Rapportering av ICD-koder brukes både til å administrere og yte helsehjelp til pasienter (primærbruk) og til sekundære formål som forskning og kunnskapsutvikling, innovasjon, styring og kvalitetsforbedring av helsetjenesten (Figur 1).
For primærbrukere av ICD-koder må en tilstrebe at overgangen fra ICD-10 til ICD-11 ikke medfører økt kodings- eller dokumentasjonsbyrde. For sekundærbrukere, som Folkehelseinstituttet og Helsedirektoratet, er det først og fremst viktig at overgangen fra ICD-10 til ICD-11 ikke medfører reduksjon i datakvalitet.
Involverte aktører har tilpasset sine informasjonssystemer og arbeidsprosesser til ICD-10. Et generelt mål er at kodingsbyrden skal være så lav som mulig. Videre skal det som kodes, kunne gjenbrukes mange ganger for alle aktører som har behov for det.
