6.3.1 Konsekvenser for RHF
For RHF-ene vil dette innebære at de får ansvaret for å inngå avtaler om kjøp av helsetjenester til fristbruddpasienter. Alle RHF-ene inngår i dag avtaler om kjøp av spesialisthelsetjenester fra private, og gjennomføring av fristbruddanskaffelsene vil trolig i stor grad kunne utføres på samme måte som øvrige avtaleinngåelser. Men en viktig forskjell vil være at når RHF-ene inngår avtaler i dag kan de være selektive med tanke på tjenester og også begrense omfanget av avtalen. På fristbruddområdet vil det måtte legges opp til avtaler som treffer alle typer behandling og det er uvisst hvor stort volumet vil være. Det ville også være RHF som måtte følge opp fristbruddleverandørene innen rammene av avtalen.
I og med at RHF-ene både ville ha finansieringsansvaret og ansvaret for å inngå avtaler, ville det økonomiske oppgjøret skje mellom fristbruddleverandøren og det RHF-et som skal bære kostnaden.
En overføring av kontraktsansvaret ville medføre økt ressursbruk for RHF til inngåelse og forvaltning av kontraktene.
6.3.2 Konsekvenser for pasientene som opplever fristbrudd
Ved en overføring av kontraktsansvaret er det lagt til grunn at det ikke skal skje endringer i pasientens rettigheter, f.eks. rett til fastsettelse av frist og rett til subsidiært tilbud ved fristbrudd. Pasienten skal også varsles til Helfo.
6.3.3 Konsekvenser for Helfo
Overføres kontraktsansvaret til RHF vil det innebære at Helfo mister en forvaltningsoppgave de i dag er tillagt. Helfo opplyser at det jobber 18 personer med fristbrudd, hvor 6 jobber med anskaffelser av helsetjenester, og oppfølgning av fristbruddleverandører. Helfo har etablert et anskaffelsesteam som har lang erfaring med anskaffelser av helsetjenester til fristbruddordningen. Øvrige 12 i avdelingen jobber med saksbehandling, og avrop på kontraktene. Flyttes kontraktsansvaret fra Helfo vil det måtte vurderes nærmere hvilke konsekvenser dette gir for antallet årsverk og hvilke økonomiske konsekvenser dette gir.
Selv om kontraktsansvaret flyttes, vil sykehusene være forpliktet til å varsle fristbrudd til Helfo, jfr. pasient- og brukerrettighetsloven § 2-2b. Helfos formidlingsansvar følger av prioriteringsforskriften § 6 hvor det i tredje ledd fremgår at Helfo uten opphold skal "skaffe pasienten et tilbud fra offentlig tjenesteyter eller om nødvendig fra privat tjenesteyter i riket. Pasienten kan ikke fritt velge tjenesteyter".
Dersom også formidlingsoppgaven legges til RHF-ene vil det innebære at dette vil få konsekvenser for de i Helfo som i dag arbeider med denne delen av forvaltningsområdet.
6.3.4 Rettslige konsekvenser
Dersom kontraktsansvaret overføres til RHF-ene vil det måtte vurderes hvilke regelverksendringer som er nødvendige for å klargjøre hva som er RHF-enes og Helfos roller og ansvar i en slik ordning.