Riktig håndtering av ubrukte legemidler og legemiddelrester bidrar til å redusere klima- og miljøutslipp av legemidler og forebygger at legemidler kommer på avveie. Virksomhetsleder skal sørge for at det finnes prosedyrer for håndtering av avfall ved legemiddelhåndtering, inkludert legemidlenes ytteremballasje. Legemidler som må kasseres skal håndteres som risikoavfall, og utstyr som er brukt skal håndteres i henhold til virksomhetens prosedyre for avfallshåndtering. Dette inkluderer også legemidler som administreres og utstyr som brukes i pasienters hjem. I hjemmebaserte tjenester eier pasienten legemidlene. Ved oppstart av slike tjenester kan det være hensiktsmessig å inngå avtale med pasient/pårørende om håndtering av legemidler som ikke lenger skal brukes, eller ved dødsfall. Dersom pasienten selv er ansvarlig for oppbevaring av legemidler, er det dødsboets ansvar å destruere legemidlene. Apotek er pålagt å motta legemidler til destruksjon fra publikum. Når legemidlene oppbevares av helse- og omsorgstjenesten bør det vurderes hvordan restbeholdningen skal håndteres ved dødsfall. Det er ikke faglig forsvarlig å utlevere reseptbelagte legemidler til pårørende.
Avfallshåndtering
Siste faglige endring: 18. september 2025 Se tidligere versjoner
Helsedirektoratet (2015). Avfallshåndtering [nettdokument]. Oslo: Helsedirektoratet (siste faglige endring 18. september 2025, lest 05. desember 2025). Tilgjengelig fra https://www.helsedirektoratet.no/rundskriv/legemiddelhandtering/istandgjoring-og-utdeling-av-legemidler--7-og-8/avfallshandtering
Få tilgang til innhold fra Helsedirektoratet som åpne data: https://utvikler.helsedirektoratet.no