Behandling og oppfølging
- Poliklinikk og døgnenhet: 0 kalenderdager fra avsluttet avrusning til annen behandling starter.
- Poliklinikk: Inntil 14 kalenderdager (2 uker) fra klinisk beslutning til første evaluering.
- Døgnenhet: Inntil 7 kalenderdager (1 uke) fra klinisk beslutning til første evaluering.
- Poliklinikk og døgnenhet: Inntil 42 kalenderdager (6 uker) mellom hver evaluering.
- Forløpstidene er veiledende. Fortsatt er det lovmessige grunnlaget pasientrettighetsloven og forskrift om prioritering i helsetjenester. Individuelle vurderinger må komme i tillegg til tidsangivelsene slik at det handles raskere der forsvarlighetskravet tilsier det.
Pågående rusmiddelbruk hos en gravid er å betrakte som en øyeblikkelig-hjelp situasjon og bruken må avsluttes snarest mulig da også fosteret eksponeres for rusmidler.
Se anbefalinger om avrusning av gravide i Nasjonal faglig retningslinje for avrusning fra rusmidler og vanedannende legemidler.
I enkelte tilfeller vil det være nødvendig med innleggelse på en avrusningsenhet, mens i andre tilfeller vil den gravide kunne avruses poliklinisk etter nøye vurdering av spesialist. Hvorvidt behandlingen skal foregå i poliklinikk, dag- eller døgnenhet vurderes i tverrfaglig vurderingsteam basert på hvilke rusmidler/vanedannende legemidler som har vært brukt, hensynet til fosteret og kvinnens ønske. Av hensyn til fosteret og den gravide bør basis kartlegging og utredning av pasientens tilstand, inkludert ønsker og behov for videre oppfølging/behandling, starte så raskt som mulig under avrusning.
Ved behov for og ønsker om videre behandling i TSB etter avrusning, bør den gravide gå direkte videre i behandling. Spesielt er dette viktig når gravide skal videre til døgnbehandling.
Gode forberedelser på hva det innebærer å bli mor kan bidra til at den gravide unngår å bruke rusmidler i svangerskapet. Videre vil det være viktig å stabilisere kvinnens livssituasjon for å kunne legge til rette for foreldreskapet. Flere gravide som er i Nasjonalt pasientforløp gravide og rusmidler er i kontakt med TSB. For enkelte andre vil hjelp fra den kommunale helse- og omsorgstjenesten med forsterket svangerskapsoppfølging fra svangerskapspoliklinikken være tilstrekkelig.
Det er både en styrke og en beskyttende faktor å ha et støttende sosialt nettverk. Familieråd kan være et tiltak som kan gjennomføres under svangerskapet. Helsestasjonen eller NAV kan gjennomføre dette. Bruker- og pårørendeorganisasjoner, brukerstyrte tiltak og likepersoner kan også ha en støttende funksjon her.
Det er viktig at den gravide får informasjon om hvilke tilbud og hjelpetiltak som finnes i kommunen. Ansvaret for oppfølgingen vil være ulikt forankret i kommunene ut fra organisering og hvilken tjeneste som er delegert ansvaret. Eksempelvis kan NAV, rustjenesten eller psykisk helse- og rustjenester ha dette ansvaret.
Hjelpetiltak i kommunen kan omfatte:
- Samtale om rusutfordringer og/eller henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB) poliklinisk eller institusjon
- Urinprøver. Det bør lages avtale med den gravide og ev. partner om bruk av urinprøver eller andre biologiske prøver til kontrollformål, se Veileder for rusmiddeltesting
- Koordinering av tjenester/individuell plan
- Individuelt tilpasset svangerskapsoppfølging (kommunejordmor/fastlege og fødepoliklinikk)
- Tilbud om hjemmebesøk av kommunejordmor/fastlege
- Foreldreforberedende samtaler
- Bistand til å få dekket behov som bolig, økonomi og aktivitet/arbeid
Hvilke tiltak som skal igangsettes må vurderes i hvert enkelt tilfelle, og det som er avgjørende er hva som er best for fosteret/barnet og kvinnen samlet sett. For at disse hjelpetiltakene skal være optimale eller tilstrekkelige, er det nødvendig at kommunens forskjellige instanser samarbeider og at den gravide og partner får medvirke. Dette kan være NAV/rustjenesten, svangerskapskontrollen, helsestasjon, boligkontor, feltpleien, fastlege og/eller barnevern. Enkelte kommuner har samarbeidsfora for prinsipielle saker, samt samarbeidsfora mellom kommune og spesialisthelsetjeneste for å sikre flyt og samhandling på systemnivå. For kommuner som har ansatt erfaringskonsulenter kan de også være en god ressurs i en samlet oppfølging.
Alle gravide skal ha en behandlingsplan som gir en samlet oversikt over planlagte tiltak med tidspunkt for evaluering gjennom det nasjonale pasientforløpet Gravide og rusmidler.
Behandler og den gravide skal samarbeide om å utarbeide en behandlingsplan med utgangspunkt i hva som er viktig for den gravide. Behandlingsmål bør settes av den gravide i samråd med behandler tidlig i forløpet og evalueres jevnlig. Behandler må sikre at den gravide opplever eierskap til planen og ev. motiverer den gravide til involvering dersom den gravide ikke ønsker å delta i utarbeidelse av behandlingsplanen.
Den kommunale svangerskapsomsorgen bør utarbeide en plan for både fødsel og barselomsorgen.
Det er et mål at alle gravide med behov for langvarige og koordinerte tjenester skal ha individuell plan (IP). Der hvor den gravide, etter god informasjon om hva IP innebærer, ikke ønsker IP, benyttes behandlingsplan. Andre planer og videre tiltak inngår som del av IP/behandlingsplan. Kriseplan bør lages tidlig i forløpet i tett samarbeid mellom kvinne og behandler.
Se også:
All behandling i TSB skal være tverrfaglig og bestå av sosial-, psykolog- og medisinsk/helsefaglig behandling. Samtykke er hovedregelen ved all behandling, for unntak se aktivitet om tilbakehold. Det kan være ulikt fokus på de forskjellige delene av behandling avhengig av den gravides problematikk og hvor langt i svangerskapet kvinnen har kommet.
For en nærmere beskrivelse av behandling i TSB, se Nasjonalt pasientforløp rusbehandling (TSB)
For en del gravide vil det være hensiktsmessig med innleggelse i døgnavdeling med spesialkompetanse på rusrelaterte problemer og graviditet/foreldreskap. Hvis barnefar/partner har rusmiddelproblemer bør han/hun vurderes henvist til Nasjonalt pasientforløp rusbehandling (TSB). Den gravide kan oppleve belastninger på mange områder, og ha behov for mer omfattende behandling enn det hun kan få poliklinisk i TSB eller i kommunen. Det kan være ønskelig at den gravide får hjelp og bistand også på andre sentrale problemområder som påvirker foreldrerollen. Dette kan omfatte psykisk og fysisk helse, økonomi, nettverk/parforhold, og bo- og hverdagsfungering. Den gravide kan ha behov for råd/veiledning til å fokusere på barnet samt forberede seg psykologisk og praktisk på foreldrerollen.
I døgnavdeling kan den gravide for eksempel tilbys behandling gjennom individualterapi, gruppeterapi, samspillsterapi og miljøterapi. Den gravide gis mulighet til å jobbe grundig med sin problematikk innen trygge rammer. Graviditet og foreldreskap kan fremme motivasjon og gi gode terapeutiske muligheter for endring. Ved innleggelse kan endring oppnås på kortere tid og instanser som NAV, barnevern, svangerskapspoliklinikk, jordmor i kommunen og fastlege involveres etter behov slik at den gravide får den nødvendige oppfølgingen.
De ulike perspektivene som må ivaretas for gravide med et rusmiddelproblem er:
- Skjerme fosteret mot rusmiddelbruk
- Skjerme fosteret mot vold og infeksjoner (seksuelt overførbare og andre)
- Støtte og veilede den gravide
- Motivere til behandling for rusmiddelproblemene
- Utrede og behandle ev. samtidig somatisk og psykisk lidelse
- Forberede kvinnen på fødsel
- Tilrettelegge for prosesser som kan gjøre kvinnen trygg nok til å ivareta barnet
- Involvere partner i prosessene, dersom kvinnen og partner ønsker det
Feedbackverktøy
Med feedbackverktøy menes gjennomgang av et skjema der den gravide på en systematisk måte kan gi tilbakemelding til behandleren om hvordan hun opplever behandlingen og relasjonen til behandler. Erfaringer tilsier at bruken av feedbacksystemer gir gravide økt medvirkning i behandlingen.
Se informasjon om brukermedvirkning under «Om forløpet».
For mer informasjon om brukerevaluering og bruk av feedbackverktøy, se Nasjonal kompetansetjeneste TSB (oslo-universitetssykehus.no) og NAPHA.
Dersom frivillige hjelpetiltak ikke fører frem skal tilbakehold etter helse- og omsorgstjenesteloven § 10-3 vurderes.
Helse- og omsorgstjenesteloven § 10-4 åpner for at en person med rusmiddelproblemer selv kan samtykke til å holdes tilbake i institusjon. For noen gravide kan «avtalt tvang» etter § 10-4 være aktuelt. Det er viktig å presisere at nasjonale pasientforløp ikke avsluttes i disse tilfellene.
Veileder om tvangstiltak overfor personer med rusmiddelproblemer etter helse- og omsorgstjenesteloven kapittel 10 (PDF) gir anvisning på hvordan bestemmelsene i kapittel 10 skal forstås og anvendes, og er ment å gi tjenestene veiledning til den faglige skjønnsutøvelsen.
Det vises også til endring i barnevernloven av 1. januar 2018 hvor det innføres ny opplysningsplikt til barnevernet ved tilbakeholdelse av gravide rusmiddelavhengige, se siste avsnitt i § 10-3 i helse og omsorgstjenesteloven (lovdata.no).
Tilbakefall til rusmiddelbruk og avbrudd (drop-out) fra behandlingen kan forekomme. Tiltak for å forebygge og håndtere avbrudd bør nedfelles i en kriseplan. Det er derfor viktig å forebygge ved å kartlegge aktuelle risikosituasjoner tidlig i forløpet. Dette bør inngå i den gravides kriseplan/behandlingsplan.
For å unngå/redusere sjansen for avbrudd (drop-out) fra behandlingen er det viktig å tilby fleksible behandlingsrammer og legge til rette for at den gravide kan komme raskt tilbake til behandling.
Brukerstyrt innleggelse kan være egnet tiltak. Kontakt med selvhjelpsgrupper kan også være et aktuelt forebyggende og motiverende virkemiddel.
Dersom kvinnen gjentatte ganger uteblir fra avtaler, bør behandler gjøre flere forsøk på å kontakte henne og ev. pårørende for å avklare årsak til uteblivelse, før ev. avslutning av det nasjonale pasientforløpet. Se også Kodekapittel for bruk av merking/kode «Pasientbestemt utsettelse».
Dersom kvinnen selv velger å utsette planlagte avtaler i forløpet eller ikke møter til avtaler, slik at forløpstidene ikke kan overholdes, kan det det registreres som pasientutsatt forløp uten at forløpet avsluttes.
Ved avbrudd (drop-out) fra behandling, må forløpskoordinator i kommunen varsles og aktuelle tjenester/oppfølgingsansvarlig i kommunen, eventuelt fastlege kontaktes for videre oppfølging i påvente av nytt tiltak. Ved behov kan samarbeidsmøte mellom den gravide og eventuelt pårørende, TSB og kommunale tjenester/fastlege arrangeres.
Det er viktig å fokusere på overganger mellom de forskjellige delene av et behandlingsforløp, og utvikle strategier sammen med pasienten for å hindre drop-out/begrense konsekvenser av eventuell drop-out. Se anbefalinger i behandlingsretningslinjen om avbrudd i behandlingen og tips til å redusere drop-out hos Nasjonal kompetansetjeneste TSB.
Om den gravide har tilbakefall til rusmiddelbruk, kan det være aktuelt å varsle kommunen med tanke på vurdering av § 10-3 eller § 10-4 i helse- og omsorgstjenesteloven. Se kap.6 i Helsepersonelloven med kommentarer.
Samtidige sykdommer (somatisk sykdom / psykiske utfordringer/lidelser) kan ha betydning for utredning, behandling og oppfølging både før og etter fødsel. Det er derfor nødvendig å sikre opplysninger om dette uten unødig ventetid. Se Ivaretakelse av somatisk helse og levevaner ved psykiske lidelser og/eller rusmiddelproblemer.
Ved poliklinisk behandling er behandlingsansvarlig i spesialisthelsetjenesten ansvarlig for tydeliggjøring av hvem som følger opp den gravides samtidige sykdommer, enten det er fastlegen eller lege i spesialisthelsetjenesten.
Dersom den gravide er innlagt i spesialisthelsetjenesten, er det institusjonen som har ansvar for oppfølging av kvinnens helse. Dersom legen ved institusjonen ikke har kompetanse på spesifikke sykdomsområder, har legen et ansvar for å konferere med/henvise til relevant spesialistkollega inkludert fastlege.
Ved innleggelse må det gjøres en vurdering om tiltak bør gjennomføres mens pasienten er innlagt. Dette er for å sikre at nødvendig somatisk oppfølging blir ivaretatt. Spesialisthelsetjenesten bør sørge for en forpliktende og forsvarlig plan for gjennomføring av tiltakene på tvers av fagområder og behandlingsnivå.
Samhandling mellom ulike aktører underveis i det nasjonale pasientforløpet skal sikres og tilpasses pasientens ønsker og behov.
Kvinnen må samtykke til at aktuelle samarbeidspartnere involveres.
Ved innleggelse i døgnenhet må kommunen varsles innen 24 timer, eller så snart det lar seg gjøre. Se forskrift om utskrivningsklare pasienter (lovdata.no).
Alle pasientforløp skal sikre:
- Samarbeid med pårørende og/eller andre instanser ut fra pasientenes ønsker og behov
- Tilbakemelding til fastlege/aktuell kommunal instans/henviser når behandlingsplan er utarbeidet og hvis større endringer i pasientens tilstand eller behandling tilsier det. Pasienten må samtykke til dette.
Samhandling kan dokumenteres gjennom referater, epikriser og skriftlige tilbakemeldinger, og sikres ved telefonkontakt og felles møter. Individuell plan anbefales ved behov for sammensatte tjenester fra flere aktører.
Kommunene og de regionale helseforetakene har ansvar for å tilrettelegge for samhandling og samarbeid internt med andre tjenesteytere og med bruker- og pårørendeorganisasjoner.
God samhandling og fordeling av oppgaver og ansvar i behandlingen forutsetter at den gravide og tjenesteutøverne møtes for å avklare hvem som skal gjøre hva. Behovet for koordinering må vurderes og avgjøres i hvert enkelt tilfelle. Eksempler på virkemidler er individuell plan, koordinator, kriseplan, ansvarsgrupper, ambulante tjenester og samarbeidsmøter.
Den praktiske samhandlingen mellom kommune og spesialisthelsetjenesten er forankret i lovpålagte samarbeidsavtaler og tjenesteavtaler som beskriver fordeling av ansvar og oppgaver. Se Sammen om mestring.
Samarbeidsmøter
I behandlingsforløpet er det viktig at samarbeids-/ansvarsgruppemøter mellom den gravide, pårørende, aktuelle kommunale aktører og aktuelle aktører i spesialisthelsetjenesten finner sted jevnlig. Ved store geografiske avstander mellom foretak og kommune bør mulighet for deltakelse via videooverføring vurderes. Etter en individuell vurdering kan andre samarbeidsformer vurderes.
Samarbeidsmøte skal avklare og tydeliggjøre den gravides forventninger til behandlingsforløpet. Samarbeidsmøtene tar utgangpunkt i den gravides behandlingsplan, eventuell individuell plan, og skal sikre koordinering av tiltakene som skal gjennomføres i forbindelse med behandlingen. Se også Sammen om mestring.
I de tilfeller et evalueringspunkt fører til store endringer i behandlingsplanen, bør tilbakemeldingen inneholde en oppsummering av evalueringen og endringer dette fører til. Det kan være tilfeller der det er behov for ny utredning.
For å sikre deltakelse, bør det tilrettelegges for både direkte møter og elektroniske møter.
Kommunen bør alltid være med på møter når den gravide mottar kommunale tjenester eller trenger kommunale tjenester. Fastlegen må involveres i dette samarbeidet. Andre aktuelle deltakere inkluderes etter behov.
Hvilke aktører som skal være med på samarbeidsmøtene vil variere avhengig av hvilke utfordringer den gravide har, og hvem hun har kontakt med. Antallet deltakere bør begrenses til det som er nødvendig. Man kan også invitere inn deltakere til enkelte av møtene. Dersom det ikke er ønskelig å gi alle deltakere i et møte all informasjon, kan møtet deles opp. Det er den gravide selv som bestemmer hvilken informasjon som kan deles.
Aktuelle deltakere kan være:
- Den gravide
- Partner eller annen støtteperson (f.eks. likeperson, erfaringskonsulent eller representant fra en brukerorganisasjon) dersom kvinnen ønsker det
- Den som utfører svangerskapskontrollene i kommunen (jordmor, fastlege)
- Fødepoliklinikk
- Spesialteam for gravide deltar hvis involvert
- NAV/rustjeneste /kommunal helse- og omsorgstjeneste deltar hvis de er involvert
- Behandler i TSB hvis kvinnen er i TSB-behandling
- Nyfødtavdelingen bør delta ved fødselsforberedende møte og ev senere møter ved behov
- Helsesøster kobles på i siste del av svangerskapet
- Barneverntjenesten deltar hvis den gravide samtykker og har etablert kontakt med tjenesten
- Andre deltakere ved behov (f.eks. familievernet, psykisk helsevern hvis kvinnen er innlagt der, somatisk sengepost hvis kvinnen er innlagt der)
Samarbeidsmøter som bør avholdes:
- Første samarbeidsmøte etter maks en uke hvis kvinnen er innlagt, maks to uker hvis poliklinisk oppfølging.
