Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 3.5Oppgaver på tvers av innsatsområdene

​​​​3.5.1 Kommunikasjon

I forbindelse med utarbeidelse av gjennomføringsplanen for Bo trygt hjemme ble det etablert en kommunikasjonsgruppe bestående av kommunikasjonsressurser fra Helsedirektoratet inkl. Senteret for et aldersvennlig Norge, og fra Husbanken. Gruppen hadde ansvar for å utarbeide en kommunikasjonsstrategi som en felles plattform for enhetlig kommunikasjon til de mange målgruppene og interessentene i reformen. Strategien skal støttes opp med ulike kommunikasjonsaktiviteter.

Den overnevnte kommunikasjonsgruppen er videreført, og fra 2025 forsterkes gruppen med representant fra KS og vil fungere som en kjernegruppe. Det etableres også en utvidet kommunikasjonsgruppe med representanter fra de etatene og virksomhetene som inngår i det tverretatlige samarbeidet.

Det ble i 2024 etablert en egen temaside for Bo trygt hjemme på helsedirektoratet.no og sendt ut nyhetsbrev. I tillegg ble det gjort et omfattende kommunikasjonsarbeid knyttet til gjennomføring av Bo trygt hjemme-konferansen som Helsedirektoratet og Husbanken arrangerte i oktober.

3.5.2 Innbyggerdialog

De tiltakene i reformen som er rettet mot innbyggere for å sette dem bedre i stand til å ivareta egen helse og planlegge for egen alderdom er samlet under overskriften "Innbyggerdialog". Flere av de innbyggerrettede tiltakene vil være å formidle informasjon til innbyggere direkte eller via kommunene om hvordan innbyggere kan ta større ansvar for egen alderdom gjennom tiltak og handlinger innbyggerne selv kan gjøre.

Helsemyndighetene, og Helsedirektoratet i særdeleshet, har en bred portefølje av tiltak for å påvirke helsevalgene til innbyggerne, bidra med kunnskap og informasjon og legge til rette for at innbyggerne kan betjene seg selv og samhandle med helsetjenesten. Mål 1 i Nasjonal e-helsestrategi om aktiv medvirkning i egen og næres helse er viktig og nært knyttet til den digitale tjenesteutviklingen. Dette området er også knyttet til innbyggernes helsekompetanse og deres digitale kompetanse. Helsekompetanse er personers evne til å finne, forstå, vurdere og anvende helseinformasjon for å kunne treffe kunnskapsbaserte beslutninger relatert til egen helse. Det gjelder både beslutninger knyttet til livsstilsvalg, sykdomsforebyggende tiltak, egenmestring av sykdom og bruk av helse- og omsorgstjenesten. Helsekompetanse er relevant for alle innsatsområdene i reformen.

Bo trygt hjemme-arbeidet følger med på løsninger som utvikles bl.a. på helsenorge.no som gjør det lettere for eldre og deres pårørende for å skaffe seg kunnskap og kunne navigere i helsesystemet.

I tildelingsbrevet for 2024 (TB2024-42) Helsedirektoratet ble bedt om å oppsummere Strategi for å øke helsekompetansen i befolkningen 2019-2023 (regjeringen.no) og beskrive gjennomførte tiltak og aktiviteter. Det har vært avgjørende for helsekompetansearbeidet i Norge å ha en strategi å peke til, særlig i en oppbyggingsfase. Strategien har bidratt til å gi arbeidet tyngde nasjonalt – i helsesektoren, på tvers av sektorer og i nordisk og internasjonalt samarbeid.

3.5.2.1 Planleggelitt.no

I 2024 ble informasjonskampanjen Planleggelitt.no videreutviklet med kampanjemateriell til bruk for kommunene i deres egne kanaler. Materialet ble utviklet på bakgrunn av et innsiktsarbeid mot kommuner der man blant annet kartla bruken av kampanjen, behovet for materiell og aktuelle temaer. Det nye kampanjemateriellet dekker temaene "Bolig" og "Aktiviteter og relasjoner" og inkluderer brosjyrer, nettartikler, tekst og bilder til bruk i sosiale medier, filmer og tre "test deg selv". Det ble også laget en guide til hvordan kampanjemateriellet kan brukes. Materialet er tilgjengelig via en innloggingsside på planleggelitt.no, og informasjon om pålogging ble sendt til alle kommunale postmottak. Per desember 2024 var det registrert over 90 unike innlogginger fra mer enn 60 ulike kommuner, jf. pkt. 3.1.3.

