3. Tilbudet ved frisklivssentralen

Frisklivssentralene skal gi kunnskapsbasert støtte til å fremme helse, endre levevaner og mestre helseutfordringer. Kommunen er pålagt å gi slik helsehjelp ut fra innbyggernes behov (5;12). I dette kapittelet beskrives frisklivssentralens tilbud og arbeidsmetoder.

Frisklivssentralens tilbud tar utgangspunkt i kunnskap om hva som fremmer helse. Det innebærer å styrke den enkeltes ressurser for helse og å påvirke omgivelsene den enkelte må forholde seg til. Det handler om å legge til rette for deltakelse i prosesser som utvikler ferdigheter, kunnskap og ressurser, som setter personer i stand til å mestre egen livssituasjon, og til å ta valg som fremmer helsen (13;14).

3. 1. Strukturert, tidsavgrenset og tilpasset tilbud

3. 2. Første kontakt med frisklivssentralen

3. 3. Helsesamtalen

3. 4. Barrierer og muligheter for endring av levevaner

3. 5. Å snakke om endring

3. 6. Basistilbudet ved frisklivssentralen

3. 7. Andre aktuelle tilbud ved frisklivssentralen

3. 8. Oppfølging ved bruk av digitale verktøy

3. 9. Tilrettelegging av tilbudet for ulike alders- og målgrupper

3. 10. Diagnosespesifikke tilbud

3. 11. Etter avsluttet tilbud ved Frisklivssentralen

Siste faglige endring: 28. februar 2022