§ 20. Kommunens oppfølging av henvendelser
For å sikre at forskriftens krav etterleves, må forhold som ikke er tilfredsstillende bli kjent for virksomheten. Bestemmelsen tydeliggjør at barn, elever og foreldre kan ta kontakt med kommunen som tilsynsmyndighet, og få en enkeltsak vurdert.
Dersom barn, elever og foreldre mener at forskriftens krav ikke oppfylles skal de først henvende seg til barnehagen eller skolen.
Dersom barnehagene eller skolen ikke følger opp innen rimelig tid, kan eleven eller foreldrene henvende seg til kommunen. Hva som er rimelig tid avhenger av hvor alvorlig forholdet er og hvilke konsekvenser forholdet vil ha på kort eller lang tid.
Barn, elever og foreldre kan henvende seg til kommunen direkte om saker, men det beste er om enkeltsaker løses på lavest mulig nivå, og at henvendelsen derfor først går til barnehagen eller skolen.
Kommunen har plikt til å vurdere henvendelsen, men kan vurdere at det ikke er grunn for oppfølging, og kan avgjøre å ikke følge opp. En slik avgjørelse utgjør et enkeltvedtak jfr. forskrift om miljørettet helsevern § 16 annet ledd (lovdata.no) og kan påklages til statsforvalter, jf. denne forskriften § 21 om klage. Foreldre vil ha rettslig klageinteresse, se veiledning til § 21. Klagen bør innebære et ønske om en endring av et konkret forhold.
Forhold til system etter opplæringsloven og barnehageloven
Oppfølging av psykososiale forhold skal skje etter opplæringsloven eller barnehageloven.
I Utdanningsdirektoratets rundskriv Skolemiljø Udir-3-2017 (udir.no) gis informasjon om hva skolen skal gjøre hvis en elev ikke har det trygt og godt på skolen, og om elever og foreldres mulighet til å melde saken til statsforvalteren.