Det er etablert flere nasjonale og regionale arenaer for samarbeid. Nasjonalt fagskoleråd er oppnevnt av Kunnskapsdepartementet og skal gi råd om høyre yrkesfaglig utdanning (Nasjonalt fagskoleråd, 2024). Det er også et eget nasjonalt fagråd for fagskoleutdanning i helse- og oppvekstfag som skal bidra til faglig utvikling og koordinering av fagskoleutdanning på nasjonalt nivå. Fylkeskommunene legger også til rette for samarbeidsarenaer for fagskoletilbydere og både de private og de offentlige fagskolene har interesseorganisasjoner som er et bindeledd inn mot politiske og utdanningsadministrative beslutningstakere. I tillegg er det mer uformelle og personlige samarbeid på tvers av fagskolene. Det synes å være etablerte strukturer som ivaretar behovet for samarbeidsarenaer, men tilrettelegging for videre konstruktive samarbeid som kommer studentene til gode, er viktig å ivareta og tilrettelegge for. Eksempler på behovet for samarbeid kan blant annet handle om utvikling av studier for å sikre at studietilbudene i de ulike regionene er robuste og har tilstrekkelig studentgrunnlag.