4. Funksjonsvariablene
Beskrivelse:
Om personen klarer å utføre vanlig husarbeid som å gjøre rent, vaske klær, bruke husholdningsapparater, lagre matvarer og kaste avfall.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5).
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel kan være at personen gjør de fleste aktivitetene selv, men har problemer med å gjøre rent.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
- Bor tjenestemottaker i institusjon slik at det er vanskelig å få gjort en reell vurdering av hvordan personen utfører dagliglivets aktiviteter (eks. alminnelig husarbeid, skaffe seg varer og tjenester, lage mat), skal personen likevel vurderes på bakgrunn av hva han/hun klarer. Informasjonen er viktig for å vedlikeholde funksjoner hos tjenestemottakere på institusjon. Vurderingen som lå til grunn for vedtak om institusjonsplass kan være veiledende for senere vurdering av bistandsbehov.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen alminnelig husarbeid:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å skaffe seg varer som mat/drikke, klær/sko, husholdningsartikler, tekniske tjenester og husholdningstjenester, som er nødvendige og relevante i dagliglivet (enten via internett/telefon eller direkte i butikk).
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen - ut fra skårinndelingen (1-5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel kan være der personen vet hva som trengs, skriver handlelister og kan bestille varer over telefon og nett, og litt bistand til å hente pakker på posten.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
- Bor tjenestemottaker i institusjon slik at det er vanskelig å få gjort en reell vurdering av hvordan personen utfører dagliglivets aktiviteter (eks. alminnelig husarbeid, skaffe seg varer og tjenester, lage mat), skal personen likevel vurderes på bakgrunn av hva han/hun klarer. Informasjonen er viktig for å vedlikeholde funksjoner hos tjenestemottakere på institusjon. Vurderingen som lå til grunn for vedtak om institusjonsplass kan være veiledende for senere vurdering av bistandsbehov.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen skaffe seg varer og tjenester:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å vaske og stelle hele kroppen inkl. pusse tenner/munnhygiene.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel kan være der personen trenger noe bistand til dusj, men ingen utfordringer knyttet til de andre aktivitetene.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen personlig hygiene:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å ta på og av seg klær og fottøy, finne fram og velge i overensstemmelse med årstid, vær og temperatur.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel kan være der personen fint kan kle på seg selv når klærne er lagt fram, eller trenger bistand til å få av og på strømper og ellers klarer alle andre aktiviteter i beskrivelsen.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen på- og avkledning:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å utføre toalett besøk/-funksjoner.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av aktivitetene. Ett eksempel på bruk av skår 3 kan være at personen får hjelp til å tørke seg, men klarer resten selv.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen toalett:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å planlegge, organisere og tilberede enkle og sammensatte måltider, skjære opp maten, smøre brødskiver og tilberede annen tørrmat, varme opp mat og lage kaffe og te.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel kan være der personen trenger noe bistand til å varme opp mat, men ingen utfordringer knyttet til de andre aktivitetene.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen lage mat:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å innta servert mat og å drikke.
Eksempel:
- Det er selve funksjonen «å spise» som er gjenstand for skåring (innta servert mat og drikke ved å bruke bestikk og putte mat i munnen, tygge, svelge osv.).
- Servert mat kan være oppskåret mat.
- Det er selve spisefunksjonen som skal vurderes uavhengig av personens matlyst.
- Sondeernæring betyr at man får skår 2 eller høyere, avhengig av om personen kan drikke eller spise. Får personen bistand benyttes skår 3 eller høyere.
Eksempel:
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger noe bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel kan være der personen trenger noe hjelp til å spise og drikker uten bistand.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen spise:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å gå, bevege eller forflytte seg på ett plan innendørs på: flatt gulv, over terskler, ut og inn av seng, opp og ned av stol. Trapper innendørs er ikke med. Vurder de ulike aktivitetene i variabelen ut fra skårinndelingen (1-5).
Presisering
Bevege seg utendørs og innendørs er hentet fra den delen av ICF-kodeverket som beskriver fysisk funksjon og mobilitet. Bevege seg utendørs og innendørs skal kun beskrive den fysiske funksjonen, og vise om personen trenger bistand til selve mobiliteten. Andre faktorer som for eksempel hukommelse og å styre egen atferd skal ikke vurderes her.
Les mer om bruk av ICF-kodeverket.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen bevege seg innendørs:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å gå, bevege eller forflytte seg utenfor egen bolig, opp og ned trapper, fortauskanter, på ujevne underlag mv. Med utenfor egen bolig menes her alt utenfor egen inngangsdør. Trappeoppganger og trapper ute er utendørs. Vurder de ulike aktivitetene i variabelen - ut fra skårinndelingen (1–5).
Presisering
Bevege seg utendørs og innendørs er hentet fra den delen av ICF kodeverket som beskriver fysisk funksjon og mobilitet. Bevege seg utendørs og innendørs skal kun beskrive den fysiske funksjonen, og vise om personen trenger bistand til selve mobiliteten. Andre faktorer som for eksempel hukommelse og å styre egen atferd skal ikke vurderes her.
Les mer om bruk av ICF-kodeverket.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen bevege seg utendørs:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å håndtere egen sykdom, skade eller funksjonsnedsettelse, til å ta kontakt med behandlingsapparatet når symptomer eller skade oppstår, følge behandlingsopplegg og håndtere egne medisiner.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel på bruk av skår 3 er hvis personen kun trenger hjelp til sårskift, men ivaretar alle de andre aktivitetene selv.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen ivareta egen helse:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å huske nylig inntrufne hendelser, finne fram i kjente omgivelser, være orientert om tid og sted, gjenkjenne kjente personer, huske avtaler og viktige hendelser den siste uken.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel på bruk av skår 3 er hvis personen kun trenger hjelp til å huske avtaler, men ivaretar alle de andre aktivitetene selv.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen hukommelse:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å kommunisere med andre personer. Med kommunikasjon menes å forstå og uttrykke seg verbalt/nonverbalt, og ved bruk av kommunikasjonsutstyr, tolk og teknikker.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger bistand til en eller flere av disse aktivitetene.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen kommunikasjon:
Beskrivelse:
Har behov for bistand/assistanse til å ta avgjørelser og organisere daglige gjøremål, gjøre valg mellom alternativer, disponere tiden gjøremålene tar og integrere uforutsette hendelser.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1-5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel på bruk av skår 3 er hvis personen klarer å ta noen enkle avgjørelser og valg på egenhånd, men trenger bistand når avgjørelsene blir mer kompliserte.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen beslutninger i dagliglivet:
Beskrivelse
Har behov for bistand/assistanse til å betale regninger, prioritere mellom utgifter, betale for seg med kontanter og kort.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel på bruk av skår 3 er hvis personen klarer å betale med kontanter, men ikke med kort.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen ivareta egen økonomi:
Beskrivelse
Har behov for bistand/assistanse til å styrke og opprettholde et sosialt nettverk, ha/ta kontakt med familie, venner, kollegaer og personer i nærmiljøet.
Eksempel:
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen trenger bistand til en eller flere av disse aktivitetene. Ett eksempel på bruk av skår 3 er hvis personen klarer å ha kontakt med familie, men trenger bistand til å opprettholde et sosialt nettverk utover dette. Personens uttrykte behov eller en faglig vurdering skal legges til grunn.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen trenger bistand til alle aktiviteter og er delaktig sammen med bistandsyter.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen trenger hjelp til alt og ikke er delaktig.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen sosial deltakelse:
Beskrivelse
Har behov for bistand/assistanse til å styre egen atferd. Med dette menes å ha kontroll over impulser, verbal og fysisk aggresjon overfor seg selv og andre.
Råd til vurderingen:
- Skår 3 skal benyttes hvis personen har noe manglende kontroll over egen atferd som for eksempel over verbal aggresjon.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen har lite kontroll over egen atferd som betyr at personen må ha bistand til å styre sine impulser eller kontrollere sin aggresjon.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen har fullt bistandsbehov til å styre egen atferd.
Vurder de ulike aktivitetene i variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen styre atferd:
Beskrivelse:
Sanse lys og farge, se størrelse, form og avstand.
1. Ser godt/har ingen problemer
2. Har noe redusert syn
Ser godt med hjelpemidler som briller, godt lys, evt. lupe ved lesing. Ingen problemer å synsorientere seg i eget hjem eller nye omgivelser.
3. Har dårlig syn
Kan ikke lese aviser, egen post, innkomne regninger, oppskrifter, bruke redskaper som litermål o.l. Kan synsorientere seg i eget hjem og nye omgivelser.
4. Har svært dårlig syn
Kan ikke lese aviser, egen post, innkomne regninger, oppskrifter, bruke redskaper som litermål ol. Kan synsorientere seg i eget hjem men ikke i nye omgivelser.
5. Blind
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen syn:
Beskrivelse:
Sanse lyd og skille mellom lyders tonehøyde, styrke, egenart og sted. Skille mellom ulike lyder, steds- og sidebestemmelse av lyd og talegjennkjenning.
1. Hører godt/har ingen problemer
2. Har noe redusert hørsel
Ikke til vesentlig hinder for samtale en til en og i gruppe. Lettere vansker når det ikke er stille i omgivelsene/flere snakker i samme rom. Hører godt med hjelpemidler som høreapparat/hørat og lignende.
3. Har dårlig hørsel
Hører kun når det blir snakket høyt, klart og tydelig. Har noe problemer selv ved bruk av hjelpemidler som høreapparat/hørat og lignende. Vansker med å føre samtale en til en og i grupper.
4. Har svært dårlig hørsel
Kan ikke høre verbal kommunikasjon og har store problemer selv ved bruk av høreapparat/hørat og lignende. Må se den som prater.
5. Døv
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen hørsel:
Beskrivelse
Personens egen opplevelse av trygghet.
Råd til vurderingen:
Vurder variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
Eksempler:
- Skår 1 benyttes når personen ikke har noen begrensninger.
- Skår 3 skal benyttes hvis personen har et behov for noe bistand for å kjenne seg trygg, og/eller har en opplevelse av å være utrygg i noen situasjoner. Utryggheten skaper noen begrensninger for personen.
- Skår 4 skal benyttes hvis personen har en større opplevelse av utrygghet. Skår 4 skal benyttes hvis utrygghet skaper begrensninger i mange situasjoner.
- Skår 5 skal benyttes hvis personen begrenses i svært stor grad i eget liv av utrygghet. Og utrygghet skaper svært store hindringer for personen som gjør at omsorgsbehovet er svært omfattende.
Det er personens faktiske funksjon som skal komme frem i skår, slik at det som er nedtegnet i journalen gjenspeiler den faktiske situasjonen. Registreres uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Har det blitt iverksatt tiltak som fører til at personen kjenner seg tryggere så skal dette gjenspeiles i skår. Det kan være mange årsaker til at personen ikke kjenner seg trygg og trenger bistand.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen opplevelse av trygghet:
Beskrivelse
Har personen behov for bistand/assistanse til å ta initiativ og handle deretter?
Råd til vurderingen:
Vurder variabelen – ut fra skårinndelingen (1–5)
- Skår 3 skal benyttes hvis personen opplever å ha noe begrensninger til å ta initiativ. Trenger av og til et "vink" for å komme igang/få fullført visse oppgaver. Utfører/klarer noe, men trenger noe veiledning/assistanse.
- Skår 4 skal benyttes hvis manglende initiativ og handlekraft skaper begrensninger i mange situasjoner og gjør personen svært passiv. Trenger assistanse/tilrettelegging og veiledning (motivering)
- Skår 5 skal benyttes hvis personen begrenses av manglende initiativ og handlekraft i livet sitt i svært stor grad.
Det er personens faktiske funksjon/situasjon? som skal komme frem i skår, slik at det som er nedtegnet i journalen gjenspeiler den faktiske situasjonen. Registreres uavhengig av diagnose, fysiske/psykiske hindringer eller hvor personen oppholder seg.
Film om hvordan du kan vurdere funksjonsvariabelen initiativevne:
Sist faglig oppdatert: 27. juni 2018