Gå til hovedinnhold
ForsidenAnsettelse av helsepersonellArbeidsgivers ansvar

Kvalifikasjoner

Arbeidsgiver har ansvar for å sikre at søkeren har nødvendige faglige kvalifikasjoner og språkferdigheter. Videre har arbeidsgiver ansvar for at den som ansettes har kunnskap om norsk helsetjeneste, lovgivning og forsvarlighet i yrkesutøvelsen.

God kommunikasjon er en forutsetning for trygge tjenester. Dette betyr blant annet at helsepersonellet må kunne beherske språket på en måte som ivaretar sikker kommunikasjon med pasienter og annet personell. Arbeidsgiver har ved ansettelse av personellet, plikt til å påse at språkferdighetene er på et nivå som sikrer forsvarlig pasientbehandling.

Arbeidsgiver skal sørge for at helsepersonell som skal arbeide med barn eller personer med utviklingshemming, hvor det etter loven kreves politiattest, fremlegger dette ved tilbud om stilling.


Siste faglige endring: 27. mai 2020 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2015). Kvalifikasjoner [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 27. mai 2020, lest 08. juli 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/veiledere/ansettelse-av-helsepersonell/arbeidsgivers-ansvar/kvalifikasjoner

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: