Kapittel 16.6 Brukererfaringsundersøkelser legevakt

Helse- og omsorgsdepartementet (HOD) har i tildelingsbrevet for 2025 gitt Helsedirektoratet i oppdrag å gjennomføre en undersøkelse om pasienters erfaringer med legevakt i 2025. Undersøkelsen skal gjøres med støtte fra Folkehelseinstituttet (FHI). Legevaktundersøkelsen inngår i tiårsplanen for nasjonale pasient-, bruker- og pårørendeundersøkelser som Hdir utarbeidet på oppdrag fra HOD i 2024, og som HOD gav sin tilslutning til. 

Formålet med undersøkelsen er å fremskaffe systematisk informasjon om pasienters erfaringer (PREMs) med legevakter. Undersøkelsen vil også inkludere pasientrapporterte utfallsmål (PROMs), som i økende grad brukes sammen med PREMs som nasjonale og internasjonale kvalitetsindikatorer. Resultatene fra undersøkelsen skal i tråd med Hdirs formål brukes bredt:

  • kvalitetsforbedring i tjenestene
  • virksomhetsstyring
  • offentlig innsikt
  • gi grunnlag for valg av tjenestested (gi allmennheten innsikt i helsetjenestens ytelser)

Det er viktig at undersøkelsen gjennomføres i 2025, da den også vil være en baseline-undersøkelse for den kommende Stortingsmelding om akuttmedisinske tjenester som etter planen skal komme i løpet av året, og for å følge med på om regjeringens tiltak bidrar til et bedre tilbud til gruppen.

Resultatene vil publiseres i tråd med Helsedirektoratets system for publisering. Det vil utarbeides en statistikkvisning, et såkalt dashboard, på Helsedirektoratets nettsider. Helsedirektoratet har fått i oppdrag fra Helse- og omsorgsdepartementet å legge til rette for at resultatene av brukererfaringsundersøkelser tas i bruk i helsetjenestene som har deltatt. Dette inkluderer forslag til modeller for systematisk kvalitetsutviklingsarbeid.

Publisering i form av et dashboard vil være et viktig første steg i dette arbeidet. Den vil gjøre det mulig for den enkelte legevakt å identifisere områder med forbedringspotensial og sette i gang målrettet kvalitetsarbeid lokalt.

Siste faglige endring: 19. juni 2025