Vedlegg 1 – endringer i kontrakter i henhold til anskaffelsesforskriften

Også når en relasjonskontrakt er etablert med sikte på å muliggjøre langsiktig samarbeid og tilpasninger over tid, finnes det juridiske begrensninger på hvilke endringer som kan gjøres i kontrakten gjennom avtaletiden. I henhold til anskaffelsesforskriftens kapittel 28 kan oppdragsgivere bare gjennomføre visse typer endringer uten å måtte innlede en ny konkurranse. Nedenfor oppsummeres hovedscenariene der endringer er tillatt etter norsk rett.

Endringer etter forutbestemte endringsklausuler (§ 28-1 første ledd bokstav a, jf. § 19-1 annet ledd)

Hvis kontrakten inneholder tydelige endringsklausuler som allerede er spesifisert i anskaffelsesdokumentene – for eksempel opsjoner, prisjusteringsmekanismer, indekseringsklausuler eller retten til å bestille tilleggsfunksjoner – kan endringer gjøres i samsvar med disse. 

Vilkår:

  • Endringen må være klart og tydelig beskrevet i anskaffelsesdokumentene.
  • Det skal fremgå hva som kan endres, i hvilket omfang og under hvilke forhold.
  • Endringen kan ikke endre avtalens generelle karakter.

Eksempel: Kommunen har forbeholdt seg retten til å bestille tilleggsmoduler innenfor et bestemt kostnadsrammeverk – disse kan avropes uten nye anskaffelser.

Mindre endringer av begrenset verdi (§ 28-1 første ledd bokstav b)

Hvis endringen er av mindre økonomisk betydning, kan den gjennomføres uten en forhåndsbestemt klausul.

Vilkår:

  • Verdien av endringen skal være lavere enn både:
    1. EØS-terskelverdien
    2. 10 % av kontraktsverdien (for tjenester og varer) eller 15 % (for byggentrepriser)
  • Endringen kan ikke endre kontraktens overordnede karakter.

Eksempel: Kommunen justerer omfanget av utdanningstjenester med et tillegg på NOK 200 000 i en kontrakt verdt NOK 5 millioner.

Nødvendige tilleggsleveranser (§ 28-1 første ledd bokstav c)

Hvis det blir nødvendig med tillegg som ikke inngår i den opprinnelige kontrakten, kan disse gjøres under visse vilkår.

Vilkår:

  • Endringen av leverandør er teknisk eller økonomisk ugunstig (for eksempel på grunn av behovet for interoperabilitet).
  • En endring vil innebære betydelige kostnader eller praktiske vanskeligheter.
  • Prisøkningen må ikke overskride 50 % av den opprinnelige kontraktsverdien.
  • Det kan ikke gjøres flere endringer for å omgå reglene.

Eksempel: Kommunen trenger å legge til en ny integrasjon med den nasjonale e-helseplattformen, og bare den eksisterende leverandøren kan gjennomføre dette uten risiko.

Endringer på grunn av uforutsette omstendigheter (§ 28-1 første ledd bokstav d)

Dersom det oppstår endrede omstendigheter som ikke kunne forutses på anskaffelsestidspunktet, kan kontrakten endres.

Vilkår:

  • Omstendighetene var uforutsette selv for en aktsom og erfaren oppdragsgiver.
  • Endringen kan ikke endre kontraktens overordnede karakter.
  • Prisøkningen må ikke overstige 50 % av kontraktsverdien.

Eksempel: Ny lovgivning krever eksport av journaldokumentasjon til et nasjonalt register – dette krever ny funksjonalitet.

Endring av leverandør gjennom omstrukturering (§ 28-1 første ledd bokstav e)

En ny leverandør kan tre inn i kontrakten ved for eksempel fusjon, oppkjøp eller konkurs.

Vilkår:

  • Den nye leverandøren må oppfylle de samme kvalifikasjonskravene som den opprinnelige.
  • Det kan ikke gjøres noen andre vesentlige endringer i kontrakten.
  • Overtakelsen skal ikke skje for å omgå regelverket.

Eksempel: Leverandøren fusjoneres med et annet selskap som overtar kontrakten med samme vilkår og ansvar.

Ikke-vesentlige endringer (§ 28-1 første ledd bokstav f, jf. § 28-2)

Endringer som ikke er vesentlige slik det fremgår i forskriften, kan gjennomføres uten særskilte vilkår. En endring anses som vesentlig hvis den:

  • kan ha påvirket konkurransen i anskaffelsen (for eksempel tiltrukket flere anbudsgivere)
  • endrer kontraktens økonomiske balanse til fordel for leverandøren
  • utvider kontraktens omfang betydelig
  • innebærer en uautorisert endring av leverandør

Eksempel: Leverandøren endrer fargeoppsettet i brukergrensesnittet i samråd med kommunen – dette har ingen innvirkning på funksjonalitet eller konkurranseaspekter.

Siste faglige endring: 04. desember 2025