Gå til hovedinnhold
ForsidenRegistrering av helse- og omsorgsdata i kommunenRapportering av tjenester med definisjoner og rapporteringskrav

Støttekontakt

Formålet med støttekontakttjenesten er å hjelpe den enkelte til en meningsfull fritid og samvær med andre.

Rapporteringskrav:

  • dato for mottatt søknad/henvendelse om behov/behov oppdaget
  • dato vedtak/avgjørelse
  • timer per uke til individrettede tiltak presisert i vedtak/avgjørelse
  • timer per uke til individrettede tiltak – ressurstid (med to eller flere tjenesteytere)
  • dato tjeneste start
  • dato tjeneste slutt
  • evt. avslag
  • evt. dato klage mottatt og dato klagesvar fra kommunen

Organisasjonsnummer kan registreres

Vedtak om støttekontakt etter lov om barneverntjenester skal ikke rapporteres til registeret.

Behov for støttekontakt men ingen til å yte tjenesten

Når det kommer en henvendelse/søknad eller behov for støttekontakt oppdages, skal vedtak om støttekontakt fattes og tjenesten innvilges. Hvis ingen kan yte tjenesten skal det allikevel fattes vedtak med dato for mottatt søknad/henvendelse eller behov oppdaget og timer per uke. Når tjenesten iverksettes skrives dato for tjenestestart.


Siste faglige endring: 27. juni 2018 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2018). Støttekontakt [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 27. juni 2018, lest 16. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/registrering-av-iplos-data-i-kommunen/rapportering-av-tjenester-med-definisjoner-og-rapporteringskrav/stottekontakt

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: