Gå til hovedinnhold
ForsidenLedelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenestenPlanlegge

§ 6g. Oversikt over avvik og forbedringsarbeid

«Ha oversikt over avvik, herunder uønskede hendelser, evalueringer, klager, brukererfaringer, statistikk, informasjon og annet som sier noe om virksomheten overholder helse- og omsorgslovgivningen, inkludert om tjenestene er faglig forsvarlige og om virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.»

(Forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten, § 6g)

Kommentarer

Øverste leder skal ha oversikt over avvik, herunder uønskede hendelser med mer. Oversikten skal si noe om virksomheten overholder helse- og omsorgslovgivningen, inkludert om:

  • tjenestene er faglig forsvarlige
  • virksomheten arbeider systematisk for kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet

I kravet ligger at øverste leder må sikre at det finnes oversikt, og sørge for at slike tilbakemeldinger, erfaringer og evalueringer er tilgjengelige og trekkes inn i planleggingen av virksomhetens oppgaver.

En godt innarbeidet kultur og et system for at medarbeidere melder i fra om uønskede hendelser er en forutsetning for å avdekke og forebygge avvik. Å analysere hva som er årsak til hendelsene vil fremme læring og gjøre det mulig å innføre treffsikre tiltak for å forebygge lignende hendelser i fremtiden.

Pasientene, brukerne og de pårørende er viktige kilder til informasjon og kunnskap. Det bør arbeides systematisk med å innhente, prioritere og følge opp tilbakemeldinger og forbedringsideer fra pasienter, brukere og pårørende. Dette kan gjøres gjennom årlige undersøkelser og løpende gjennom for eksempel pasientsikkerhetsvisitter, å følge i pasienten/brukerens fotspor og på faste møtearenaer.

Eksempler på relevante interne dokumenter

  • klager fra pasienter, brukere og pårørende
  • resultater fra pasienterfaringsundersøkelser i virksomheten
  • avvik meldt i det interne avviks- og meldesystemet
  • resultater fra intern kartlegging av pasientskade (Global Trigger Tool)
  • resultater fra internrevisjon
  • status og resultater fra eget arbeid med forbedring og pasient- og brukersikkerhet

Eksempler på relevant ekstern informasjon

  • Oversikter og læringsnotater fra Meldeordningen
  • tilsynsrapporter og vedtak fra tilsynsmyndigheten
  • dokumentasjon fra Norsk pasientskadeerstatning
  • kvalitetsindikatorer
  • uttalelser fra kliniske etikk-komiteer

Det er en forutsetning for læring og planlegging at det i virksomheten er oversikt over hvordan tjenestene som virksomheten yter vurderes av andre, og om eksisterende ordninger, rutiner og praksis sikrer forsvarlige tjenester. Dette vil også fortelle om det jobbes systematisk i virksomheten med kvalitetsforbedring og pasient- og brukersikkerhet.


Siste faglige endring: 17. februar 2017 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2017). § 6g. Oversikt over avvik og forbedringsarbeid [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 17. februar 2017, lest 24. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ledelse-og-kvalitetsforbedring-i-helse-og-omsorgstjenesten/planlegge/6g-oversikt-over-avvik-og-forbedringsarbeid

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: