Gå til hovedinnhold
ForsidenBehandlingsavklaringer ved begrenset forventet levetid (HØRINGSUTKAST)Overordnet om behandlingsavklaringer ved begrenset forventet levetid

Helsepersonell skal ved behandlingsavklaringer ivareta medisinske, helsefaglige og etiske hensyn gjennom en tverrfaglig prosess

Ekstern høring:

Høringsfrist: 17. september 2025. Mer informasjon på høringssiden.

For at helsepersonell skal kunne ivareta medisinske, helsefaglige og etiske hensyn i behandlingsavklaringer, bør helse- og omsorgstjenestene ha rutiner og system for:

  • identifisering av pasienter med begrenset forventet levetid og behov for integrert lindrende behandling og omsorg
  • involvering av pasienter og eventuelt deres nærmeste pårørende i behandlingsavklaringer
  • tverrfaglig samarbeid mellom ulike helseprofesjoner om behandlingsavklaringer
  • etisk refleksjon og diskusjon blant helsepersonell for å håndtere etiske dilemmaer

Helhetlig vurdering

Behandlingsavklaringer ved begrenset forventet levetid krever en grundig vurdering av medisinske, helsefaglige og etiske hensyn. Det er viktig å vurdere hva som utgjør adekvat og omsorgsfull helsehjelp. Slike behandlingsavklaringer bør baseres på en helhetlig vurdering av pasienten, som inkluderer helsetilstand, funksjonsnivå, grad av skrøpelighet, sykdomsutvikling og prognose, kognitiv funksjon, behandlingsalternativer samt pasientens egne oppfatninger og ønsker.

Sentrale etiske prinsipper

Når man gjør behandlingsavklaringer, inkludert beslutninger om behandlingsbegrensninger, bør følgende etiske prinsipper vurderes:

  • velgjørenhet eller "plikten til å gjøre godt"
  • ikke skade: å avstå fra behandling med stor risiko for skade eller belastning
  • respekt for verdighet og selvbestemmelse: Anerkjenne pasientens menneskeverd og respektere deres rett til å velge eller velge bort behandling når de er i stand til det
  • rettferdighet: plikten til å sikre en rettferdig fordeling av ressurser 

Behandlingsmål og pasientens ønsker

Prinsippet om velgjørenhet innebærer å behandle med mål om livsforlengelse og/eller bedre helse, økt livskvalitet og lindring for pasienten. Å forlenge livet er ikke nødvendigvis i pasientens interesse dersom dette medfører økt eller forlenget lidelse. Nytten av sykehusopphold, utredning og behandling må oppveie eventuell risiko og belastning for pasienten. Når målet med behandlingen ikke lenger er helbredelse, men livsforlengelse og lindring, bør belastende medisinske inngrep og prosedyrer unngås, med mindre det er åpenbart og godt begrunnet at dette er i tråd med pasientens ønsker og at pasienten får bevart eller økt livskvalitet. 

Forhåndssamtaler og planlegging

Pasienter med alvorlig, livsbegrensende sykdom og eldre med alvorlig grad av skrøpelighet, bør sammen med sine pårørende bør tilbys forhåndssamtaler og planlegging tidlig i sykdomsforløpet. Dette tilbudet bør også gis ved senere endringer i pasientens tilstand. 

Tverrfaglig beslutningsprosess

Beslutningsprosessen bør være tverrfaglig når det er mulig. Dette innebærer at legen involverer sykepleiere og andre relevante fagpersoner, avhengig av pasientens tilstand. Målet er å sikre at alle aspekter av pasientens helse og livskvalitet blir vurdert og ivaretatt. Den endelige beslutningen tas av behandlende lege.

Kritisk, livstruende sykdom eller skade

Ved kritisk, livstruende sykdom eller skade bør behandlende lege vurdere behandlingsmålet i dialog med pasienten og eventuelt nærmeste pårørende. Er målet fortsatt livsforlengelse og/eller lindring? Tidligere behandlingsavklaringer og dokumentasjon fra forhåndssamtaler og planer bør etterspørres.

Revurdering av behandlingsavklaringer

Behandlingsavklaringer inkludert behandlingsbegrensninger bør revurderes ved forverring eller andre endringer av pasientens tilstand.  Ved forbedring av pasientens tilstand kan det være aktuelt å oppheve behandlingsbegrensninger. Reversering av behandlingsbegrensninger hos pasienter med kort forventet levetid, krever en faglig og etisk begrunnelse. Når behandlingsbegrensinger har vært basert på potensielt reversible tilstander, bør behandlende lege gjøre nye vurderinger i lys av pasientens endrede tilstand.

Overgang mellom tjenestenivåer

Opplysninger om behandlingsbegrensninger skal dokumenteres i journal.  De bør også inkluderes i henvisninger, epikriser og pleie- og omsorgsmeldinger. Hos pasienter med begrenset forventet levetid bør behandlende lege registrere og oppdatere kritisk informasjon om behandlingsavklaringer i kjernejournal, slik at opplysningene er tilgjengelige ved overgang mellom behandlingssteder og tjenestenivåer, for eksempel ved innleggelse og utskrivelse av sykehus eller annen institusjon. Sykehuslegen skal ved utskrivelse eller overflytning formidle beslutninger om behandlingsbegrensninger til fastlegen, sykehjemmet, og/eller hjemmetjenestene gjennom epikrisen og PLO-meldinger.

Les mer om behandlingsavklaringer i de ulike tjenestene.

Identifisering av pasienter med begrenset forventet levetid

"Overraskelsesspørsmålet" brukes ofte for å identifisere pasienter med begrenset forventet levetid som kan ha nytte av palliativ behandling og omsorg. Helsepersonell stiller seg selv spørsmålet: “Ville jeg bli overrasket hvis denne pasienten skulle dø i løpet av de neste 12 månedene?” (Lynn et al., 2000; van Lummel et al., 2022).

Helse Bergen har utviklet et verktøy basert på "overraskelsesspørsmålet" for å identifisere palliative pasienter: Identifisering av palliativ pasient (helse-bergen.no): Supportive and Palliative Care Indicators Toll (SPICT) -indikatorer.

Det finnes flere kliniske verktøy for vurdering av skrøpelighet, som for eksempel Clinical Frailty Scale (Dalhousie University Legeforeningen.no). Pasienten skal skåres i en stabil periode (basalt funksjonsnivå). Skalaen fra 1 til 9, hvor skår 1 beskriver en veldig sprek pasient, mens skår 9 tilsvarer en terminalt syk pasient.

E-læring: Clinical Frailty Scale - skrøpelighetsscreening - E-læring Vestre Viken (kompetansebroen.no)

De regionale kompetansesentrene for lindrende behandling kan veilede om validerte kartleggingsverktøy for symptomer som krever lindring:

  • Helse Sør-Øst: Regional kompetansetjeneste for lindrende behandling (oslo-univesitetssykehus.no)
  • Helse Nord: Regionalt kompetanse- og ressurssenter for lindrende behandling (unn.no)
  • Helse Midt-Norge: Kompetansesenter i lindrende behandling (stolav.no)
  • Helse Vest: Kompetansesenter i lindrande behand​ling (helse-bergen.no)

    Pasientens samtykkekompetanse er avgjørende for beslutningsprosessen

    Behandlingsavklaringer når pasienten har samtykkekompetanse

    Helsehjelp kan kun gis med pasientens samtykke, med mindre det finnes grunnlag i lov eller annet gyldig rettsgrunnlag for å gi helsehjelp uten samtykke.  Pasienter med samtykkekompetanse har rett til å velge bort tilbud om livsforlengende behandling, selv om valget innebærer at pasienten dør. Forutsetningen er at pasienten har fått nødvendig informasjon om sin helsetilstand og innholdet i helsehjelpen.

    Behandlende lege må avklare at pasientens ønske om å velge bort behandling ikke skyldes forhold som kan avhjelpes, som for eksempel depresjon. Det må også avklares at pasienten ikke er utsatt for press fra for eksempel familie eller helsepersonell.

    En samtykkekompetent pasienten kan ønske én type behandling og ønske å avstå fra annen. For eksempel kan pasienten ønske antibiotika ved infeksjoner, men samtidig ikke ønske flere sykehusinnleggelser eller gjenopplivingsforsøk ved hjertestans. Pasienter som velger bort livsforlengende behandling, skal fortsatt få god lindrende behandling og omsorg.

    Pasienten kan uttrykke sin holdning til livsforlengende behandling skriftlig gjennom et "livstestament". Et livstestament kan være en nyttig innfallsport for en samtale om pasientens situasjon og spørsmål, men livstestamentet kan ikke forplikte helsepersonell til å følge pasientens ønsker.

    Behandlingsavklaringer når pasienten mangler samtykkekompetanse

    Hvis en pasient over 18 år mangler samtykkekompetanse, skal behandlende lege ta beslutninger om oppstart, videreføring eller avslutning av livsforlengende behandling i samråd med annet kvalifisert helsepersonell. Legen må vurdere hva slags helsehjelp som kan antas å være i pasientens interesse. Som en del av vurderingen skal legen der det er mulig innhente informasjon fra nærmeste pårørende om hva pasienten ville ha ønsket.

    Nærmeste pårørende har rett til å medvirke sammen med pasienten ved valg mellom tilgjengelig og forsvarlig behandling.  Både nærmeste pårørende og pasienten har rett til informasjon. Dokumentasjon fra tidligere forhåndssamtaler bør etterspørres.

    Dersom det foreligger et livstestament, uavhengig av mal, må legen vurdere hvor stor vekt det skal tillegges i den aktuelle situasjon. Et livstestament kan ikke forplikte helsepersonell til å følge pasientens ønsker. Momenter som legen bør vurdere:

    • Når er livstestamentet skrevet?
    • Er innholdet relevant for den aktuelle situasjonen?
    • Er betingelsene som pasienten skisserte i livstestamentet oppfylt?
    • Når og hvordan uttrykte pasienten ønsket? Hadde pasienten samtykkekompetanse da livstestamentet ble laget? Kan pasienten ha vært utsatt for press da livstestamentet ble laget?
    • Kan pasienten ha forandret mening? Har pasienten gitt uttrykk for endret syn overfor pårørende? Er pasientens tidligere meninger som frisk fremdeles relevante?
    • Er det gjennomført forhåndssamtaler og laget en plan for forløpet?
    • Finnes det annen dokumentasjon av pasientens tidligere uttrykte ønsker i journal eller andre steder?

    En etisk refleksjonsmodell kan være til hjelp i beslutningsprosessen

    Etiske utfordringer oppstår ofte når det er en konflikt mellom to eller flere etiske prinsipper. En etisk refleksjonsmodell kan være et verdifullt verktøy i beslutningsprosessen om behandlingsavklaringer og behandlingsbegrensninger, spesielt når pasienten ikke kan uttrykke sine ønsker eller mangler samtykkekompetanse. Modeller som SME-modellen/6-trinnsmodellen hjelper med å belyse komplekse etiske utfordringer og sikre en strukturert fremdrift i refleksjonsprosessen. Den endelige beslutningen tas av behandlende lege.  

    Momenter i refleksjonsprosessen:

    Hva er det etiske problemet?
    • Identifiser det sentrale etiske dilemmaet knyttet til livsforlengende behandling eller behandlingsbegrensning.
    Hva er fakta i saken? Hva vet man ikke?
    • Samle all relevant informasjon om pasientens medisinske tilstand, prognose og behandlingsalternativer.
    • Gå gjennom undersøkelser og resultater.
    • Identifiser eventuelle kunnskapshull og usikkerheter.
    • Ha lav terskel for å innhente vurdering fra fastlegen eller palliativ enhet/team.
    Hvem er de berørte parter, og hva er deres syn og interesser?
    • Kartlegg pasientens, pårørendes og helsepersonellets perspektiver og interesser.
    • Kartlegg ulike oppfatninger av pasientens livskvalitet, hva pasienten hadde ønsket, ressursbruk og hva som er verdig.
    • Diskuter ulike tolkninger av fakta.
    Hvilke verdier, etiske prinsipper, normer og lover er aktuelle?
    • Hvilke relevante handlingsalternativer finnes?
    • Utforsk mulige handlingsalternativer, inkludert å fortsette og begrense behandlingen.
    • Ha lav terskel for å innhente råd fra klinisk etikk-komité.
    Helhetsvurdering:
    • Gjør en samlet vurdering av informasjonen og de etiske prinsippene for å komme frem til en beslutning som er til pasientens beste.

    Senter for medisinsk etikk (uio.no) har en egen ressursside Etikk i helsetjenesten (uio.no) som blant annet omtaler 6-trinnsmodellen.Her finnes også flere ressurser til bruk i det praktiske etikkarbeidet i helse- og omsorgstjenesten.

    KS (kommunesektorens organisasjon) har flere verktøy til støtte for etisk refleksjon i kommunale helse- og omsorgstjenester:

    • Modell for etisk refleksjon: 6-trinnsmodellen (ks.no)
    • Etisk dømmekraft i hverdagen – å lede etikkrefleksjon: et verktøy (ks.no)
    • Nettkurs: Åpenhet om døden (ks.no)

    Kommunikasjon om dårlige nyheter til pasienter: SPIKES-modellen

    SPIKES-modellen er en strukturert tilnærming for å kommunisere alvorlige nyheter til pasienter på en empatisk og effektiv måte. Modellen er også godt egnet som utgangspunkt for samtaler ved vendepunkter i pasientforløpet. SPIKES er lett å huske og er et akronym for Setting, Perception, Invitation, Knowledge, Empathy, Summary. Trinnene i SPIKES-malen er som følger:

    1. Setting (Ramme):
    • Sørg for at samtalen skjer i et privat og rolig miljø uten forstyrrelser.
    • Sett av tilstrekkelig tid til samtalen.
    • Sørg for at både du og pasienten sitter komfortabelt.
    2. Perception (Oppfatning):
    • Finn ut hva pasienten allerede vet om sin tilstand.
    • Still åpne spørsmål som: "Hva har du blitt fortalt om din sykdom så langt?" eller "Hva er din forståelse av situasjonen?"
    3. Invitation (Invitasjon):
    • Spør pasienten hvor mye informasjon de ønsker å få.
    • Eksempler på spørsmål: "Ønsker du å vite alle detaljer om din tilstand?" eller "Hvor mye informasjon vil du ha om hva som kan skje videre?"
    4. Knowledge (Kunnskap):
    • Gi informasjonen på en klar og forståelig måte, uten medisinsk sjargong.
    • Del informasjonen i små porsjoner og sjekk jevnlig om pasienten forstår.
    • Bruk empatiske setninger som: "Jeg er lei for å måtte fortelle deg dette, men..."
    5. Empathy (Empati):
    • Vis empati og forståelse for pasientens følelser og reaksjoner.
    • Bekreft pasientens følelser med utsagn som: "Jeg kan se at dette er veldig vanskelig for deg" eller "Det er helt naturlig å føle seg overveldet."
    6. Summary (Oppsummering):
    • Oppsummer hovedpunktene og sørg for at pasienten har forstått informasjonen.
    • Spør om pasienten har noen spørsmål eller bekymringer.
    • Avslutt samtalen med å forsikre pasienten om at du vil være der for videre støtte og oppfølging.

    Prioriteringskriteriene inngår i beslutningsprosessen om behandlingsavklaringer

    Prioriteringskriteriene nytte, ressurs og alvorlighet skal bidra til at ressursene brukes der de gir størst nytte og til dem som trenger det mest. Disse kriteriene skal vurderes samlet og veies mot hverandre. Et tiltaks prioritet øker i tråd med den forventede nytten av tiltaket. Den forventede nytten av et tiltak vurderes ut fra om kunnskapsbasert praksis tilsier at tiltaket kan øke pasientens livslengde og/eller livskvalitet. Når behandlingen vurderes å ha liten nytte og er ressurskrevende, kan det etter en konkret vurdering være riktig å avstå fra videre behandling. 

    Prioriteringskriteriene beskrives nærmere i Veileder Om prioritering i pasient- og brukerrettighetsloven og prioriteringsforskriften. Se også Prioriteringer i kommunale helse- og omsorgstjenester - hvor Helsedirektoratet gir veiledning og anbefalinger til bruk av prioriteringskriteriene og gode prioriteringsprosesser i den kommunale helse- og omsorgstjenesten. 

    Dokumentasjon av behandlingsavklaringer i pasientens journal

    Behandlende lege skal dokumentere relevante og nødvendige opplysninger om pasienten og helsehjelpen i journalen. Det kan inkludere:  

    • behandlingsmål
    • behandlingsplan, inkludert behandlingsavklaringer med begrunnelse
    • vurdering av pasientens samtykkekompetanse
    • kommunikasjon med pasienten og pårørende
    • tydeliggjøring av videre ansvars -og oppgavefordeling mellom fastlege/den kommunale helse- og omsorgstjenesten og spesialisthelsetjenesten
    • hvem i spesialisthelsetjenesten som fastlege/kommunal helse- og omsorgstjeneste kan kontakte ved behov for drøfting av behandlingsalternativer

    Mens behandlingsforløp og detaljerte medisinske opplysninger dokumenteres i pasientjournalen, er kjernejournal laget for å dele pasientens mest vesentlige og kritiske helseopplysninger på tvers i helse- og omsorgstjenesten. Se mer om bruk av kjernejournal til å dele behandlingsavklaringer.

    Veiledningen er utformet for å hjelpe og støtte leger og annet helsepersonell i å vurdere, drøfte og beslutte riktig behandling for pasienter med begrenset forventet levetid.

    Meld. St. 24 (2019–2020) om lindrende behandling og omsorg beskriver utfordringer knyttet til at lindrende behandling og omsorg ofte innlemmes for sent i forløpet hos pasienter med begrenset forventet levetid og deres pårørende.

    Overbehandling ved livets slutt i kombinasjon med et underforbruk av lindrende behandling er et vanlig fenomen både i høyinntektsland og i lav- til mellominntektsland (Brownlee et al., 2022).  Ifølge OECD  er det en betydelig utfordring at pasienter som er ved livets slutt tidvis mottar aggressiv behandling som verken lindrer, forlenger livet eller er kostnadseffektiv, samtidig som symptomene deres underbehandles (OECD, 2023). Årsaken til overbehandling kan blant annet være at helsepersonell føler et press til å prøve mulige behandlinger,selv når det er tvilsomt at behandling vil ha nytte for pasienten (Brownlee et al., 2022).

    Tidlig identifisering av palliative behov er avgjørende. "Overraskelsesspørsmålet" er et nyttig verktøy i denne sammenheng (Lynn et al., 2000; van Lummel et al., 2022). Supportive and Palliative Indicator Tool (SPICT) er mye brukt, men studier indikerer at det fungerer bedre i sykehusmiljøer enn i allmennpraksis (spict.org.uk, Xie et al., 2024).

    God klinisk praksis krever at etiske overveielser tas inn i beslutningsprosessen om behandling for pasienter med begrenset forventet levetid. En systematisk tilnærming til drøftingen av etiske problemstillinger er nødvendig (Ruyter et al., 2022). Tverrfaglighet i den etiske refleksjonen og i beslutningsprosessen er sentralt for å lykkes med å beslutte riktig behandling (NOU 2017:16).

    Meld. St. 21 (2024-2025) "Helse for alle" beskriver målet om størst mulig helsegevinst i befolkningen innenfor helsetjenestens økonomiske og juridiske rammer, samtidig som man ivaretar en særlig forpliktelse overfor mennesker med de mest alvorlige tilstandene og de største behovene.  Meldingen bidrar til å skape en felles forståelse for hvordan helsepersonell og ledere skal utvikle evnen til å prioritere i hele helse- og omsorgstjenesten, og hvilke kriterier som skal legges til grunn for prioriteringsbeslutninger på alle nivåer.

