2. Planlegging og risikovurdering i virksomheten
Virksomheten er selv ansvarlig for at drift skjer i samsvar med gjeldende lover og regelverk.
- Ledelsen er ansvarlig for å sikre en forsvarlig drift som tar hensyn til smittevern, og plassere ansvar for ulike oppgaver i forbindelse med smittevernrådene.
- Bedriftshelsetjeneste og/eller helse- og omsorgstjenesten i kommunen kan kontaktes ved behov for bistand til å vurdere smitterisikoen og utarbeide tiltaksplaner.
- Ledelsen må sørge for nødvendig opplæring og informasjon til ansatte og besøkende/brukere.
- Se Koronavirus: Tiltak i arbeidslivet (arbeidstilsynet.no) for råd om risikovurdering.
- Informasjonsmateriell og plakater om covid-19 finnes på Helsedirektoratets nettsider.
Kontinuitetsplanlegging
Arbeidsplasser må forberede seg på fravær blant medarbeidere på grunn av sykdom eller karantene.
- Virksomheter kan etablere faste arbeidslag/grupper med medarbeidere som ikke som ikke blandes med hverandre. Grupper kan bytte sammensetning ukentlig, etter en helg.
- Slik kan man unngå at alle medarbeidere innen en funksjon blir utsatt for smitte/satt i karantene ved et positivt tilfelle av covid-19.
- Arbeidslag/grupper kan ha alternerende arbeidstid, for eksempel med alternerende hjemmekontor eller tidspunkt for fremmøte.
- Se Veileder i kontinuitetsplanlegging (dsb.no)