Vedlegg 2 – verktøy for valg av kontraktsmodell

Navn på tabell må inn her

Dimensjon

Transaksjonsbasert kontrakt

Relasjonskontrakt

Egenregi

Avhengighet

Grad av relasjonsspesifikke tilpasninger

Lav

Lav

Middels

Høy

Svært høy

… fra kundens perspektiv

Lav

Lav

Middels

Høy

Svært høy

… fra leverandørens perspektiv

Lav

Lav

Middels

Høy

Svært høy

Kostnad ved å bytte leverandør

Lav

Lav

Middels

Høy

Svært høy

Tilgang til andre leverandører på markedet

Allment tilgjengelige

Allment tilgjengelige

Middels tilgjengelige

Begrenset antall leverandører

Svært mangelfull eller ingen tilgjengelighet

Risiko

Totalkostnad

Lav

Lav til middels

Middels

Høy

Svært høy

Grad av virksomhetskritikalitet

Lav

Lav til middels

Middels

Høy

Svært høy

Anskaffelsens kompleksitet

Lav

Lav til middels

Middels

Høy

Svært høy

Grad av usikkerhet i anskaffelsen

Liten

Middels

Middels til høy

Høy

Svært høy

Behov for samarbeid

Lavt

Middelsstort

Stort

Svært stort

Vanskelig/umulig å koordinere eksternt

Kontraktsvarighet

Kort

Middels

Middels

Lang

Svært lang

Beskrivelse av attributtene i verktøyet 

Dimensjon

Beskrivelse

Bakgrunnsinformasjon/analyse som kreves for å fylle ut verktøyet

Avhengighet

Grad av relasjonsspesifikke tilpasninger fra kundens perspektiv

Refererer for eksempel til kundens behov for å bygge kunnskap om den anskaffede løsning, om leverandøren eller andre forhold som blir spesifikke på grunn av anskaffelsen av denne løsningen. Refererer også til behovet for å opprette en unik organisasjon eller gjøre organisatoriske endringer for den anskaffede løsningen.

  • Behovsanalyse
  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov

Grad av relasjonsspesifikke tilpasninger fra leverandørens  perspektiv

Refererer for eksempel til behov for programvaretilpasninger (initielt og over tid), integrasjon med andre systemer hos oppdragsgiverenheten, oppbygging av spesifikk kunnskap, for eksempel om oppdragsgivers organisasjon, etc.

  • Behovsanalyse
  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov

Kostnad ved å bytte leverandør

Den samlede effekten av byttekostnader. Kostnader inkluderer både harde (overgangskostnader, kostnader for å beholde ansatte, systemintegrasjon med ny leverandør, kostnader for å etablere ny leverandør) og myke kostnader (tid og krefter for å håndtere en overgang eller forsinkelse i konjunktursykluser som kan forårsake forsinkelser i driften).

  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov
  • Markedsundersøkelse

Tilgang til andre leverandører på markedet

I hvilken grad leverandører er tilgjengelige for å levere tjenester/produkter for oppdragsgivers behov/løsning i det aktuelle markedet. Vurder omfanget og ferdighetene som kreves for det aktuelle produktet/tjenesten. Hvordan er forholdet/tilliten til aktørene i markedet? Er bransjen moden?

  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov
  • Markedsundersøkelse
Risiko

Totalkostnad

Refererer til totalkostnaden for leveransen/løsningen, inkludert både leverandørkostnader og oppdragsgivers direkte og indirekte kostnader knyttet til/berørt av leveransen/løsningen, for eksempel vedlikeholdskostnader og andre kostnader gjennom hele løsningens livssyklus. Inkluderer behovet for investering og kontraktsverdi.

  • Foreløpig budsjett

Grad av virksomhetskritikalitet

Graden av kritisk påvirkning på oppdragsgivers virksomhet ved svikt i tjenesten/løsningen eller annen leveranse- eller ytelsesmangel. Vurderinger inkluderer vanskelighetsgrad, kostnad, ressurser og tid som kreves for å gjenopprette etter slike hendelser.

  • Risikoanalyse

Anskaffelsens kompleksitet

Hvor kompleks er løsningen som trengs og hvor vanskelig er den å implementere vellykket. I hvilken grad kan løsningen spesifiseres på forhånd i detalj. I hvilken grad har leverandøren mulighet til å kontrollere arbeidet eller resultatet? Er det avhengigheter av andre systemer/løsninger?

  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov
  • Foreløpig beskrivelse av anskaffelsesobjektet

Grad av usikkerhet i anskaffelsen

Hvilken grad av uforutsigbarhet er det og omvendt: hva er behovet for fleksibilitet?  For eksempel: Hvor usikkert er behovet? Hvor stor er risikoen for at dette endrer seg over tid? I hvilken grad er etterspørselen etter dette spesifikke produktet eller tjenesten ustabil eller usikker?

  • Risikoanalyse

Behov for samarbeid mellom kunde og leverandør for å oppnå ønsket resultat

Hvilket behov for samarbeid/samarbeid kreves mellom oppdragsgiver og leverandør for å oppnå de ønskede resultatene? Hvilken grad av integrasjon og handling fra begge parter kreves for en vellykket implementering av en løsning og oppfyllelse av behovet/resultatet som er oppgitt? Dette inkluderer oppdragsgivers behov for kontinuerlig å tilegne seg spesifikk kunnskap fra leverandøren.

  • Behovsanalyse
  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov

Kontraktsvarighet

Undersøker behovet for kontraktsvarighet. Som utgangspunkt kan en kontraktsvarighet på under tre år anses som kort, og over 10 år som Svært lang, men dette avhenger også av type tjeneste/produkt.

  • Behovsanalyse
  • Analyse av organisatoriske og tekniske forhold og tilpasningsbehov

Siste faglige endring: 04. desember 2025