Helse- og omsorgspersonell har ansvar for å bruke tolk når pasienten har begrensede norskkunnskaper
Helse- og omsorgspersonell har ansvar for å sikre god kommunikasjon og vurdere behovet for å bestille og bruke kvalifisert tolk i møte med pasienter, brukere og pårørende med begrensede norskkunnskaper. Dersom det er tvil om pasienten kan kommunisere på en tilfredsstillende måte på norsk, skal det bestilles kvalifisert tolk.
Man bør ikke benytte pårørende som tolk. Barn skal ikke brukes som tolk, jf. forbud mot bruk av barn som tolk (lovdata.no).
Helsepersonell har ansvar for å informere pasient/pårørende om mulighet og plikt til å bruke tolk for forsvarlig helsehjelp. Helsepersonell har også ansvar for å forklare hvorfor det kan være nødvendig å bruke tolk selv om pasient/pårørende i utgangspunktet ikke ønsker det.
Se Helsedirektoratets veileder om kommunikasjon via tolk (PDF).
Kommunene og helseforetakene har ansvar for at det er tilgang til tolketjenester av god kvalitet. Utgifter til tolketjenester utgjør en del av det økonomiske ansvaret for helsetjenester.
Nyttige ressurser
Tolkeregisteret: oversikt over mer enn 1700 kvalifiserte tolker i Norge på over 70 språk.
Integrerings- og mangfoldsdirektoratets (IMDi) informasjon om god tolkebruk:
- Forberede og gjennomføre en tolket samtale
- Bestille tolk
- Tips til samtaler med tolk, telefon- og skjermtolking (PDF)
- Nedlastbart informasjonsmateriell om bruk av tolk
Folkehelseinstituttet: Kommunikasjon med minoritets- og innvandrermiljøer, og andre grupper som kan være vanskelig å nå
Bruk av tolk er blant annet hjemlet i pasient- og brukerrettighetsloven § 3-5 (lovdata.no), som sier at «informasjonen skal være tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn. Informasjon skal gis på en hensynsfull måte.»
Sist faglig oppdatert: 28. mars 2022 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2020). Helse- og omsorgspersonell har ansvar for å bruke tolk når pasienten har begrensede norskkunnskaper [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (sist faglig oppdatert 28. mars 2022, lest 02. oktober 2023). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/koronavirus/kommunale-helse-og-omsorgstjenester/allmennlegetjenesten/helse-og-omsorgspersonell-har-ansvar-for-a-bruke-tolk-nar-pasienten-har-begrensede-norskkunnskaper