Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 1.3Kvalitet og usikkerhet i tallene

For tidsperioden 2022–2023 er det gjennomført flere endringer i innsamlingsmetodikken for rapporten. Dette har medført brudd i enkelte tidsserier. De mest vesentlige endringene er:

Sammenslåing av kategorier: Tidligere separate IKT-kategorier har blitt slått sammen for å forenkle datainnsamlingen. For eksempel er applikasjonsforvaltning og applikasjonsutvikling nå samlet i én felles kategori. Som følge av dette kan ikke kostnadene detaljeres på samme nivå som tidligere.

Endret rapporteringsformat: Tidligere rapporterte virksomhetene IKT-kostnader i en flerdimensjonal matrise. For å forenkle innsamlingen ble dette endret til flere separate tabeller i 2023, noe som gjør at IKT-kostnader og ressursfordeling ikke kan kobles på samme måte som før.

Individuell kartlegging: For enkelte virksomheter er kostnadene kartlagt individuelt ved bruk av regnskapsuttrekk. Dette har ført til at enkelte kostnadsposter er blitt allokert annerledes i perioden 2022–2023 enn i tidligere perioder.

Utvidet kartlegging av IKT-prosjekter: Årets innsamling inkluderer en ny kategorisering av IKT-prosjekter basert på to dimensjoner: (1) ambisjoner for prosjektets virkninger og (2) bruk av transformative teknologier.

Avvik fra år til år kan også skyldes endringer i ansvarsfordelingen mellom virksomheter, som da NHN overtok finansieringsansvaret for drift og forvaltning av nasjonale e-helseløsninger i 2022. Endrede prinsipper for regnskapsføring hos enkelte virksomheter og ulik tolkning av kategoriene blant de rapporterende aktørene kan også bidra til variasjoner. Gjennom flere runder med kvalitetssikring har vi forsøkt å redusere slike avvik, og betydelige uregelmessigheter uten klare forklaringer vil bli kommentert i teksten.

For mer informasjon om metodikk og kartlegging av IKT-kostnader, se vedlegg 1.

Siste faglige endring: 10. mars 2025