3.5.2.2 Posten: På dørterskelen

I 2024 har Senteret for et aldersvennlig Norge deltatt som innholdspartner i Posten og KS sitt pilotprosjekt "På dørterskelen". 8 kommuner har deltatt i piloten, og over 5000 eldre har mottatt tjenesten om et eget infoskriv levert på døra/i postkassa. Senteret har levert innhold fra planleggelitt.no til et fast årshjul og en innholdsbank som kommunene i piloten har plukket innhold fra til sine lokale informasjonsskriv. Flere av senterets partnere og nettverkskommuner har også vært med i piloten. Tjenesten har fått gode tilbakemeldinger fra mottakerne, og senteret ser verdien kanalen har for å nå direkte ut med budskap om betydningen av å planlegge egen alderdom.

3.5.2.3 Kommunene

I 2024 har flere av kommunene i Nettverk for aldersvennlige lokalsamfunn jobbet med ulike aktiviteter som bidrar til økt dialog mellom kommunen og seniorinnbyggerne. Kommunene har jobbet med egne nettsider og apper rettet mot seniorbefolkningen. For flere av disse har planleggelitt.no både vært utgangspunkt og inspirasjon. "Senior i Gjøvik (seniorigjovik.no)" er et eksempel på det. Senteret for et aldersvennlig Norge har bidratt i utviklingen og gjennomføring av spørreundersøkelser, innbyggerkvelder, innbyggerdager og konferanser for eldre. I arbeidet med aldersvennlige tiltak har flere kommuner også gjennomført befaringer og workshops for å få innsikt i eldres behov og ønsker.

Senteret for et aldersvennlig Norge har med utgangspunkt og i samarbeid med Sola kommune lansert "Kullingane - en modell for medvirkning og innbyggerdialog (aldersvennlig.no)". Modellen ligger tilgjengelig på senteret sine nettsider. Modellen ble lansert i november med et eget webinar, og flere kommuner meldte umiddelbart interesse for å utforske modellen, og vil følges opp av senteret og Sola kommune.

Programmet for Bo trygt hjemme vil i 2025 arbeide videre med et rammeverk for tiltaksporteføljen for en mer helhetlig tilnærming til hvordan vi kan nå ut til innbyggere med informasjon og våre budskap.

Formidling av tiltak innenfor et nytt konsept for forebyggende hjemmebesøk og tiltak om boligrådgivning innenfor eldreboligprogrammet må avvente til oppdragene som er gitt på disse områdene er ferdigstilt.

3.5.3 Analyse og styringsdata

I oppdraget for gjennomføring av Bo trygt hjemme-reformen står det at Helsedirektoratet skal utvikle kriterier og indikatorer som belyser måloppnåelse nasjonalt og som kan benyttes til å støtte og veilede kommunene i utviklingen av lokale måleparametere for å følge med på effekt og resultater av oppfølgingen lokalt.

En gjennomgang av relevante oppdrag i Helsedirektoratet for 2024 viste at i flere oppdrag var utvikling av kriterier og indikatorer på ulike fagområder del av oppdragene. Gjennomgangen synliggjorde behov for en mer helhetlig og systematisk tilnærming til arbeidet med utvikling av kriterier og indikatorer i de ulike oppdragene. Det ble første halvår 2024 etablert en arbeidsgruppe med bred deltakelse som gikk gjennom ulike oppdrag og porteføljer som var relevante knyttet til oppdraget for gjennomføring av Bo trygt hjemme. Gruppen konkluderte bl.a. med at det er behov for en større grad av samordning og strategisk vurdering på dette området i det videre arbeidet.

Tilbakemeldinger fra KS er at data må være enkelt å hente og bruke for kommunene og viser til at kommunene ønsker en «felles inngang» til datakilder. De viktigste datakildene for kommunene er KOSTRA, KPR og Folkehelseprofilene. 

Helsedirektoratet har også foreslått et kostnadseffektivt opplegg for en samlet oversikt over sentrale data og indikatorer som kan bidra å belyse situasjonen til eldrebefolkningen og forhold som fremmer en sunn og aktiv aldring og et aldersvennlig samfunn, basert på data- og kunnskapsfangst fra antatte tilgjengelige kilder.

