Kommunene skal utforme en lokalt tilpasset alkoholpolitikk, og alkoholloven gir kommunene gode verktøy til å oppfylle dette ansvaret. Det kommunale bevillingssystemet er et av de viktigste verktøyene kommunen har for å begrense forbruket og sørge for ansvarlig omsetning. Kommunene skal vurdere om bevilling for salg og skjenking skal gis, og føre kontroll med bevillingshaverne.
Data om kommunenes forvaltning av alkoholloven kommer fra spørreskjema som kommunene besvarer. Kommunene plikter etter anmodning å gi opplysninger om kommunens forvaltning, jf. alkoholforskriften § 7-3. Av 356 kommuner i 2023, besvarte 351 (98,6 %) spørreskjemaet. Ikke alle kommunene har besvart alle spørsmålene i skjemaet.
Salgs- og skjenkebevillinger
Kommunene har ansvar for bevilling av salg og skjenking i kommunen. Kommunen har stor frihet til å utforme bevillingspolitikken ut fra lokale forhold, og kan blant annet gi føringer om omfanget av bevillinger.
Salgsbevilling
Alle kommuner i Norge har minst ett utsalg for alkohol i gruppe 1, som vil si øl, rusbrus og lignende drikkevarer. Dekningen er noe lavere når det gjelder vinmonopol; om lag 95 % av befolkningen bor i en kommune med eget utsalg, ifølge Vinmonopolets egne tall (vinmonopolet.no).
Totalt antall salgsbevillinger for salg av øl/rusbrus (alkoholholdig drikk gruppe 1) i 2023 var 4693. Dette tallet inkluderer tidligere rapportert antall salgsbevillinger fra kommunene som ikke har besvart skjema for 2023. Sammenliknet med 2022, er antallet salgsbevillinger noe lavere i 2023 (4806 i 2022, fra rapporten Alkohol i Norge (fhi.no)). Om lag 86 % av alle salgsbevillingene i Norge er gitt til dagligvarehandelen og resterende fordeling er vist i figuren under.
Som vist i tabellen under har alle kommuner gitt salgsbevilling til dagligvarehandelen. Samtidig er det stor variasjon i hvor mange salgsbevillinger som er gitt til andre typer utsalgssteder.
| Type utsalgssted | Antall kommuner (n=356) | Antall bevillinger i en enkelt kommune (min‑maks) |
|---|---|---|
| Dagligvare | 356 | 1–377 |
| Nettsalg | 130 | 1–50 |
| Bryggeri | 89 | 1–15 |
| Andre utsalgssteder | 68 | 1–6 |
| Gårdsutsalg | 58 | 1–19 |
Andre utsalgssteder kan være spesialbutikker, campingplass og andre frittstående butikker/magasin. For kommunene som ikke har besvart skjemaet for 2023 er tidligere rapporterte antall salgsbevillinger benyttet.
Alle kommuner i Norge har minst én salgsbevilling for øl/rusbrus (alkoholholdig drikk gruppe 1), men antall salgsbevillinger i kommunene varierer mellom 1 og 447. Over 60 % av kommunene i Norge har ti eller færre salgsbevillinger, se figur under. Totalt 39 % av kommunene har gitt fem eller færre salgsbevillinger, men dette henger også sammen med at det er mange små kommuner i Norge.
Skjenkebevilling
Totalt antall skjenkebevillinger i 2023 var 8578. Dette inkluderer tidligere rapportert antall skjenkebevillinger fra kommunene som ikke har besvart spørsmålet for 2023. De fleste skjenkebevillingene (83 %) er gitt for skjenking av alle alkoholgruppene (øl/rusbrus, vin og brennevin), og 348 kommuner har skjenkebevilling for alle alkoholgrupper.
Det er fire kommuner (Aukra, Iveland, Hyllestad og Kvæfjord) som rapporterte å ikke ha gitt noen skjenkebevilling i 2023. Det er stor variasjon i antall skjenkebevillinger i kommunene, som er naturlig fordi kommuner har ulikt innbyggerantall. Om lag én av fire kommuner har mellom én og fem skjenkebevillinger, mens åtte kommuner rapporterte å ha mellom 100 og 1374 skjenkebevillinger. Disse er byene Drammen, Bodø, Kristiansand, Tromsø, Stavanger, Trondheim, Bergen og Oslo.
