Gå til hovedinnhold
ForsidenLegemiddelhåndteringIstandgjøring og utdeling av legemidler (§§ 7 og 8)

Utdeling

Begrepet utdeling er definert i legemiddelhåndteringsforskriftens § 3 bokstav l: «Utdeling av ferdig istandgjort legemiddel til pasient, administrering av legemiddel som pasienten ikke kan administrere selv, overvåkning av legemiddelinntak og observasjon av eventuelle umiddelbare reaksjoner på tilført legemiddel. Krav for utdeling av legemidler er gitt i legemiddelhåndteringsforskriftens § 7.»

Utdeling av legemidler skal gjøres med utgangspunkt i ordinering. Ved uklarheter eller mistanke om feil i ordinering, rekvirering eller istandgjøring må dette avklares med ansvarlig rekvirent eller helsepersonell som har istandgjort legemiddelet før utdeling. For å sikre at riktig legemiddel utdeles til riktig pasient, i riktig dose, til riktig tid og på riktig måte innebærer utdelingen minimum følgende punkter:

  1. Identifisere pasient, for eksempel ved å be om navn og fødselsnummer eller ved bruk av elektronisk kontroll.
  2. Kontrollere at legemiddel som skal utdeles samsvarer med ordinering, for eksempel antall tabletter/kapsler i dosett eller multidose og navn, administrasjonsform, samt styrke på legemidler utenom dosett og multidose, for eksempel øyedråper og topikale legemidler. Den som deler ut legemidler fra dosett eller multidose må ha tilgang til oppdatert dokumentasjon som utdeling kontrolleres mot, for eksempel kurve/medisinkardeks/medisinkort.
  3. Observere pasient og vurdere relevante forhold, for eksempel blodsukker, for å avklare om det er noe som tilsier at legemiddel ikke bør utdeles. Vedkommende må i sammenheng med dette vurdere når annet helsepersonell skal kontaktes for videre håndtering av situasjonen.
  4. Eventuelt klargjøre legemidler som grunnet administrasjonsform ikke er ferdig istandgjort, for eksempel måle opp mikstur og klargjøre inhalasjonsdose.
  5. Administrere legemiddel i henhold til ordinering. Vær oppmerksom på spesielle forhold, som for eksempel om tablett skal knuses.
  6. Overvåke inntak av legemidler der dette er besluttet eller er en forutsetning for lukket legemiddelsløyfe.
  7. Observere effekt / manglende effekt og bivirkninger og rapportere dette til relevant helsepersonell slik at pasient kan følges opp på en hensiktsmessig måte.
  8. Dokumentere at legemiddel er gitt samt eventuelle observasjoner.
  9. Dokumentere dersom legemiddel ikke ble gitt samt årsak til dette.
  10. Håndtere og melde fra om eventuelle avvik.

Hos pasienter med hjemmebaserte tjenester bør utdeling av legemidler også inkludere observasjon av pasientens kognitive og fysiske tilstand som grunnlag for å evaluere om bistand til legemiddelhåndteringen som gis, er tilstrekkelig. Eventuelle relevante endringer hos pasienten bør rapporteres videre til helsepersonell med ansvar for slik vurdering. Dette er viktig for å fange opp behov for endring i tjeneste, for eksempel ved bruk av medisindispensere. For veiledning om individuelle utleveringsordninger ved legemiddelassistert rehabilitering (LAR), se Legemiddelassistert rehabilitering (LAR) ved opioidavhengighet. 

Les her om utdeling av legemidler på grunnlag av ordinering gjennom prosedyre. 


Siste faglige endring: 18. september 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2015). Utdeling [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 18. september 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/legemiddelhandtering/istandgjoring-og-utdeling-av-legemidler--7-og-8/utdeling

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: