Det er utredet 42 mulige tiltak, se vedlegg 2 innen kategoriene:
- Ingen tiltak
- Forskning og kunnskap – Tiltak 1
- Helsepersonells kompetanse – Tiltak 2
- Fastleges kompetanse – Tiltak 3 til 6
- Pasienters og befolkningens helsekompetanse – Tiltak 7 til 11
- Kvalitet i rekvireringspraksis – Tiltak 12 til 31
- Behandlingstilbud for langvarige smerter – Tiltak 32 til 37
- Utredning og behandling av iatrogen avhengighet – Tiltak 38 til 41
- Tilgang til opioider rekvirert i helsetjenesten – Tiltak 42
Det er foretatt en vurdering og systematisering av tiltakene.
Deres relevans som tiltak er beskrevet ut fra problemforståelsen i kapittel 5.1.
For tiltakenes nytte på måloppnåelse vises det til vitenskapelig dokumentasjon der det finnes. Dokumentasjon på tiltaks nytte på måloppnåelse er sparsom, jf. Kapittel 6.1.
Prosjektet har foretatt en faglig vurdering av tiltakenes nytte på de enkelte målene. For å kunne sammenligne på tvers av tiltakene har vi gradert vurderingen av tiltakenes nytte i inntil tre til fire år. Nytteverdien er gradert med lav (1), middels (2) og høy (3). Vi har sammenstilt skåringene i eget skjema, se vedlegg 3. Videre er det gitt vurderinger om det er tiltak som kan ha nytte på lengere sikt. Det er også vurdert om flere tiltak sammen kan ha økt nytte målene. Det gjelder spesielt for kompetansehevende tiltak hvor det kan være en forutsetning å se flere tiltak i sammenheng.
Det har ikke vært mulig innenfor rammene av utredningen å foreta en samfunnsøkonomisk analyse av mulige tiltak. En samfunnsøkonomisk analyse ville belyst alternativkostnader og bidratt til at beslutningsgrunnlaget blir mer helhetlig. En vurdering av kostnadsomfanget er relevant beslutningsinformasjon. Prosjektet har vurdert at det er mulig å gjennomføre en samfunnsøkonomisk analyse basert på pasientgruppens og andre målgruppers størrelse, og tiltakenes karakteristika. I en samfunnsøkonomisk analyse kan man vurdere kostnadsomfanget ut fra ulike tiltakspakker og deres størrelse og sammensetning.
Alle forslag til tiltak vil kunne føre til budsjettmessige konsekvenser for de ansvarlige.