Gå til hovedinnhold
ForsidenLegevakt og legevaktsentral (HØRINGSUTKAST)Ledelse, styring og brukermedvirkning

Legevakten skal styres og ledes med internkontroll

Veileder til lov og forskrift inneholder fortolkning og veiledning til lov- og forskriftsbestemmelser
Ekstern høring:

Høringsfristen var 16. juli 2025. Mer informasjon på høringssiden.

Internkontroll er systematiske tiltak som skal bidra til å sikre at virksomhetens aktiviteter planlegges, gjennomføres, evalueres og korrigeres i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av helse- og omsorgslovgivningen, jf. forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §4.

Formålet med styringssystemet er å bidra til forsvarlige helse- og omsorgstjenester, kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet, og sørge for at krav i helse- og omsorgslovgivningen etterleves.

Den som har det overordnede ansvaret for virksomheten, har ansvaret for at kravene til styringssystemet blir oppfylt.

Styringsansvaret innebærer at legevaktordningens ledelse skal:

  • Planlegge for legevaktsentral og legevaktens oppgaver, rutiner og organisering
  • Følge med på det som skjer i legevaktsentralen og legevakten, ha oversikt over områder med fare for svikt og ha oversikt over avvik, uønskede hendelser, klager mm.
  • Følge opp risikoområder med risikoreduserende tiltak
  • Evaluere driften og legge erfaringer til grunn for et løpende forbedringsarbeid.

Kommunen har det overordnede ansvaret for legevakttjenesten og har derfor den overordnede plikten til å planlegge, gjennomføre og korrigere virksomheten, jf. helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 tredje ledd. Ansvaret ligger hos øverste leder i kommunen, i siste instans hos kommunestyret.

Leder for legevakten og legevaktsentralen i kommunen har i de fleste tilfeller fått ansvaret delegert, og er ansvarlig for at tjenesten oppfyller kravene til styringssystemet. Selv om ansvaret er delegert, er kommunens øverste ledelse ansvarlig for at legevakttjenesten oppfyller kravene til styringssystemet.

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten § 6, § 7, § 8 og § 9 beskriver nærmere hva innholdet i styringssystemet skal være.

For å kunne yte faglig forsvarlige tjenester, skal virksomheten ha et styringssystem som blant annet skal:

  • Sikre tydelig ansvars- og oppgavefordeling mellom de ansatte.
  • Sørge for at de ansatte har riktig og tilstrekkelig kompetanse til å utføre oppgavene sine. Ledelsen skal sikre at de ansatte har tilgang til og nødvendig kunnskap om de lover, forskrifter, retningslinjer og veiledere som er aktuelle for tjenesten. Se mer om kompetanse i egen anbefaling.
  • Sikre at avvik fra faglig forsvarlighet blir håndtert, og at det blir satt i gang tiltak for å rette opp feil og tiltak for å forebygge sårbare områder i tjenesten.
  • Sørge for at erfaringer fra de ansatte og erfaringer fra brukerne brukes aktivt for å forbedre virksomheten.

Styringssystemet er avgjørende for å tilby forsvarlige tjenester. Tilsyn har vist at enkelte av områdene i internkontrollsystemet er særlig sårbare i legevakttjenesten (Helsetilsynet, 2024)

Mer informasjon om internkontroll

Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no)

Helsedirektoratets veileder til forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten

Enhver som yter helse- og omsorgstjenester, skal etablere et internkontrollsystem for virksomheten og sørge for at virksomhet og tjenester planlegges, utføres og vedlikeholdes i samsvar med krav fastsatt i eller i medhold av lover og forskrifter, jf. helsetilsynsloven § 5. Statsforvalter fører tilsyn med at virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester har etablert internkontrollsystemer og at virksomheten fører kontroll for å forebygge svikt i tjenestene.

Styringssystemet er avgjørende for å sikre forsvarlighet i tjenestene. Tilsyn har vist at enkelte av områdene i internkontrollsystemet er særlig sårbare i legevakttjenesten (Helsetilsynet, 2024)

Det er opp til virksomheten å avgjøre hvordan kravene i forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten skal oppfylles. Det følger av forskriften § 5 at styringssystemet skal tilpasses virksomhetens størrelse, egenart, aktiviteter og risikoforhold og ha det omfang som er nødvendig for å etterleve krav fastsatt i eller i medhold av helselovgivningen.

  • Helsetilsynet Publikasjoner Brev og høyringssvar frå Statens helsetilsyn 2024: Innspill til oppdatering av nasjonal veileder for legevakt, 3.9.2024.
  • Helsetilsynet Publikasjoner Artiklar, kronikkar og foredrag 2024: Helsetilsynet behandlet 22 alvorlige saker fra legevakt i fjor, 7.3.2024.
  • Statens undersøkelseskommisjon for helse- og omsorgstjenesten (Ukom):  Gjentatte henvendelser til legevakt, 20.2.2024, ISBN 978-82-8465-034-0
  • Lov om helsetilsyn § 5 og Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten §§ 6-9.
  • Lov om kommunale helse- og omsorgstjenester § 4-1

Helsedirektoratet (2025). Legevakten skal styres og ledes med internkontroll [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 12. november 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/legevakt-og-legevaktsentral-horingsutkast/ledelse-styring-og-brukermedvirkning/legevakten-skal-styres-og-ledes-med-internkontroll

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

  • Om oss
  • Jobbe hos oss
  • Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

Aktuelt

  • Nyheter
  • Arrangementer
  • Høringer
  • Presse

Om nettstedet

  • Personvernerklæring
  • Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
  • Besøksstatistikk og informasjonskapsler
  • Nyhetsvarsel og abonnement
  • Åpne data (API)
Følg oss: