I arbeidet med oppdraget har det vært behov for å tydeliggjøre begrepene systematisk, standardisert og dokumenterbar, og følgende begrepsforståelse er lagt til grunn.
Systematisk: Nasjonalt Kvalifikasjonsrammeverk (NKR) gir en systematikk i det formelle utdanningssystemet, kliniske stiger og spesialiseringer gir en annen type systematikk, noe som er strukturert, planmessig eller organisert på en forutsigbar måte.
Standardisert: Det formelle utdanningssystemet, en struktur som gjelder for alle, de nasjonale retningslinjene for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS), rammeplaner, noe som er i samsvar med en standard, følger spesifikke retningslinjer eller kriterier.
Dokumenterbar: Vitnemål, karakterer, kursbevis, sertifisering, autorisasjon, noe som kan støttes eller bekrefter med et pålitelig dokument eller bevis.
I tråd med oppdraget og presiseringen av dette beskrives kompetanseutviklingsmuligheter for fagarbeidere med fagbrev som bygger på videregående opplæring innen helse- og oppvekstfag, og som hovedsakelig har sin yrkesutøvelse i de kommunale helse- og omsorgstjenestene. Dette dreier seg om fagarbeidere med fagbrev som aktivitør, barne- og ungdomsarbeider og helsefagarbeider.