Kapasitetsvurderingen i kommuneoverlegefunksjonen bør være en del av kommunens internkontroll. Uavhengig av kommunestørrelse skal det være nødvendig kapasitet til å ivareta lovpålagte oppgaver knyttet til kommuneoverlegefunksjonen.
I kapasitetsvurderingen bør kommunen inkludere størrelsen på kommunen, befolkningsgrunnlaget, kommunens organisering, særlige utfordringer som kan kreve bruk av kommuneoverlegeressurser, organiseringen av kommuneoverlegefunksjonen og ev. hvilke andre ressurser som er tilknyttet. Kommunen skal evaluere og eventuelt justere kapasiteten i kommuneoverlegefunksjonen etter behovet.
Der flere kommuner samarbeider om kommuneoverlegefunksjonen, kan dette ha betydning for kapasitetsvurderingene i hver enkelt kommune.
Kommunen bør vurdere om stedfortreder i kommuneoverlegefunksjonen er nødvendig for å sikre forsvarlig samfunnsmedisinsk beredskap. Kommunen skal sikre at stedfortreder har nødvendig kompetanse.
Kommunen bør sikre kontinuitet ved planlagt og ikke-planlagt fravær. Det skal også være tilstrekkelig kompetanse til å håndtere oppgaver i kommuneoverlegefunksjonen som må håndteres utenfor normalarbeidstid, herunder, vedtak om tvungen legeundersøkelse, smittevernhendelser og beredskapssituasjoner.
Aktuelle momenter i en slik kontinuitetsplan:
- bruk av annen fagkompetanse/personell til oppgaver som ikke må utføres av kommuneoverlegen
- omplassering av andre ressurser til kommuneoverlegefunksjonen og stedfortrederavtaler
- etablering av vaktordning når krisen tilsier at det er behov for det, ev. ved formaliserte (intensjons)avtaler
Kommuneoverleger i deltidsstilling
I noen kommuner er kommuneoverlegen ansatt i deltidsstilling. Dette kan være kombinert med andre stillinger i kommunen eller hos andre arbeidsgivere.
Der kommuneoverlegen er ansatt i deltidsstilling bør kommunen i sin internkontroll redegjøre for hvordan kommunen sikrer tilstrekkelig tilgang til kommuneoverlegens samfunnsmedisinske kompetanse.
Kommunen bør i internkontrollen omtale hvor stor stillingsressurs kommuneoverlegefunksjonen, slik den beskrives i denne veilederen, utgjør. Internkontrollen bør også beskrive hvordan og på hvilken måte kommuneoverlegefunksjonen skal brukes av kommunen, beskrive hvordan interessekonflikter skal håndteres og klart definere arbeidstid og tilgjengelighet.
Deltidsstillinger som kombineres med kommuneoverlegestilling kan være:
- stillinger med linjelederansvar
- annen stilling som medisinsk rådgiver for legevakttjenester, sykehjemstjenester eller kommunens allmennlegetjeneste, eksempelvis som legevaktoverlege
- veilederstilling knyttet til spesialistutdanning av leger i samfunnsmedisin og allmennmedisin, samt legestudenter
- klinisk legearbeid som fastlege, legevaktlege, sykehjemslege, helsestasjonslege, fengselslege osv.
Deltidsstillinger kan være hensiktsmessig ettersom kommunen kan:
- utnytte enkeltlegers dobbelkompetanse, f.eks. allmennmedisinsk og samfunnsmedisinsk kompetanse
- fordele oppgaver lagt til kommuneoverlegefunksjonen på flere personer, som kan gi et større fagmiljø og være med å sikre kontinuitet ved fravær
- øke kommuneoverlegefunksjonens beredskapskapasitet dersom deltidsstillingene kan oppskaleres
- etablere nærhet og inngående kjennskap til relevante tjenester, oppgaver, prioriteringer og utfordringer i kommunen
Deltidsstillinger kan være uhensiktsmessig ettersom det kan medføre:
- redusert tilgjengelighet på dagtid i normalarbeidstiden for oppgaver knyttet til kommuneoverlegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeid
- utfordringer knyttet til fordeling av arbeidstid og tilgjengelighet for de forskjellige deltidsstillingene, f.eks. ved at pasientrettede legeoppgaver i kliniske deltidsstillinger blir prioritert foran kommuneoverlegeoppgaver ved samtidighetskonflikter
- tilfeller med inhabilitet og interessekonflikter mellom rollen som kommuneoverlege og andre roller
- begrensninger i kommuneoverlegens faglige autonomi og handlefrihet
- rolleuklarheter i kommuneoverlegefunksjonen, både for kommuneoverlegen selv, kommunens ledelse og øvrige ansatte/samarbeidspartnere
Dersom kommuneoverlegefunksjonen kombineres med andre stillinger bør kommunen i internkontrollen:
- omtale hvor stor stillingsressurs som er knyttet til kommuneoverlegefunksjonen slik den beskrives i denne veilederen
- beskrive hvordan og på hvilken måte kommuneoverlegefunksjonen skal brukes av kommunen
- beskrive hvordan interessekonflikter skal håndteres
- beskrive kommuneoverlegens tilgjengelighet
Mer informasjon: