Spesialitetsspesifikke læringsmål
Velg tema
- Alt Akademisk kompetanse Allergologi Analyse og måleprinsipper Diagnostisk nøyaktighet Elektrolytter, blodgasser og syre-base Endokrinologi Enzymer, proteiner og vevsskademarkører Farmakologi Feilkilder Helse, miljø og sikkerhet Hematologi Hemostase og koagulasjon IKT Immunologi Implementere ny analyse i laboratoriet Kvalitetskontroll Lipider Medfødte stoffskiftesykdommer Medisinsk biokjemi i klinisk virksomhet Organisering og drift av laboratoriet Pasientnære analyser (PNA) Tumormarkører og elektroforese Vitaminer og sporelementer
Ha god kunnskap om medisinsk biokjemiske analyser og selvstendig kunne anvende kunnskapen i konkrete kliniske situasjoner. Selvstendig kunne ivareta kommunikasjonen mellom klinisk avdeling og laboratorium.
Dette oppnås ved 6 måneders tjeneste i en av følgende relevante kliniske spesialiteter fra del 2 eller 3 i spesialistutdanningen:
- anestesiologi
- barnesykdommer
- fødselshjelp og kvinnesykdommer
- kirurgiske spesialiteter
- indremedisinske spesialiteter
- nevrologi
- onkologi
- revmatologi eller
- allmennmedisin
Ha god kunnskap om rekvirering og tolkning av medisinsk biokjemiske analyser i klinisk virksomhet.
Ha god kunnskap om samhandling mellom medisinsk biokjemi og klinisk virksomhet.
Eksempler på samhandling mellom medisinsk biokjemi og klinisk virksomhet: analysepakker, rekvireringspraksis, svartidsbehov og svarrapportering.