Kontaktreduserende tiltak
Råd
- Det er viktig å opprettholde den anbefalte avstanden på minst 1 meter gjennom hele reisen, fra terminal til terminal. Helsemyndighetenes anbefalinger om avstand mellom personer gjelder også her.
Spesifikke kontaktreduserende tiltak på flyplassen
- På flyplasser og flyreiser er det gode muligheter for å sørge for at de generelle smitteverntiltakene kan etterleves både før, under og etter reisen. Gode rutiner vil redusere kontakt mellom personer. Se også sjekkliste.
- Tiltak er særlig viktig ved flaskehalser der det dannes køer, slik som ved sikkerhetskontroll, passkontroll o.l., og mellom skranker.
- Det kan vurderes å begrense antall personer som kan være tilstede samtidig i lokaler som butikker etc.
- For restauranter gjelder egne krav i henhold til covid-19 forskriften, §14a (lovdata.no).
- Montering av pleksiglass kan vurderes for å beskytte ansatte.
- For passasjerer med behov for assistanse er det viktig at den ansatte vasker eller desinfiserer hendene før og etter kontakt med den som skal ha assistanse. Behov for smittevernutstyr vurderes i hvert enkelt tilfelle.
Spesifikke kontaktreduserende tiltak på fly
- I flykabinen er det god utskiftning og filtrering av luften, og ansikt-til-ansikt kontakt kan begrenses. Med passasjer i alle seter i flyet kan smitterisikoen øke, avhengig av den generelle smitten i samfunnet.
- Rutiner for ombordstigning og ilandstigning bør planlegges og organiseres godt for å sikre avstand mellom passasjerer og mellom passasjerer og ansatte.
- Det anbefales å organisere ombordstigning og ilandstigning gruppevis, for eksempel per rad, med god avstand og med ekstra tid innlagt for å unngå trengsel.
- Flyet bør fylles i slik at passasjerer ikke må krysse hverandre i kabinen.
- Passasjerer bør bli sittende til det er deres tur til å gå ut av flyet ved avstigning.
- Ansatte bør holde avstand til passasjerer ved ombordstigning og ilandstigning.
- Ved busstransport til og fra flyet, bør det sikres tilstrekkelig kapasitet slik at anbefalt avstand kan opprettholdes.
- Kontakt mellom ansatte og passasjerer bør begrenses så langt det er mulig, for eksempel ved at ansatte betjener kun en del av kabinen.
- Unngå matservering eller del ut mat og drikke på forhånd eller under flyreisen, for å redusere ansikt til ansikt kontakt mellom ansatte og passasjerer og for å redusere bevegelse i kabinen.
- Passasjerer oppfordres til å bruke nærmeste toalett, og kø ved toaletter bør unngås. Ett toalett bør reserveres for ansatte.
Sist faglig oppdatert: 30.09.2020
Helsedirektoratet (2020). Kontaktreduserende tiltak [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 30. september 2020, lest 19. april 2021). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/smittevern-i-luftfarten-covid-19/smitteforebyggende-tiltak/kontaktreduserende-tiltak
Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no