Salgs- og skjenketider
Normaltid og maksimaltid for salg av alkoholholdig drikk 1 (øl/rusbrus) er gitt i alkoholloven.
| Hverdager | Lørdager / dag før helligdag |
|---|---|---|
Normaltid | 08.00–18.00 | 08.00–15.00* |
Makstid | 08.00–20.00 | 08.00–18.00* |
* Unntatt dagen før Kristi Himmelfartsdag, jf. alkoholloven §§ 3-7 første ledd tredje pkt. og andre ledd andre pkt
Kommunestyret kan innskrenke eller utvide tiden for salg i hele kommunen eller for det enkelte utsalgssted, innenfor maksimaltiden. Over 98 % av kommunene som har besvart spørsmålet om salgstider rapporterer å ha innvilget bevillinger om å selge øl/rusbrus (alkoholholdig drikk gruppe 1) frem til maksimaltiden på hverdager, lørdager og dager før helligdag. Av totalt antall steder med salgsbevilling i 2023, rapporterte kommunene at for 98 % av stedene gjaldt salgsbevillingen til maksimaltiden for salg etter alkoholloven.
Alkoholloven har tidsramme for når det er tillatt å skjenke de ulike typene alkoholholdig drikk, vist i tabellen under.
| Skjenking av øl/rusbrus og vin (alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2) | Skjenking av brennevin (alkoholholdig drikk gruppe 3) |
|---|---|---|
Normaltid | 08.00–01.00 | 13.00–24.00 |
Makstid | 06.00–03.00 | 13.00–03.00 |
Svar fra kommunene i 2023 viser at flesteparten av kommunene ga skjenkebevilling til kl. 02.00 på fredag/lørdag for alle alkoholgruppene (øl/rusbrus, vin og brennevin), selv om alkoholloven gir mulighet for skjenking til 03.00. Om lag 16–17 % av kommunene tillot skjenking til kl. 03.00 på fredag/lørdag for alle alkoholgruppene.
Skjenking til kl. | Øl/rusbrus og vin (alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2), antall kommuner (%) | Brennevin (alkoholholdig drikk gruppe 3), antall kommuner (%) |
|---|---|---|
00.00 | 1 (0,3) | 11 (3,1) |
00.30 | 1 (0,3) | 2 (0,6) |
01.00 | 23 (6,6) | 62 (17,7) |
01.30 | 28 (8,0) | 28 (8,0) |
02.00 | 198 (56,6) | 156 (44,6) |
02.30 | 39 (11,1) | 36 (10,3) |
03.00 | 60 (17,1) | 55 (15,7) |
| Kommune | Salgstid hverdag | Salgstid helg | Skjenketid øl/rusbrus og vin (alkoholholdig drikk gruppe 1 og 2) | Skjenketid brennevin (alkoholholdig drikk gruppe 3) |
|---|---|---|---|---|
| Arendal | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Bergen | 20.00 | 18.00 | 02.30 | 02.30 |
| Bodø | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Drammen | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Fredrikstad | 20.00 | 18.00 | 02.30 | 02.30 |
| Gjøvik | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Halden | 20.00 | 18.00 | 02.30 | 02.30 |
| Hamar | 20.00 | 18.00 | 02.30 | 02.30 |
| Harstad | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Haugesund | 20.00 | 18.00 | 01.00 | 03.00 |
| Horten | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Kongsberg | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Kristiansand | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Kristiansund | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Larvik | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Lillehammer | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 02.00 |
| Molde | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Moss | 20.00 | 18.00 | 02.30 | 02.30 |
| Oslo | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Porsgrunn | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Sandefjord | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Sandnes | 20.00 | 18.00 | 01.30 | 01.30 |
| Sarpsborg | 20.00 | 18.00 | 02.30 | 02.30 |
| Skien | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Stavanger | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Steinkjer | 20.00 | 18.00 | 02.00 | 02.00 |
| Tromsø | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
| Tønsberg | 20.00 | 18.00 | 03.00 | 03.00 |
Noen kommuner har ulike tider på ukedager og helg. Dette er tidene for helg. Trondheim og Ålesund mangler fra oversikten grunnet manglende data for 2023.
Brudd på alkoholloven
Kommunen skal kontrollere alle salgs- og skjenkesteder i kommunen, og sørge for at omsetning av alkohol til enhver tid skjer i henhold til regelverket. Et sted med bevilling skal kontrolleres minst én gang i året. Antallet kontroller totalt hvert år skal være tre ganger antallet bevillinger i kommunen. For eksempel må en kommune med 100 salgs- og skjenkebevillinger kontrollere hvert sted minst én gang i året, og totalt utføre 300 salgs- og skjenkekontroller hvert år.
