Gå til hovedinnhold
ForsidenKommuneoverlege – kommunens organisering av kommuneoverlegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeidAnbefalinger til kommuneoverlegefunksjonen

Kommunens internkontroll bør beskrive hvordan nødvendig kapasitet i kommuneoverlegefunksjonen skal ivaretas i normalsituasjon og ved kriser

Anbefalingen er faglig normerende og et hjelpemiddel for å ta forsvarlige valg som fremmer god praksis, kvalitet og likhet innenfor folkehelsen og for helsetjenesten. Anbefalingen er ikke rettslig bindende.

Kommunen skal sørge for nødvendig kapasitet i kommuneoverlegefunksjonen i normalsituasjon, akutte kriser og kriser som varer lenge.

Kommunens internkontroll bør beskrive hvordan nødvendig kapasitet og beredskap i kommuneoverlegefunksjonen skal ivaretas.

Kommuneoverlegefunksjonens tverrsektorielle rolle innebærer samarbeid og samhandling innad i kommunen og med eksterne aktører. Kommuneoverlegefunksjonen bør derfor være tilgjengelig på dagtid i normalarbeidstiden.

For å sikre forsvarlig samfunnsmedisinsk beredskap og nødvendig kapasitet i kommuneoverlegefunksjonen i kriser bør kommunens beredskapsplaner omfatte kommuneoverlegefunksjonen.

Kommunen bør ha en kontinuitetsplan for kommuneoverlegefunksjonen.

Kommunen bør utpeke stedfortreder i kommuneoverlegefunksjonen.

Kapasitetsvurderingen i kommuneoverlegefunksjonen bør være en del av kommunens internkontroll. Uavhengig av kommunestørrelse skal det være nødvendig kapasitet til å ivareta lovpålagte oppgaver knyttet til kommuneoverlegefunksjonen.

I kapasitetsvurderingen bør kommunen inkludere størrelsen på kommunen, befolkningsgrunnlaget, kommunens organisering, særlige utfordringer som kan kreve bruk av kommuneoverlegeressurser, organiseringen av kommuneoverlegefunksjonen og ev. hvilke andre ressurser som er tilknyttet. Kommunen skal evaluere og eventuelt justere kapasiteten i kommuneoverlegefunksjonen etter behovet.

Der flere kommuner samarbeider om kommuneoverlegefunksjonen, kan dette ha betydning for kapasitetsvurderingene i hver enkelt kommune.

Kommunen bør vurdere om stedfortreder i kommuneoverlegefunksjonen er nødvendig for å sikre forsvarlig samfunnsmedisinsk beredskap. Kommunen skal sikre at stedfortreder har nødvendig kompetanse.

Kommunen bør sikre kontinuitet ved planlagt og ikke-planlagt fravær. Det skal også være tilstrekkelig kompetanse til å håndtere oppgaver i kommuneoverlegefunksjonen som må håndteres utenfor normalarbeidstid, herunder, vedtak om tvungen legeundersøkelse, smittevernhendelser og beredskapssituasjoner. 

Aktuelle momenter i en slik kontinuitetsplan:

  • bruk av annen fagkompetanse/personell til oppgaver som ikke må utføres av kommuneoverlegen
  • omplassering av andre ressurser til kommuneoverlegefunksjonen og stedfortrederavtaler
  • etablering av vaktordning når krisen tilsier at det er behov for det, ev. ved formaliserte (intensjons)avtaler

Kommuneoverleger i deltidsstilling

I noen kommuner er kommuneoverlegen ansatt i deltidsstilling. Dette kan være kombinert med andre stillinger i kommunen eller hos andre arbeidsgivere.

Der kommuneoverlegen er ansatt i deltidsstilling bør kommunen i sin internkontroll redegjøre for hvordan kommunen sikrer tilstrekkelig tilgang til kommuneoverlegens samfunnsmedisinske kompetanse.

Kommunen bør i internkontrollen omtale hvor stor stillingsressurs kommuneoverlegefunksjonen, slik den beskrives i denne veilederen, utgjør. Internkontrollen bør også beskrive hvordan og på hvilken måte kommuneoverlegefunksjonen skal brukes av kommunen, beskrive hvordan interessekonflikter skal håndteres og klart definere arbeidstid og tilgjengelighet.

Deltidsstillinger som kombineres med kommuneoverlegestilling kan være:

  • stillinger med linjelederansvar
  • annen stilling som medisinsk rådgiver for legevakttjenester, sykehjemstjenester eller kommunens allmennlegetjeneste, eksempelvis som legevaktoverlege
  • veilederstilling knyttet til spesialistutdanning av leger i samfunnsmedisin og allmennmedisin, samt legestudenter
  • klinisk legearbeid som fastlege, legevaktlege, sykehjemslege, helsestasjonslege, fengselslege osv.

Deltidsstillinger kan være hensiktsmessig ettersom kommunen kan:

  • utnytte enkeltlegers dobbelkompetanse, f.eks. allmennmedisinsk og samfunnsmedisinsk kompetanse
  • fordele oppgaver lagt til kommuneoverlegefunksjonen på flere personer, som kan gi et større fagmiljø og være med å sikre kontinuitet ved fravær
  • øke kommuneoverlegefunksjonens beredskapskapasitet dersom deltidsstillingene kan oppskaleres
  • etablere nærhet og inngående kjennskap til relevante tjenester, oppgaver, prioriteringer og utfordringer i kommunen

Deltidsstillinger kan være uhensiktsmessig ettersom det kan medføre:

  • redusert tilgjengelighet på dagtid i normalarbeidstiden for oppgaver knyttet til kommuneoverlegefunksjonen og samfunnsmedisinsk arbeid
  • utfordringer knyttet til fordeling av arbeidstid og tilgjengelighet for de forskjellige deltidsstillingene, f.eks. ved at pasientrettede legeoppgaver i kliniske deltidsstillinger blir prioritert foran kommuneoverlegeoppgaver ved samtidighetskonflikter
  • tilfeller med inhabilitet og interessekonflikter mellom rollen som kommuneoverlege og andre roller
  • begrensninger i kommuneoverlegens faglige autonomi og handlefrihet
  • rolleuklarheter i kommuneoverlegefunksjonen, både for kommuneoverlegen selv, kommunens ledelse og øvrige ansatte/samarbeidspartnere

Dersom kommuneoverlegefunksjonen kombineres med andre stillinger bør kommunen i internkontrollen:

  • omtale hvor stor stillingsressurs som er knyttet til kommuneoverlegefunksjonen slik den beskrives i denne veilederen
  • beskrive hvordan og på hvilken måte kommuneoverlegefunksjonen skal brukes av kommunen
  • beskrive hvordan interessekonflikter skal håndteres
  • beskrive kommuneoverlegens tilgjengelighet

Mer informasjon:

  • Veileder til forskrift om kommunal beredskapsplikt (dbs.no)
  • Veileder til kontinuitetsplanlegging (dsb.no)
  • Veileder om kommunelovens internkontrollbestemmelser (regjeringen.no)
  • Veileder – ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten
  • NOU 2022: 5, om funn av utilstrekkelig kapasitet i krisesituasjoner (regjeringen.no)

Det følger av helse- og omsorgstjenesteloven § 5-5 (lovdata.no) og folkehelseloven § 27 (lovdata.no) at kommunen skal ha en eller flere kommuneoverleger. Det er også et krav om å ha kommuneoverlege i smittevernloven § 7-2 (lovdata.no).

Kommunens plikt til å ha internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen følger av kommuneloven § 25-1 (lovdata.no) og folkehelseloven § 30 (lovdata.no). Bestemmelsen i folkehelseloven henviser til kommunelovens internkontrollbestemmelse. Plikt til internkontroll med kommuneoverlegefunksjonen følger også av helse- og omsorgstjenesteloven §§ 3-1 (lovdata.no) og 4-2 med tilhørende forskrift om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (lovdata.no). Kommunen skal gjennom sin internkontroll sikre at lover og forskrifter blir fulgt. Etterlevelse av lover og forskrifter kan ikke oppnås uten nødvendig kapasitet i kommuneoverlegefunksjonen.

Kommunens kriseledelse er en kritisk samfunnsfunksjon og må kunne opprettholdes med nødvendig kapasitet, også ved langvarige kriser. Dette gjelder ved alle typer kriser, jf. helseberedskapsloven (lovdata.no) med tilhørende forskrift om krav til beredskapsplanlegging (lovdata.no) og forskrift om kommunal bedskapsplikt (lovdata.no). Kriseledelsens behov for samfunnsmedisinsk kompetanse må gjenspeile dette.

Kommunen skal være forberedt på å håndtere uønskede hendelser, og skal med utgangspunkt i den helhetlige risiko- og sårbarhetsanalysen utarbeide en overordnet beredskapsplan. Kommunens overordnede beredskapsplan skal samordne og integrere øvrige beredskapsplaner i kommunen. Den skal også være samordnet med andre relevante offentlige og private krise- og beredskapsplaner.

Kommunen bør ha en stedfortreder for oppgaver etter smittevernloven som er gitt til kommuneoverlegen, jf. smittevernloven § 7-2 (lovdata.no) første ledd.


Siste faglige endring: 12. mai 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Kommunens internkontroll bør beskrive hvordan nødvendig kapasitet i kommuneoverlegefunksjonen skal ivaretas i normalsituasjon og ved kriser [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 12. mai 2025, lest 24. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/kommuneoverlege/anbefalinger-til-kommuneoverlegefunksjonen/kommunens-internkontroll-bor-beskrive-hvordan-nodvendig-kapasitet-i-kommuneoverlegefunksjonen-skal-ivaretas-i-normalsituasjon-og-ved-kriser

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: