Tilskuddsordningen har, som omtalt i tidligere kapitler, mål om å styrke det systematiske arbeidet og den ernæringsfaglige kompetansen innenfor helse- og omsorgstjenestene. Dette anses som viktig for å sikre at det som i tilskuddsordningens regelverk omtales som «sekundærmålgruppe», skal få en mat- og ernæringsoppfølging som er i tråd med brukernes egne ønsker og behov og nasjonale faglige anbefalinger. Sekundærmålgruppen er i tilskuddsordningen definert som «Eldre (65+) brukere av de kommunale helse- og omsorgstjenestene og deres pårørende» (Helsedirektoratet, 2021) [36]. I omtalen av tilskuddsordningen i de årlige budsjettproposisjonene, er målformuleringen avgrenset til å omtale resultatmålene: «Formålet er å styrke det systematiske ernæringsarbeidet og den ernæringsfaglige kompetansen i omsorgstjenesten.» Effektmål for sekundærmålgruppen er ikke nevnt i budsjettproposisjonene.
Det har ikke vært en del av evaluerings mandat å gjennomføre målinger av konkrete effekter for sekundærmålgruppen av tilskuddsordningen og modellene som er utviklet. Vi har likevel spurt de som er eller har vært involvert i prosjektene om deres vurderinger av effekter, for å få innsikt i tilskuddsordningens virkning. I en evaluering av en tilskuddsordning er det videre sentralt å vurdere ikke bare om ønskede mål nås, og om effektene inntreffer i samsvar med intensjonen. Det er også viktig å undersøke hvilke forhold som påvirker måloppnåelsen og effektene, i form av ulike barrierer som kan hindre måloppnåelse og ulike forutsetninger som må eller bør være til stede for å øke mulighetene for måloppnåelse. Dette er informasjon som blant annet er viktig dersom man ønsker å ta i bruk tilsvarende modeller i andre kommuner. Både vurderte effekter og hvilke barrierer og forutsetninger som er sentrale, kan også ha stor betydning for om prosjekter videreføres som en del av ordinær drift etter prosjektperioden. Videreføring er sentralt med tanke på hvorvidt tilskuddet har langsiktige virkninger på ernæringsarbeidet i deltakerkommunene, eller utelukkende blir benyttet til utprøving av modeller.
Som omtalt tidligere i rapporten (se kapittel 3.1) har overføringsverdi og erfaringsdeling vært vektlagt i forbindelse med tilskuddsordningen, og i tilskuddsordningens regelverk er «Spredning av erfaringer fra prosjektet innen og mellom kommuner» inkludert som en del av kriteriene for måloppnåelse (Helsedirektoratet, 2021). Som en del av evalueringen er det derfor viktig å undersøke i hvilken grad og hvordan det har blitt arbeidet med erfaringsdeling.
I dette kapittelet går vi nærmere inn på både effekter av arbeidet som er gjort, hvilke barrierer og forutsetninger som har gjort seg gjeldende i arbeidet med modellutviklingen, og vi ser nærmere på hvilke planer det er for å videreføre modellene som er utviklet i ordinær drift etter prosjektperioden. Videre omtaler vi arbeidet med erfaringsdeling og spredning.
[36] Primærmålgruppen for tilskuddsordningen er i tilskuddsordningens regelverk definert som «Kommuneledere, tjenesteledere, helsepersonell og ansatte i omsorgstjenestene.»