Gå til hovedinnhold
ForsidenRettslige rammer for samarbeid mellom helse- og omsorgstjenesten og frivilligheten Rettslige rammer for samarbeidet

Ansvar for å sikre forsvarlighet og pasient- og brukersikkerhet

Virksomheter i helse- og omsorgstjenesten har et ansvar for å sikre at alle tjenester de tilbyr er forsvarlige og trygge for pasienter og brukere. Når helse- og omsorgstjenesten samarbeider med frivillige, må de fortsatt opprettholde forsvarlighet og trygghet.

I heldøgns helse- og omsorgsinstitusjoner som sykehjem og sykehus har virksomheten et helhetlig ansvar for pasientenes sikkerhet. For hjemmeboende og personer i omsorgsbolig eller bofelleskap har kommunen ansvar for sikkerheten og forsvarligheten av de tjenestene de selv yter, samt for de frivillige tilbudene som er initiert eller igangsatt av kommunen.

Helse- og omsorgstjenesten bør vurdere om det frivillige tilbudet er passende for den enkelte pasient eller bruker, enten det dreier seg om et gruppetilbud eller en-til-en-tilbud, med hensyn til egnethet og forsvarlighet. Dette gjelder særlig når pasienten eller brukeren har nedsatt kognitiv funksjon og ikke forstår at hen samhandler med en frivillig, eller ikke kan uttrykke egne ønsker og behov eller melde ifra om hva hen har vært med på. Jo mer hjelpetrengende pasienten eller brukeren er, jo mindre aktuelt er det med en-til-en-tilbud uten at en ansatt er til stede. Tiltak for å sikre forsvarlighet i tilfeller der pasienten eller brukeren har nedsatt kognitiv funksjon og nedsatt evne til å ivareta seg selv, kan blant annet være:

  • at den frivillige har klart definerte oppgaver og får opplæring om brukergruppen
  • at en ansatt er i nærheten av pasienten og den frivillige eller ved at to eller flere frivillige arrangerer en aktivitet sammen med flere pasienter eller brukere

For å forebygge feil og skader knyttet til frivillig aktiviteter bør helse- og omsorgstjenesten sette inn tiltak i samarbeid med de aktuelle frivillige organisasjonene. Tiltak som kan redusere risiko er:

  • undersøke den frivillige organisasjonens rutiner for egnethetsvurdering, kursing og oppfølging av de frivillige
  • opplæring av de frivillige om virksomheten, rollen som frivillig, generelt om pasient-/brukergruppen, kommunikasjon med pasient-/brukergruppen, personvern, samarbeid med de ansatte mm.
  • rutiner for å sikre at hjemmeboende pasienter og brukere som tilbys frivillig en-til-en-tilbud, som for eksempel en besøks- eller turvenn, selv kan ivareta egne interesser og styre relasjonen til den frivillige eller at personen bor sammen med noen som kan bidra til dette
  • rutiner for å sikre at hjemmeboende pasient eller bruker som mottar et frivillig tilbud er i stand til å formidle egne ønsker og grenser, og til å melde fra om ev. ubehagelige opplevelser til den frivillige organisasjonen, tjenestenes personell eller pårørende
  • rutiner for at frivillige tilbud til personer med betydelig kognitiv svikt eller annen alvorlig svekkelse gis med flere personer til stede

Den frivillige har ikke ansvar eller forpliktelser etter tjenestelovene. Hvis den frivillige forårsaker skade som følge av uaktsomhet eller forsett, er det de alminnelige ansvarsreglene om skadeserstatning og ev. straffansvar som gjelder. 

Frivillige organisasjoner kan kreve politiattest fra personer som utfører eller skal utføre oppgaver som innebærer et tillits- eller ansvarsforhold overfor mindreårige eller personer med utviklingshemming, jf. politiregisterforskriften § 34-1 (lovdata.no). Det kan imidlertid ikke kreves eller bes om politiattest fra frivillige som bistår overfor andre brukergrupper, som for eksempel personer med demens.


Siste faglige endring: 21. mai 2025 Se tidligere versjoner

Helsedirektoratet (2025). Ansvar for å sikre forsvarlighet og pasient- og brukersikkerhet [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 21. mai 2025, lest 24. juni 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/rettslige-rammer-for-samarbeid-mellom-helse-og-omsorgstjenesten-og-frivilligheten/rettslige-rammer-for-samarbeidet/forsvarlighet-og-pasient-og-brukersikkerhet

Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no

Om Helsedirektoratet

Om oss
Jobbe hos oss
Kontakt oss

Postadresse:
Helsedirektoratet
Postboks 220, Skøyen
0213 Oslo

Aktuelt

Nyheter
Arrangementer
Høringer
Presse

Om nettstedet

Personvernerklæring
Tilgjengelighetserklæring (uustatus.no)
Besøksstatistikk og informasjonskapsler
Nyhetsvarsel og abonnement
Åpne data (API)
Følg oss: