Gå til hovedinnhold
ForsidenGode helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemmingSamarbeid og kompetanse

Kommunen skal sørge for nok personell med rett kompetanse i helse- og omsorgstjenesten til personer med utviklingshemming

Kommunen skal ha oversikt over kompetanse- og opplæringsbehov, sett opp mot brukernes behov for tjenester og de oppgavene som skal løses.

Kommunen skal videre sørge for tilstrekkelig kvalifisert bemanning sett opp mot behovet. Dette betyr både tilstrekkelig personell med høyskoleutdanning innen helsefag, sosialfag og spesialpedagogikk, og tilstrekkelig personell med fag- og yrkesspesifikk kompetanse. Virksomhetsledere bør legge til rette for og understøtte at personell med spesifikk kompetanse kan brukes på tvers av tjenesteområder og sektorer.

Vernepleiere er særlig sentrale, med bred kunnskap om utviklingshemming, miljøterapeutisk arbeid, habilitering, rehabilitering, helsefremming og helsehjelp.

Andre sentrale profesjoner er blant annet, ergoterapeuter, fysioterapeuter, sosionomer, sykepleiere, leger, psykologer, spesialpedagoger, klinisk ernæringsfysiolog og tannhelsepersonell. I tillegg kan det være behov for logoped og audio- og synspedagog. Helsefagarbeidere og barne- og ungdomsarbeidere er også sentrale yrkesgrupper.

Leder/faglig ansvarlig for virksomheter som yter helse- og omsorgstjenester til personer med utviklingshemming bør både ha vernepleierutdanning eller annen relevant helse- eller sosialfaglig høyskoleutdanning, og lederkompetanse.

Kommunen må sørge for at alle tjenesteytere har felles grunnleggende kompetanse innenfor sentrale kompetanseområder og at de får nødvendig veiledning. Kommunen må legge til rette for kompetanseheving, som kurs, videreutdanning og etterutdanning.

Sentrale kompetanseområder er blant annet:

  • kravene i lovverket, etikk og menneskerettighetene
  • nasjonale og lokale retningslinjer
  • kunnskap om å leve med utviklingshemming
  • selvbestemmelse, beslutningsstøtte og brukermedvirkning hos personer med utviklingshemming
  • kommunikasjon, herunder alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK)
  • habilitering og målrettet miljøarbeid, inkludert metoder for motivasjon, læring og endring
  • oppfølging av fysisk, psykisk og seksuell helse hos personer med utviklingshemming
  • psykiske lidelser i kombinasjon med utviklingshemming
  • utfordrende atferd hos personer med utviklingshemming
  • helse- og omsorgstjenestelovens kap. 9 om tvang og makt

Deltid og små stillinger påvirker kvaliteten på tjenestene og forutsigbarheten for virksomheten. Deltid reduserer stabilitet og kontinuitet i relasjoner mellom tjenestemottakere og tjenesteytere. Kommunen bør arbeide systematisk for en heltidskultur med minst mulig bruk av deltid.

Kommunen bør jobbe systematisk med kompetanse i tjenester til personer med utviklingshemming. Dette bør skje gjennom strategisk kompetanseplanlegging både for den enkelte sektor og deltjeneste og på et overordnet nivå. Strategisk kompetanseplanlegging bør inngå i en politisk besluttet kommuneplan. Kommunen bør involvere tjenestemottakere, pårørende, arbeidstakere og fag- og yrkesorganisasjoner i arbeidet med kompetanseplanlegging.

Kompetansekartlegging, planlegging og prioritering bør omfatte:

  • utfordringsbildet og kompetansebehov
  • ansattes kompetanse
  • kompetanse kommunen har behov for
  • dagens personellbehov opp mot framskrevet personellbehov
  • innsatsområder for kompetanseutvikling
  • kompetansetiltak som kurs, veiledning, utdanning og etterutdanning
  • rekrutteringsstrategi
  • ansvarlig for oppfølging av tiltak

Prioritering og tilrettelegging for deltakelse på kurs og annen kompetanseheving kan f.eks. innebære tilrettelegging av turnus, reduserte stillinger, finansiering av kurs, kursmateriell, fri til eksamen og lesedager. Kommuner bør samarbeide med skoler, universiteter, høyskoler, NAV og spesialisthelsetjenesten om veilederutdanning, språkpraksis, opplæring, kurs og prosjekter, praksisplasser og muligheter for hospitering.

En fast primærkontakt er et viktig tiltak for å sikre god oppfølging av den enkelte tjenestemottaker. Virksomhetsleder må sørge for nødvendig opplæring og tilrettelegging av arbeidssituasjonen slik at vedkommende kan oppfylle rollen på en god måte.

E-læringsplattformer med e-læring og kurs:

  • Helsekompetanse.no – digital læringsplattform som tilgjengeliggjør kurs og nettsteder som er utviklet i samarbeid med fagansvarlige enheter.
  • Kompetansebroen – digital plattform for samhandling og kompetansedeling mellom kommuner, sykehus og utdanningsinstitusjoner i et helseforetaksområde.

KS Læring - et kompetansefellesskap for strategisk kompetansestyring via en nasjonal løsning for deling av kunnskap og kompetanseheving for ansatte, ledere og folkevalgte i kommunal sektor

Dette må jeg kunne - e-læringskurs beregnet på nyansatte og vikarer uten fagutdanning innen helse og omsorgstjenestene (Aldring og helse).

Mangfold og muligheter - en samling e-læringskurs for alle som jobber for personer med utviklingshemming (Stiftelsen SOR)

Mitt livs ABC - kompetansehevende tiltak til bruk i de kommunen og tjenesteyting til personer med utviklingshemming.

NAKUs Kunnskapsbank - veiviser til kunnskap om tjenester til personer med utviklingshemming. Her finnes artikler, filmer, lenkesamlinger og annet innhold knyttet til tema som arbeid og aktivitet, pårørende, helse- og omsorg med mer.

NAV's kunnskapsbank - for ansatte som er opptatt av funksjonshemming og deltakelse i samfunnet. Inneholder fagstoff, opplæringsmateriell og erfaringsdeling innen hjelpemiddelformidling, tilrettelegging og tolking.

Strategisk kompetanseplanlegging - verktøy for å planlegge nødvendig kompetanse og tilstrekkelig personellressurser (KS.no).

Sentralt lovverk

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-1 Kommunens overordnede ansvar for helse- og omsorgstjenester

Helse- og omsorgstjenesteloven § 3-4 Kommunens plikt til samhandling og samarbeid

Helse- og omsorgstjenesteloven § 4-1 Forsvarlighet

Forskrift om ledelse- og kvalitetsforbedring


Sentrale retningslinjer, veiledere med mer

Rundskriv om samarbeid mellom barnevern og helse- og omsorgstjenester til barnets beste (Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet og Helsedirektoratet)

Veileder for kommunale frisklivssentraler. Etablering, organisering og tilbud (Helsedirektoratet)

Veileder om ledelse og kvalitetsforbedring i helse- og omsorgstjenesten (Helsedirektoratet)

Veileder om oppfølging av personer med store og sammensatte behov (Helsedirektoratet)

Veileder rehabilitering, habilitering, individuell plan og koordinator (Helsedirektoratet)


Siste faglige endring: 02. juni 2021 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2021). Kommunen skal sørge for nok personell med rett kompetanse i helse- og omsorgstjenesten til personer med utviklingshemming [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 02. juni 2021, lest 11. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/gode-helse-og-omsorgstjenester-til-personer-med-utviklingshemming/samarbeid-og-kompetanse/kommunen-skal-sorge-for-nok-personell-med-rett-kompetanse-i-helse-og-omsorgstjenesten-til-personer-med-utviklingshemming

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: