Gå til hovedinnhold
ForsidenKompetansevurdering av leger i spesialiseringVurderingsformer og vurderingssituasjoner

Kursprøver kan brukes ved vurdering av om en læringsaktivitet er tilfredsstillende gjennomført eller et læringsmål er oppnådd

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Selv om en stor del av opplærings- og vurderingsarbeidet vil bli lagt til de enkelte virksomheter, vil det fortsatt være behov for eksterne aktiviteter som kurs, trening i simuleringslaboratorier etc. Kursleder, instruktør og andre vil kunne få oppgaver i å vurdere oppnådd kompetanse gjennom ulike vurderingsformer, inkludert kursprøve.

Med kursprøver menes formell testing av LIS-ens kunnskaper eller ferdigheter for å sjekke om relevant kompetanse er oppnådd gjennom den aktuelle læringsaktiviteten. Ofte vil dette være skriftlige eller elektronisk baserte besvarelser. Direkte observasjon i en simulert setting kan også anvendes som kursprøve.

Resultatene fra kursprøvene vil inngå som ett av flere elementer i en helhetlig vurdering av et læringsmål. I noen tilfeller kan bestått kursprøve være tilstrekkelig grunnlag for å vurdere om et gitt læringsmål er oppnådd. I andre tilfeller må bestått kursprøve suppleres med andre vurderingselementer, f. eks. observasjon i praksis. Kursplanleggerne må vurdere hvilken vurderingsform som egner seg og bør ha ansvaret for å utforme kursprøver.

Ved kurs i praktiske ferdigheter kan systematiske observasjonsverktøy anvendes i vurderingen av oppnådd kompetanse, se egen anbefaling om dette. Dersom kompetansen ikke blir vurdert som god nok, kan veileder informeres, og eventuelt følge opp med revidert individuell utdanningsplan.

Et kursbevis kan enten bekrefte deltakelse, eller bekrefte oppnådd kompetanse. For å få til en dreiing fra telling av kurs og antall kurstimer, til en bekreftelse på oppnådd kompetanse, vil det være viktig å få testet ut hva LIS-en har lært etter gjennomført kurs.


Siste faglige endring: 21. mai 2019 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2019). Kursprøver kan brukes ved vurdering av om en læringsaktivitet er tilfredsstillende gjennomført eller et læringsmål er oppnådd [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2019, lest 23. mai 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kompetansevurdering-av-leger-i-spesialisering/vurderingsformer-og-vurderingssituasjoner/kursprover-kan-brukes-ved-vurdering-av-om-en-laeringsaktivitet-er-tilfredsstillende-gjennomfort-eller-et-laeringsmal-er-oppnadd

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: