurderingen må det blant annet legges vekt på hvem som er avsender, hvem som tar initiativ til aktiviteten, innholdet i og utformingen av budskapet, og presentasjons- og formidlingsform. Hvilken kanal eller medium som er valgt for å spre budskapet er ikke avgjørende, men vil kunne ha betydning for helhetsvurderingen, se omtalen under § 4 tredje ledd.
Videre må det legges vekt på om en kommunikasjon eller handling er egnet til å nå målgruppen, ikke om den faktisk gjør det. Det understrekes at også sponsing regnes som markedsføring dersom hensikten er å fremme omsetning overfor forbrukere, jf. § 3 bokstav c. Markedsføringsforbudet kan ikke omgås ved å bruke påvirkere eller andre som kanaler for et reklamebudskap.
§ 3 bokstav c – Definisjon av sponsing
Med sponsing menes enhver form for offentlig eller privat bidrag til et arrangement, en virksomhet eller en person med den hensikt å fremme omsetning av produkter overfor forbrukere, jf. definisjonen i forskriften § 3 bokstav c.
Sponsing etter denne definisjonen er avgrenset til det bidraget som sponsor gir til sponsorobjekt, og forutsetter ikke noen gjenytelse. Det er uten betydning om bidraget er offentlig kjent eller ikke. Definisjonen inneholder heller ingen begrensninger med tanke på hvem bidraget kommer fra.
Et sponsorforhold består som regel av en gjensidig forpliktende avtale der en sponsor gir et sponsorbidrag og får en gjenytelse for det bidraget. Sponsorbidraget kan være økonomiske bidrag slik som penger, rabatter, varer, utstyr, tjenester eller andre ytelser til en person, gruppe, organisasjon eller et arrangement som er sponsorobjekt. Gjenytelsen kan for eksempel være at sponsor får kommersielle rettigheter, eksponering eller andre fordeler, herunder markedsføring, profilering eller omdømmebygging.
Skillet mellom sponsorbidrag og bidrag uten markedsføringshensikt
Selv om et sponsorforhold i praksis ofte består av en gjensidig forpliktende avtale slik beskrevet over, er dette ikke et vilkår for at noe skal anses som sponsing etter forskriften § 3 bokstav c. Dette betyr at bidrag som ytes uten noen form for gjenytelse også kan anses som sponsing, dersom hensikten med bidraget er å fremme omsetning av produkter overfor forbrukere. Hvorvidt det foreligger slik hensikt også for et bidrag som ikke er betinget av en gjenytelse, må vurderes konkret for hvert enkelt tilfelle.
Som et utgangspunkt har det formodningen for seg at en næringsaktør har markedsføringshensikt bak et bidrag. Det er mulig at det kan tenkes konkrete tilfeller hvor bidraget ikke har markedsføringshensikt, men det vil i så fall være i helt særskilte unntakstilfeller. For at slike bidrag ikke skal regnes som sponsing, må formålet ha veldedig karakter, ikke være en del av en sponsoravtale, og bidraget kan ikke utformes på en måte som fungerer som eller oppfattes som markedsføring av et produkt, for eksempel på grunn av avtalt logoeksponering, produktomtale, synlighet i arrangementets materiell eller annen kobling til produktet. Et særskilt unntakstilfelle kan for eksempel være bidrag donert fra en næringsaktør eller bidrag gitt på forespørsel fra en frivillig organisasjon for å kunne deles ut som del av en juletradisjon på sykehusets barneavdeling.
Selv om noe faller inn under forskriftens definisjon av «sponsing», er det ikke av den grunn forbudt. Hvorvidt sponsing er forbudt, må på lik linje med annen markedsføring vurderes utfra vilkårene i forskriften § 4. Det vises til omtalen under § 4 tredje ledd under «særskilt om sponsortilfeller».