Kontrollen skal særlig omfatte salgs- og skjenketider, aldersgrenser, og at det ikke selges eller skjenkes til personer som er åpenbart påvirket av rusmidler (jf. alkoholforskriften § 9-4). Kommunene har ansvar for kvaliteten på kontrollene, og at kontrollørene får god nok opplæring. Dersom bevillingshaver ikke overholder de vilkårene som er gitt i bevillingen eller bryter alkoholloven og alkoholforskriften, skal kommunen inndra bevillingen for en kortere eller lengre periode.
I 2016 ble det innført nye regler med et prikktildelingssystem. Dette er nasjonale standardiserte reaksjoner for ulike typer overtredelser. Ulike typer brudd på alkoholloven blir tildelt et visst antall prikker. Tolv tildelte prikker i løpet av to år vil føre til en standardreaksjon på inndragning i én uke. Prikktildelingssystemet gir klare retningslinjer for når en bevilling skal inndras og hvilken reaksjon som normalt skal velges. Systemet er ment å føre til en forenkling av saksbehandlingen av inndragningssaker i kommunen.
Enkelte brudd skal som utgangspunkt gi enten åtte, fire, to eller én prikk. Et enkelt brudd vil derfor normalt ikke alene kunne føre til inndragning, men hvis det er skjerpende omstendigheter ved bruddet vil det kunne tildeles flere prikker. Dersom det avdekkes flere brudd i løpet av en kontroll som til sammen gir tolv prikker eller mer vil dette føre til inndragning.
I 2023 rapporterte 107 kommuner å ha avdekket brudd på alkoholloven knyttet til salgsbevillinger, mens 151 kommuner rapporterte avdekkede brudd knyttet til skjenkebevillinger. Totalt ble det rapportert 2272 avdekkede overtredelser i 2023, hvorav 659 var knyttet til salgsbevillinger, og 1613 til skjenkebevillinger. Avdekkede brudd knyttet til skjenkebevillinger hadde en liten nedgang i pandemiårene 2020 og 2021, med en påfølgende økning i 2022.
Av kommunene som rapporterte overtredelser knyttet til salgsbevillinger, fordelte disse seg på ulike typer. Den hyppigst forekommende overtredelsen knyttet til salgsbevillinger var mangel ved internkontroll (krav til bevillingshaverne om å ha rutiner for å sikre at virksomheten drives i henhold til bevillingshavers plikter). Øvrige overtredelser knyttet til salgsbevillinger som forekom oftest var brudd på reglene om plassering av alkoholholdig drikk på salgsstedet, og brudd på reklamebestemmelsene.
Overtredelser | Antall avdekkede overtredelser |
|---|---|
Mangler ved internkontrollen | 304 |
Brudd på reglene om plassering av alkoholholdig drikk på salgsstedet | 105 |
Brudd på reklamebestemmelsene | 87 |
Brudd på regler om styrer og stedfortreder | 65 |
Manglende levering av omsetningsoppgave innen kommunens frist | 56 |
Annen type overtredelse* | 20 |
Brudd på tidsbestemmelsene | 7 |
Brudd på alderskrav til den som selger alkohol | 6 |
Manglende betaling av bevillingsgebyr innen kommunens frist | 4 |
Salg til mindreårige | 2 |
Brudd på vilkår i bevillingsvedtaket | 2 |
Brudd på kravet om forsvarlig drift | 1 |
Hindring av kontroll | 0 |
Salg til åpenbart påvirket person | 0 |
* Eksempler på andre overtredelser: ikke opplyst om salgstider, manglende informasjonsmateriell, omsetning med rabatt.
Av de 151 kommunene som rapporterte overtredelser av alkoholloven knyttet til skjenkesteder i 2023, skyldtes størst antall overtredelser mangel ved internkontrollsystemet, manglende levering av omsetningsoppgave innen kommunens frist, og brudd på reklamebestemmelsene.
Overtredelser | Antall avdekkede overtredelser |
|---|---|
Mangler ved internkontrollsystemet | 388 |
Manglende levering av omsetningsoppgave innen kommunens frist | 300 |
Brudd på reklamebestemmelsene | 239 |
Brudd på regler om styrer og stedfortreder | 149 |
Åpenbart påvirket person i lokalet | 100 |
Manglende betaling av bevillingsgebyr innen kommunens frist | 84 |
Gjester tar med alkohol ut | 74 |
Skjenking til åpenbart påvirket person | 69 |
Brudd på tidsbestemmelsene | 46 |
Brudd på reglene om alkoholfrie alternativer | 40 |
Brudd på vilkår i bevillingsvedtaket | 36 |
Konsum av medbrakt alkohol | 34 |
Annen type overtredelse* | 13 |
Skjenking av sprit til person mellom 18 og 20 år | 10 |
Brudd på kravet om forsvarlig drift | 8 |
Skjenking til mindreårige | 7 |
Brudd på reglene om plassering av alkoholholdig drikk på skjenkestedet | 5 |
Brudd på alderskrav til den som skjenker alkohol | 4 |
Brudd på reglene om skjenkemengde for brennevin | 4 |
Hindring av kontroll | 2 |
Brudd på bistandsplikten | 1 |
Gjentatt diskriminering | 0 |
Gjentatt narkotikaomsetning | 0 |
* Eksempler på andre overtredelser: manglende dokumentasjon på bevilling, uforsvarlig skjenking, skjenking utenfor godkjent areal.