    Pasientens og nærmeste pårørendes rett til medvirkning og informasjon og krav til informasjonens form, følger av pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 3 (lovdata.no). Reglene om samtykke til helsehjelp følger av pasient- og brukerrettighetsloven kapittel 4 (lovdata.no).

    Pasient og brukerrettighetsloven § 3-5 krever at informasjonen gis på en hensynsfull måte og tilpasses pasientens individuelle forutsetninger, som alder, modenhet, erfaring og kultur- og språkbakgrunn. Personellet skal så langt som mulig sikre seg at pasient/pårørende har forstått innholdet og betydningen av informasjonen. 

    Lov om offentlige organers bruk av tolk (Tolkeloven) krever at det skal brukes tolk når det er nødvendig for å sikre forsvarlig hjelp for personer som ikke kan kommunisere forsvarlig uten tolk.

    Pasientjournalloven § 13 (lovdata.no) og kjernejournalforskriften (lovdata.no) gir regler om kjernejournal. Innholdet i kjernejournal er regulert i § 4 (lovdata.no), og kan inkludere opplysninger om pasientens kritiske informasjon, inkludert registrering av behandlingsbegrensninger. 

    Fra 1. mai 2025 pålegger Kjernejournalforskriften § 5 (lovdata.no)  helsepersonell å melde kritisk informasjon i kjernejournal, men først fra det tidspunkt teknisk løsning for automatisert innmelding er tilgjengelig for den enkelte virksomheten.  Les mer om prosessen for å ta i bruk kritisk informasjon APIet hos Norsk Helsenett SF (utviklerportal.nhn.no).

    Brownlee, S., Chalkidou, K., Doust, J., Elshaug, A. G., Glasziou, P., Heath, I., Nagpal, S., Saini, V., ... Korenstein, D. (2017). Evidence for overuse of medical services around the world. Lancet, 390(10090), 156-168.

    Lynn, J., Schall, M. W., Milne, C., Nolan, K. M., & Kabcenell, A. (2000). Quality improvements in end of life care: insights from two collaboratives. Jt Comm J Qual Improv, 26(5), 254-67.

    OECD (2023). Time for Better Care at the End of Life Paris: OECD.

    van Lummel, E. V., Ietswaard, L., Zuithoff, N. P., Tjan, D. H., & van Delden, J. J. (2022). The utility of the surprise question: A useful tool for identifying patients nearing the last phase of life? A systematic review and meta-analysis. Palliat Med, 36(7), 1023-1046.

    Xie, Z., Ding, J., Jiao, J., Tang, S., & Huang, C. (2024). Screening instruments for early identification of unmet palliative care needs: a systematic review and meta-analysis. BMJ Support Palliat Care, 14(3), 256-268.


    Helsedirektoratet (2025). Helsepersonell skal ved behandlingsavklaringer ivareta medisinske, helsefaglige og etiske hensyn gjennom en tverrfaglig prosess [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (lest 17. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/behandlingsavklaringer-ved-begrenset-forventet-levetid-horingsutkast/overordnet-om-behandlingsavklaringer-ved-begrenset-forventet-levetid/helsepersonell-skal-ved-behandlingsavklaringer-ivareta-medisinske-helsefaglige-og-etiske-hensyn-gjennom-en-tverrfaglig-prosess

    Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

    Om Helsedirektoratet

    Om oss
    Jobbe hos oss
    Kontakt oss

    Postadresse:
    Helsedirektoratet
    Postboks 220, Skøyen
    0213 Oslo

    Aktuelt

    Nyheter
    Arrangementer
    Høringer
    Presse

    Om nettstedet

    Personvernerklæring
    Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
    Besøksstatistikk og informasjonskapsler
    Nyhetsvarsel og abonnement
    Åpne data (API)
    Følg oss: