Kapittel 16.5 Svartider legevaktsentraler

Under pandemien hadde Helsedirektoratet et ekstra fokus på svartidene ved akuttmedisinsk kommunikasjonssentral (AMK) og legevaktsentralene i Norge. Legevaktsentraler er døgnåpne tjenester, som skal motta og håndtere henvendelser og sørge for at pasientene får riktig behandling til rett tid. De fungerer ofte som første kontaktledd og portvoktere i den akuttmedisinske kjeden.

Helsedirektoratet har en statistikkvisning over svartider ved legevaktsentraler, inkludert  antall anrop, besvarte anrop og samtaletid. I visningen er det også en nasjonal kvalitetsindikator som måler andel besvarte henvendelser til det medisinske nødnummeret 116 117 og lokalt 8-siffert legevaktnummer som er besvart av operatør innen to minutter. 

Det er 96 legevaktsentraler i Norge. I 2024 var det i underkant av 3,1 millioner anrop til disse sentralene via medisinsk nødnummer 116 117 og lokalt legevaktnummer. Antallet anrop har sunket hvert år i perioden 2021 til 2024.

I akuttmedisinforskriften er det stilt krav til legevaktsentralene om at 80 prosent av henvendelsene normalt skal besvares innen to minutter. Figur 9.8 viser at dette kravet ikke har vært nådd i perioden 2018-2024. I 2024 var andelen på 64 prosent.

Siste faglige endring: 20. juni 2025