Inndragning av bevillinger
Kommunen kan inndra bevillingen for resten av bevillingsperioden (permanent) eller et bestemt tidsrom (midlertidig) som en reaksjon på brudd på alkoholloven. I 2023 var det ingen permanente inndragninger av salgsbevillinger, men én midlertidig inndragning. For skjenkebevillinger var tilsvarende henholdsvis 3 og 19 inndragninger. Etter at prikktildelingssystemet ble innført i 2016 har antall permanente inndragninger av skjenkebevillinger falt.
Ambulerende bevillinger og bevilling for enkelt anledning
Kommunestyret kan opprette et bestemt antall ambulerende skjenkebevillinger, jf. alkoholloven § 4-5. Ambulerende bevillinger gis vanligvis til selskapslokaler og er tenkt brukt ved lukkede arrangementer som bryllup, jubileum og lignende. En ambulerende bevilling gis i første omgang ikke til noen bestemt person og knyttes ikke til et bestemt lokale. Det er først i forbindelse med den aktuelle bruk at bevillingen kobles til person og lokale.
Kommunen kan videre innvilge bevilling for en enkelt anledning, jf. alkoholloven § 1-6 annet ledd. Bevilling for en enkelt bestemt anledning er først og fremst ment for åpne arrangementer som for eksempel festivaler og må knytte seg til en bestemt begivenhet. Det må gis særskilt bevilling for hvert enkelt arrangement.
I 2023 ble det gitt totalt 12 294 skjenkebevillinger for en enkelt anledning og/eller ambulerende skjenkebevilling. Det var stor variasjon i antall slike bevillinger de ulike kommunene ga, med en variasjon mellom 0 til 1833. Om lag én av tre kommuner (35 %) ga mellom 1–10 ambulerende skjenkebevillinger.
Nye bevillinger
I 2023 rapporterte 109 kommuner at det ble innvilget 229 nye salgsbevillinger. I 59 kommuner ble det innvilget én salgsbevilling, mens det i 32 kommuner ble innvilget 2–4 salgsbevillinger og i 11 kommuner innvilget 5–16 nye bevillinger. Totalt ble ni søknader om salgsbevilling avslått. Av totalt ni avslag fordelt på tre kommuner, var seks grunnet mangel på oppfyllelse av vandelskravet. De tre resterende var knyttet til lokalpolitiske hensyn i kommunen.
Totalt i 2023 rapporterte 193 kommuner at det ble innvilget 804 nye skjenkebevillinger, mens 37 ble avslått av 21 ulike kommuner. I 80 kommuner ble det innvilget én ny skjenkebevilling, i 70 kommuner ble det innvilget 2–4 skjenkebevillinger og i 43 kommuner ble det innvilget mellom 5–131 nye skjenkebevillinger. Av de avslåtte søknadene ble 16 avslått grunnet manglende oppfyllelse av vandelskrav, åtte av lokalpolitiske hensyn i kommunen, og 13 av andre grunner, som blant annet byggesak og manglende dokumentasjon.
Fornyelse av salg og skjenking
Kommunal salgs- og skjenkebevilling gis som hovedregel for fire år. Kommunestyret står da fritt til å innvilge eller avslå søknader om fornyelse av bevilling. Kommunene velger å gjennomføre fornyelse av salgs- og skjenkebevillinger på ulike måter. De fleste kommunene har valgt at alle må søke om fornyelse av bevilling.
Vilkår for skjenkebevillinger
Halvparten (176 av 350) av kommunene har svart at de i 2023 hadde vilkår knyttet til noen av skjenkebevillingene. For skjenkebevillinger med vilkår, var det i 84 % av tilfellene stilt vilkår om ordensvakter på stedet og 46 % hadde nedre aldersgrense som vilkår. Av de 176 kommunene med vilkår til noen av skjenkebevillingene, hadde de fleste kommunene (47 %) to vilkår knyttet til skjenkebevillingene, mens 32 % av kommunene hadde ett vilkår, 18 % hadde tre vilkår og 3 % hadde fire vilkår.