Eldre over 80 år er ofte underrepresentert i befolkningsundersøkelser og direktoratet har derfor inngått avtale med SSB om å få gjennomført et eksperiment for å undersøke hvordan en kan øke representativiteten knyttet til Livskvalitetsundersøkelsen i 2025.

Vurderingene så langt er at dette området krever bedre samordning. Programmet vil sørge for at analyse og styringsdata innenfor Bo trygt hjemme-arbeidet samordnes og forankres bredt gjennom behandling i programstyret og eventuelle beslutninger om å løfte det til Helsedirektoratets ledermøte og til den tverretatlige styringsgruppen.

3.5.4 Digitalisering og teknologisk utvikling

I stortingsmeldingen står det at regjeringen vil bygge ned de digitale barrierene til eldre og digitalt utenforskap gjennom handlingsplanen for Digital hele livet. Videre er det beskrevet tiltak for å øke digital deltakelse og kompetanse i befolkningen. Digital inkludering er viktig for eldres deltakelse på mange samfunnsarenaer og for bl.a. å kunne benytte digitale løsninger og muligheter i helsetjenestene (digital helsekompetanse). Arbeidet med digital opplæring og inkludering foregår på mange områder, jf. pkt. 3.2.5 Styrket digital inkludering og 3.2.7 Opplæringsprogram for eldrerådene. Eldrerådsopplæringen viser at man i stor grad lykkes med å nå denne gruppen også via digital opplæring og kommunikasjon.

Digitalisering og teknologisk utvikling er avgjørende for en bærekraftig helse- og omsorgstjeneste. Det har inngripende betydning på mange fagområder som bl.a.  velferdsteknologi/helseteknologi, kompetanseutvikling i helsetjenesten og samhandling i tjenestene. I gjennomføringsplanen vises det til at Helsedirektoratet skal legge til rette for behovsdrevet og helhetlig utvikling av digitale tjenester til innbygger og helsepersonell som understøtter nye måter å levere helse- og omsorgstjenester på. Innbyggere, pasienter, brukere og pårørende skal enkelt kunne ta en aktiv rolle i forebygging, behandling og oppfølging av egen og næres helse og mestring, slik at kapasiteten i helse- og omsorgstjenesten kan utnyttes bedre.

Arbeidet med programmet sørger for at direktoratets fagkompetanse innen digital transformasjon inkluderes i de etablerte strukturene i programmet og at forankring og forståelse av reformens innhold også er godt kjent på e-helsefeltet.

3.5.5 Evaluering

Som en del av ansvaret for gjennomføringen av Bo trygt hjemme skal Helsedirektoratet anskaffe en følge- og resultatevaluering av reformen.

Evalueringen skal omfatte alle innsatsområder i Bo trygt hjemme. Helsedirektoratet, herunder Senteret for et aldersvennlig Norge, og Husbanken har samarbeidet om kravspesifikasjonen som er lagt til grunn. Det er ønskelig at evalueringen skal gi svar på:

  • Om valgt organisering og prioriterte innsatser overordnet bidrar til ønsket tverrsektoriell samordning på alle nivå (nasjonalt, regionalt og lokalt), mer helhetlig og effektiv oppgaveløsning, oppleves å gi god støtte til lokal gjennomføring og gir ønsket merverdi med tanke på endring, omstilling og utvikling lokalt for å øke bærekraften i lokalsamfunnet generelt og i helse- og omsorgssektoren spesielt.
  • Om valgt organisering, prioriterte innsatser og gjennomføring av tiltak under hvert av de fire innsatsområdene bidrar til å møte de ambisjonene som er lagt til grunn og nå de målene som er beskrevet innenfor hvert område.

Tilbudsfrist var 13. mars og det kom inn fem tilbud. Helsedirektoratet, Senteret og Husbanken har samarbeidet om vurdering av tilbudene og tilbudsbrev til valgt tilbyder ble sendt 28. mars. Kontrakt blir inngått før påske. Evalueringsoppdraget starter umiddelbart og varer frem til sluttrapport skal leveres sommeren 2029. Sluttrapporten skal oppsummere erfaringer og resultater fra hele reformperioden. I tillegg skal det utarbeides en underveisrapport som skal foreligge våren 2026. Formålet med underveisrapporten skal være å ha et beslutningsgrunnlag for å gjøre ev. endringer i innretningen på arbeidet videre.

Siste faglige endring: 28. april 2025