Helsepersonell er spurt åpent om hvilke kommende teknologier innen digitalisering de tror vil påvirke og endre helse- og omsorgssektoren på lengre sikt. Dette kan gi en pekepinn på helsepersonells forventninger for fremtiden.
Figurnote. 1245 respondenter har besvart spørsmålet med et fritekstsvar. 1116 av 1245 svar er kodet inn i kategorier, dvs. "vet ikke" og lignende svar er tatt ut. Hovedkategoriene viser andelen av respondentene som har avgitt svar innenfor kategorien totalt sett. Det vil si at av alle de 1116 svarene/respondentene, har 65 % eller 730 respondenter avgitt svar som er kodet i kategorien «digitale kommunikasjons- og samhandlingsverktøy». De ulike underkategoriene viser andelen av respondentene som har avgitt svar i hver underkategori. I en del tilfeller har respondentene avgitt svar som er kodet i mer enn én underkategori. Dette medfører at summen av andeler i underkategoriene er større enn andelen svar i hovedkategorier.
«Bedre helhetlige løsninger. Med mulighet til å kommunisere på tvers av sykehus - kommune - pasient.
Vernepleier ansatt i helseforetak
«Bruk av kunstig intelligens, både i positiv og negativ forstand. Det å trykke på med bruk av KI, vil endre måten vi arbeider på. Vi kan få god hjelp fra dette, men må nok endre måten vi tenker på. Helsepersonell må dobbeltsjekke resultatene av KI i stedet for å gjøre hele jobben selv. Dette krever kursing og etterutdanning i mange sektorer.»
Radiograf ansatt i helseforetak
«[….] Digitale systemer og teknologi vil gjøre helsetjenesten mer tilgjengelig for alle uansett hvor man bor. Innføring av velferdsteknologi, gir en lettere og tryggere hverdag for både brukere og de som utøver tjenesten.»
Sykepleier ansatt i kommune
Over 1 av 4 helsepersonell har lagt inn en kommentar på det åpne spørsmålet om kommende teknologier innen digitalisering i 2024. Svarene er kodet (gruppert) i figur 3.33. Digitale kommunikasjons- og samhandlingsverktøy, nye tjeneste- og behandlingsmodeller og bruk av kunstig intelligens er innspill som går igjen. Kunstig intelligens inngår også under flere av kategoriene utover egen kategori for kunstig intelligens. I tillegg peker flere på digitaliseringens innvirkning på helse- og omsorgstjenesten, som endrede arbeidsprosesser og forbedret samhandling og informasjonsdeling.