Gå til hovedinnhold
ForsidenKommuneoverlege – kommunens organisering av kommuneoverlegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeidAnbefalinger til kommuneoverlegefunksjonen

Kommuneoverlegefunksjonen bør plasseres slik at den tverrsektorielle rollen ivaretas

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Kommunens organisatoriske plassering av kommuneoverlegefunksjonen vil påvirke mulighetene for å ivareta den tverrsektorielle rollen på en forsvarlig måte.

Kommuneoverlegefunksjonen bør organisatorisk plasseres slik at den tverrsektorielle rollen og rollen som samfunnsmedisinsk rådgiver for kommunen på et overordnet nivå blir ivaretatt på en forsvarlig måte.

Samfunnsmedisinsk kompetanse er relevant for alle tjenesteområder i kommunen. Organisatorisk plassering bør gjenspeile dette.

Samfunnsmedisinsk kompetanse kan være nødvendig for at helsemessige konsekvenser blir forsvarlig utredet og vektlagt i vurdering av tiltak i alle deler av kommunen, for eksempel i areal- og plansaker, herunder planlegging av skoler, nedbygging av natur- og grøntområder og utbygging som kan føre til støy og luftforurensning i boligområder, skoler eller lekeplasser.

Kommuneoverlegefunksjonen krever samfunnsmedisinsk kompetanse og skal bidra med faglig veiledning og rådgivning i ulike sektorer. Dette kan øke kunnskapen og kompetansen innenfor helsefremmende og forebyggende arbeid i hele kommunen og være med på å sikre at folkehelsehensyn blir ivaretatt i planlegging og organisering av kommunens oppgaver.

Gjennom tverrsektorielt samarbeid kan kommuneoverlegefunksjonen bidra til å skape et mer helsefremmende og bærekraftig lokalsamfunn, der både helsemessige og sosiale behov blir ivaretatt på en helhetlig måte.

Kommuneoverlegerollen utøves blant annet gjennom planarbeid, strategisk arbeid, råd om prioritering og involvering i alle sektorene i kommunen.

En hensiktsmessig plassering vil kunne være i kommunens sentrale administrasjon, i nærheten av kommunedirektøren. Dette kan bidra til at kommuneoverlegen blir involvert i beslutningsprosesser og kan gi samfunnsmedisinske råd på et overordnet nivå og tverrsektorielt.

Organisering av kommuneoverlegen i en bestemt sektor i kommunen, kan gjøre det mer krevende å ivareta tverrsektorielle oppgaver.

Det avgjørende er at kommunens internkontroll sikrer at krav i lov og forskrift oppfylles, uavhengig av hvordan kommunen er organisert.

Kommunens organisatoriske plassering av kommuneoverlegefunksjonen bør sikre at:

  • kommunens ledelse og alle kommunens sektorer har tilgang til medisinskfaglig rådgiving og samfunnsmedisinsk kompetanse fra kommuneoverlegefunksjonen
  • samfunnsmedisinske vurderinger inkluderes i kommunens beslutningsprosesser og planarbeid, samt internt og eksternt kommunikasjonsarbeid
  • den organisatoriske plasseringen sikrer at kommuneoverlegen kan ivareta sine overordnede, sektorovergripende samfunnsmedisinske oppgaver
  • kommuneoverlegefunksjonen blir brukt til samfunnsmedisinsk arbeid med befolknings- eller grupperettet fokus
  • kommuneoverlegens hastekompetanse kan utøves på kommunens vegne, jf. folkehelseloven § 9 (lovdata.no) tredje ledd, og kommuneoverlegens hastekompetanse på kommunestyrets vegne etter smittevernloven § 4-1 (lovdata.no) femte ledd, jf. første ledd 
  • kommuneoverlegens medisinskfaglige rådgiving er tilgjengelig for kommunen der det er nødvendig

Den organisatoriske plasseringen av kommuneoverlegefunksjonen kan påvirkes av om kommunen har flere kommuneoverleger. Har kommunen flere kommuneoverleger skal oppgavefordelingen og organisatorisk plassering være en del av internkontrollen. Det vises først og fremst til smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) første ledd.

Mer informasjon:

  • Veileder om kommunelovens internkontrollbestemmelser (regjeringen.no)
  • Veileder – Ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
  • Veileder til forskrift om kommunal beredskapsplikt (dsb.no)

Kommunens organisatoriske plassering av kommuneoverlegefunksjonen skal bidra til at  kommuneoverlegefunksjonen kan oppfylle krav som stilles i lov og forskrift, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no), folkehelseloven § 30 (lovdata.no), og helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 (lovdata.no) og 4-2 (lovdata.no).

Kommunens ledelse har det overordnede ansvaret for kommunens folkehelsearbeid, jf. folkehelseloven § 4 (lovdata.no). For å ivareta sine oppgaver i kommunens folkehelsearbeid skal kommunen bruke kommuneoverlegefunksjonens samfunnsmedisinske kompetanse, jf. folkehelseloven § 27 (lovdata.no). Denne bestemmelsen fastslår at kommuneoverlegen også har hastekompetanse på kommunens vegne i saker innen miljørettet helsevern, smittevern og helsemessig beredskap. Kommunens plikt til å ha kommuneoverlege som skal være medisinskfaglig rådgiver for kommunen framgår av helse- og omsorgstjenesteloven § 5-5 (lovdata.no).

For å oppfylle kravene som stilles i folkehelseloven må kommunen bruke kommuneoverlegefunksjonen tverrsektorielt. Kommunen må derfor sørge for at den organisatoriske plasseringen av kommuneoverlegefunksjonen er hensiktsmessig.

Den organisatoriske plasseringen av kommuneoverlegefunksjonen skal inngå i kommunens internkontroll, jf. kommuneloven § 25-1 (lovdata.no). Smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) fastslår at det i kommuner med flere kommuneoverleger skal utpekes en av dem til å utføre oppgavene etter smittevernloven.

Smittevernloven omfatter både personrettede og miljørettede tiltak. Smittevernloven gir ikke bare grunnlag for å kunne håndtere helt spesielle eller mer kriseartede situasjoner, men også sikre de mer langsiktige forebyggende tiltakene. Kommuneoverlegen er sentral i utarbeidelsen av kommunens planarbeid, jf. smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) andre ledd bokstav a.

I vurderingen av den organisatoriske plasseringen av kommuneoverlegefunksjonen i en normalsituasjon bør kommunen ta utgangspunkt i hovedprinsippene for beredskapsarbeid; ansvarsprinsippet, likhetsprinsippet, nærhetsprinsippet og samvirkeprinsippet.


Siste faglige endring: 12. mai 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommuneoverlegefunksjonen bør plasseres slik at den tverrsektorielle rollen ivaretas [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. mai 2025, lest 24. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommuneoverlege/anbefalinger-til-kommuneoverlegefunksjonen/kommuneoverlegefunksjonen-bor-plasseres-slik-at-den-tverrsektorielle-rollen-ivaretas

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: