Virksomhetsleder skal sørge for at helsepersonell som utfører legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang har tilstrekkelig kompetanse
Virksomhetsleder beskriver krav til kompetanse i virksomhetens rutiner og vurderer
- hvert enkelt helsepersonell sin kompetanse ut fra oppgave
- behov for spesialisert kompetanse utover det som oppnås på grunnutdanningsnivå ut fra virksomhetens pasientgrupper, for eksempel kompetanse om geriatri, pediatri og psykiatri
Legemiddelsamstemming (LMS) er en strukturert metode der helsepersonell, i samarbeid med pasienten, siker fullstendig liste over legemidler pasienten faktisk bruker.
Legemiddelgjennomgang (LMG) er en systematisk vurdering av alle pasientens legemidler for å sikre best mulig effekt av legemidlene og redusere risiko ved legemiddelbruk.
Legen skal ha det overordnede, medisinske ansvaret for beslutninger om legemiddelbehandlingen. Legen kan samarbeide med annet helsepersonell, jamfør råd om ansvarsfordeling og tverrfaglig samarbeid.
Ved vurdering av den enkelte ansattes kompetanse er det nyttig å ta utgangspunkt i Helsedirektoratets rundskriv til helsepersonelloven og legemiddelhåndteringsforskriften. Formell kompetanse gjennom helse- og sosialfagutdanningene angis i Nasjonale retningslinjer for helse- og sosialfagutdanningene (RETHOS0). Det er hensiktsmessig å tilpasse opplæringstiltak etter hvordan arbeidet er organisert og hvem virksomheten samhandler med.
Forslag til innhold i teoretisk og praktisk opplæring om legemiddelsamstemming:
- forståelse av legemiddelsamstemming som metode
- struktur, innhold og gjennomføring av samtale med pasient
- valg av kilder og kildevurdering
- dokumentasjonsrutiner
- kommunikasjon og videreformidling av informasjon
Forslag til innhold i teoretisk og praktisk opplæring om legemiddelgjennomgang:
- forståelse av legemiddelgjennomgang som metode
- identifisering av behov for legemiddelgjennomgang
- innhenting av pasientinformasjon og forberedelser til legemiddelgjennomgang
- identifisering av legemiddelrelaterte problemer
- utforming og oppfølging av tiltak
- dokumentasjonsrutiner
Det finnes en rekke nettbaserte opplæringstiltak som kan benyttes i utvikling av rutiner og opplæringstiltak. Det er nyttig om nettbaserte opplæringstiltak følges opp med erfaringsutveksling mellom deltakere. Eksempler på nettressurser:
- E-læringskurs/kvalitetspakke for fastleger om legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang (skilnet.no)
- E-læringskurs om legemiddelsamstemming (kompetansebroen.no)
- Informasjonsfilm om legemiddelgjennomgang i sykehjem (kompetansebroen.no)
- G24 Legemiddelgjennomgang (legemiddelhandboka.no)
- Informasjonsside om videokonsultasjoner
I følge legemiddelhåndteringsforskriften (lovdata.no) skal virksomhetsleder sørge for at arbeidstakerne har tilstrekkelig kompetanse innenfor det aktuelle fagfeltet. Videre følger det av spesialisthelsetjenesteloven § 3 - 10 (lovdata.no) at virksomheter som yter helsetjenester skal sørge for at ansatte gis den opplæring, etterutdanning og videreutdanning som er påkrevet for at den enkelte skal kunne utføre sitt arbeid forsvarlig. Det samme følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 første ledd bokstav d) (lovdata.no).
Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 7 (lovdata.no) og tilhørende Veileder til forskriften angir at virksomhetsleder har et overordnet ansvar for å sørge for systemer som sikrer at medarbeiderne har kunnskap og ferdigheter til å utføre oppgavene sine. Videre angir helsepersonelloven § 4 (lovdata.no) krav til faglig forsvarlig yrkesutøvelse. Kravet til forsvarlighet som rettes mot virksomheter etter helsepersonelloven § 16 (lovdata.no) omfatter en plikt til å tilrettelegge tjenestene slik at personell som utfører de er i stand til å overholde sine lovpålagte plikter. Dette må ses i sammenheng med kravet til internkontroll og systematisk arbeid for å ivareta pasientsikkerhet og kvalitet. I praksis innebærer dette at virksomhetens ledelse må sørge for at helsepersonellet har tilstrekkelig kunnskap og ferdigheter innenfor det aktuelle fagfeltet.
Det er spesifikke kompetansekrav på legemiddelområdet til helsepersonell gjennom forskriftsfestede læringsmål, for eksempel:
System for spesialistutdanning for leger beskrives på Helsedirektorates sider. Kompetansekrav i spesialistutdanningen for leger inneholder flere relevante læringsmål for gjennomføring av legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang. Læringsmål beskrives i Spesialistforskriften (lovdata.no)
RETHOS-retningslinjene (regjeringen.no) for helse- og sosialfagutdanningene spesifiserer krav til kompetanse. Særlig sentrale utdanninger:
- Forskrift om nasjonal retningslinje for medisinutdanning (lovdata.no)
- Forskrift om nasjonal retningslinje for farmasøytutdanningene (lovdata.no)
- Forskrift om nasjonal retningslinje for sykepleierutdanning (lovdata.no)
- Forskrift om nasjonal retningslinje for vernepleierutdanning (lovdata.no)
Sist faglig oppdatert: 28. september 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2022). Virksomhetsleder skal sørge for at helsepersonell som utfører legemiddelsamstemming og legemiddelgjennomgang har tilstrekkelig kompetanse [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 28. september 2022, lest 09. februar 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/faglige-rad/legemiddelsamstemming-og-legemiddelgjennomgang/virksomhetsleders-ansvar-for-rutiner/virksomhetsleder-skal-sorge-for-at-helsepersonell-som-utforer-legemiddelsamstemming-og-legemiddelgjennomgang-har-tilstrekkelig-kompetanse