3. Råd til virksomhetene
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
- Ansatte skal ikke komme på jobb dersom de får feber eller symptomer på luftveisinfeksjon
- Ansatte som er i karantene eller isolasjon (fhi.no) skal ikke møte på jobb, se covid-19-forskriften kapittel 2 (lovdata.no) kapittel 2.
- Ansatte skal forlate arbeidsstedet umiddelbart dersom de får feber eller symptomer på luftveisinfeksjon. Ansatte som har blitt syke på jobb bør ikke dra hjem med kollektivtransport. Dersom den ansatte ikke kommer seg hjem på annet vis, kan arbeidsgiver eventuelt kontakte kommunen for veiledning.
- Kunder skal ikke komme til virksomheten dersom de har feber, symptomer på luftveisinfeksjon eller hvis de er i karantene eller isolasjon.
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
- Unngå håndhilsning og annen unødvendig fysisk kontakt, spesielt nær ansikt-til-ansikt kontakt. Unngå å snakke der nær ansikt-til-ansikt kontakt er nødvendig
- Det skal være minst én meters avstand mellom kundene, mellom de ansatte og mellom ansatte og andre ansattes kunder i lokalene. Dette gjelder nærhet over tid, ikke når man kun passerer hverandre.
- Ansatte skal holde minst én meters avstand til hverandre, med unntak av veiledning av lærlinger.
- Husk å holde avstand til andre kollegaer både under arbeid, i møter og i pauser. De som sitter ved siden av hverandre skal ha en meter fra skulder til skulder. Hvis man står rygg til rygg, er det mindre risiko for smitte.
- Avstand kan markeres med tape på gulvet. Vurder å ommøblere lokalet om nødvendig.
- Hvis det er vanskelig å holde avstand, vurder å omstrukturere virksomheten, slik at det ved timebestilling kan legges inn nok tid mellom hver kunde. For eksempel kan de ansatte jobbe til forskjellige tider.
- Vurder å redusere bruk av kjernetid slik at ansatte kommer på arbeid til forskjellige tider og dermed kan unngå å reise med kollektivtrafikk når mange skal samme vei.
- Vurder å bruke fast eller fleksibel skillevegg mellom arbeidsfeltene. Skilleveggen bør dekke et område fra stolsetet/behandlingsbenken og opp til to meter, samt hele bredden av feltet der kunde og ansatt oppholder seg under behandlingen.
- I situasjoner der ansikt-til-ansikt-kontakt innenfor 1 meter er nødvendig (for eksempel ved negledesign), kan det brukes en fysisk barriere mellom ansatte og kunder, for eksempel pleksiglass.
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Råd om renhold ved covid-19 i sektorer utenfor helsetjenesten finnes i artikkelen Rengjøring ved SARS-CoV-2 - råd til sektorer utenfor helsetjenesten (fhi.no).
Ansatte og kunder bør følge generelle råd om god hånd- og hostehygiene.
Les rådene Håndhygiene, hostehygiene, bruk av munnbind, rengjøring og klesvask.
I tillegg til de generelle rådene bør virksomhetene gjøre følgende:
- Ansatte bør vaske eller sprite hendene før og etter hver kunde.
- Ansatte bør tilby kundene håndvask/hånddesinfeksjon når de kommer og etter at behandlingen er ferdig.
- Ansatte bør unngå å bruke ringer, håndsmykker eller armbåndsur. Ansatte bør holde neglene kortklipte.
- Betaling bør fortrinnsvis skje kontaktløst med digitale betalingsløsninger. Alternativt kan kunder benytte betalingskort eller kontanter. Kunder og ansatte bør vaske eller sprite hendende etter slik berøring. Plakat: Betal gjerne kontaktløst finner du på flere språk her (imageshop.no).
- Server drikke direkte til kunden. Det bør ikke settes frem drikke for selvbetjening.
- Ukeblader, aviser o.l. bør ikke være tilgjengelig i venteområder eller i lokalene for øvrig.
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
- Det er ikke en generell anbefaling om å bruke munnbind, men hvis smittepresset øker vil lokale eller nasjonale helsemyndigheter kunne gi råd om å gjøre det i situasjoner der det ikke er mulig å opprettholde 1 meters avstand.
- Det er ikke anbefalt at ansatte benytter hansker utover de situasjonene hvor de vanligvis benytter dette.
- Dersom munnbind og hansker benyttes i virksomheten, bør virksomhetsleder påse at de ansatte gis opplæring i korrekt bruk.
- Mer informasjon om anbefalingene samt råd dersom man bruker munnbind, tøymunnbind eller hansker i de aktuelle virksomhetene finnes i artikkelen Håndhygiene, hostehygiene, bruk av munnbind, rengjøring og klesvask.
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Heng opp informasjon til kunder og arbeidstakere om råd for å unngå smitte:
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
I situasjoner med økt smitterisiko kan lokale eller nasjonale myndigheter anbefale strengere tiltak.
Følgende tiltak kan være aktuelle:
- Redusere eller midlertidig fjerne behandlingstilbud som innebærer nær ansikt-til-ansikt kontakt
- Bruk av munnbind i situasjoner der det ikke er mulig å opprettholde 1 meters avstand
- Unngå servering av mat og drikke til kundene
- Vurdere midlertidig stenging av virksomheten
Myndighetene kan fastsette lokale og nasjonale tiltak og forsterkede krav til virksomhetene med hjemmel i lov 5. august 1994 nr. 55 om vern mot smittsomme sykdommer § 4-1 (lovdata.no).
Nasjonale faglige råd blir gitt på områder med lite faglig uenighet, men der det likevel er behov for å gi nasjonale råd og praktiske eksempler. Uttrykk som brukes er "bør" eller "kan", og "anbefaler" eller "foreslår". Dersom rådet er så klart faglig forankret at det sjelden er forsvarlig ikke å følge det, brukes uttrykkene "skal" og "må".
Solarier må ha tilstrekkelig bemanning og tilsyn slik at smittevernet og renholdet kan ivaretas.
Solarier bør lage rutiner der det blant annet angis:
- hvordan ansatte skal gjøre rent solariene mellom hver kunde
- hvordan kundene skal rengjøre solarier etter bruk
- hvordan avstandskrav skal overholdes
- begrensninger for antall besøkende med hensyn til lokalets størrelse
- rutiner for om man skal tillate at kunder venter på at solarier blir ledige
Sist faglig oppdatert: 04. desember 2020