- Senere samarbeidsmøter (maks 6 uker mellom møtene):
- Fødselsforberedende møte (omtalt i kapittel 3)
- Siste samarbeidsmøte før fødsel (omtalt i kapittel 8)
Målet med regelmessig evaluering er at pasienten skal være trygg på at behandlingen er effektiv og individuelt tilpasset.
Det nasjonale pasientforløpet innebærer regelmessige evalueringspunkter hvor status for utredning og behandling gjennomgås. Evalueringspunktene koples først og fremst til samarbeidsmøter. Tilsvarende evaluering bør alltid gjøres ved avslutning av forløpet i spesialisthelsetjenesten.
Ved samarbeidsmøtene bør den gravide og de andre deltakerne i fellesskap evaluere/vurdere:
- Status for fosteret
- Status og eventuelt behandling for kvinnen– har tiltakene som ble satt vært fulgt opp?
- Plan for fødsel og oppfølging i spe- og småbarnsperioden
- Behov for ytterligere utredning (TSB, somatikk, psykiatri, levevaner)
- Behov for behandling/oppfølging (TSB, levevaner, institusjon etter fødsel)
- Opprettelse/evaluering av individuell plan (IP)/revidere IP/behandlingsplan
- Informere aktuelle samarbeidspartnere som ikke deltar på møtet (skriftlig), hvis pasient samtykker
- Planlegge, og igangsette nødvendige kommunale tiltak
- Hvordan barn som pårørende/mindreårige søsken følges opp
- Behovet for å involvere andre pårørende eller flere i familien
- Den gravides og eventuelt pårørendes tilfredshet med oppfølging/behandlingen
Pasientutsatt forløp:
Pasientutsatt forløp kodes dersom pasienten velger å utsette planlagte avtaler eller ikke møter, slik at forløpstider for utredning og/eller evalueringspunkter i behandling ikke kan innfris. Utsettelsen bør være på mer enn 7 virkedager av planlagt aktivitet. Koden registreres før klinisk beslutning eller før evalueringspunkt.
Pasientutsatt forløp fortsetter selv om forløpstidene overskrides. Forløpstidene vil fremdeles måles, men det vil være mulig å skille mellom forløpstider som overskrides etter utsettelse fra pasientens side og overskridelse som skyldes forhold i helsetjenesten.
Kode | Kodetekst | Type kode | Kodeverk (OID) |
L | Pasientutsatt forløp | Hendelse | 9322 |
Ved rapportering i systemer som ikke har forløpsmodul registreres dette som en prosedyrekode med kode D09L - Gravide som har bruker/har brukt rusmidler - Pasientutsatt forløp
Samarbeidsmøte med andre instanser:
Ved behov gjennomføres det samarbeidsmøte /ansvarsgruppemøte hvor den gravide, barnefar / partner og eventuelt andre pårørende, aktuelle kommunale tjenester og spesialisthelsetjenesten er tilstede.
Samarbeidsmøte skal registreres som en medisinsk prosedyrekode etter gjeldende kodeverk i NCMP.
Evalueringspunkt:
Hver gang en evaluering er fullført, slik den er beskrevet i nasjonalt pasientforløp, skal kode for evalueringspunkt registreres. Dato for evalueringspunkt skal være den dato evalueringen er fullført. Anbefalt frekvens for evalueringspunkt er angitt i forløpsbeskrivelsen, og er ulik i døgnbehandling og poliklinisk behandling. Det skal alltid gjøres en evaluering når et nasjonalt pasientforløp avsluttes i spesialisthelsetjenesten.
Kode | Kodetekst | Type kode | Kodeverk (OID) |
E | Evalueringspunkt | Hendelse | 9322 |
Ved rapportering i system som ikke har forløpsmodul registreres dette som en prosedyrekode med kode D09E – Gravide som bruker/har brukt rusmidler – Evalueringspunkt.
Først publisert: 02. oktober 2019 Siste faglige endring: 30. september 2022
Helsedirektoratet (2019). Behandling og oppfølging [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 30. september 2022, lest 05. oktober 2024). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/nasjonale-forlop/gravide-og-rusmidler/behandling-og-oppfolging