Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

§ 10 Saksbehandlingsregler, fremsetting av krav og klage

Helsedirektoratets kommentarer

[Endret 10/23]

Refusjonsordningen i folketrygdloven § 5-24 a (lovdata.no) er forankret i folketrygdloven kapittel 5. De generelle reglene som gjelder for behandling av krav etter kapittel 5, kommer til anvendelse også for refusjonsordningen, med mindre det er fastsatt særregler. Slike særregler for saksbehandling finnes i forskrift om stønad til helsetjenester mottatt i et annet EØS-land § 10 (lovdata.no).

Særregler for fremsettelse av krav ble endret i forskrift med ikrafttredelse 2. oktober 2023.  

Kravet om stønad må settes frem innen seks måneder etter at helsehjelpen er mottatt. Hvis tjenesteyteren har utstedt

Med faktura menes i denne sammenhengen den første betalingsoppfordringen / det første betalingskravet som er sendt fra behandleren. 

etter at helsehjelpen er mottatt, løper fristen fra fakturadato. Dette fordi det i enkelte tilfeller kan ta lang tid før det utstedes faktura. Det kan tenkes situasjoner hvor pasienten ikke har mottatt faktura innen seks måneder etter behandlingen og dermed ikke har tilstrekkelig oppfordring til å fremme krav innen seks måneder fra behandlingsdato.

Ved kjøp av legemidler, medisinsk forbruksmateriell eller næringsmidler løper fristen fra kjøpsdato. Frist for å fremsette krav beregnes for øvrig etter reglene i folketrygdloven § 22-13.

Krav som er fremmet etter ikrafttredelse av forskriftsendringen som gjelder stønad for helsehjelp som er mottatt og betalt før 2. oktober 2023, skal vurderes etter fristbestemmelsen som gjaldt på betalingstidspunktet hvis det vil gi gunstigere fristregler for søkeren. Hvis helsehjelpen er mottatt og betalt 2. oktober 2023 eller senere, skal fristen ikke i noe tilfelle utløpe før seks måneder etter 2. oktober 2023.

Krav om refusjon etter denne ordningen settes frem for Helfo. Kravet skal i utgangspunktet sendes på et skjema fastsatt av Helfo – skjemaene er tilgjengelig via helsenorge.no. Dette gjelder både ved krav om forhåndstilsagn og refusjon.

Vedtak etter folketrygdloven § 5-24 a er enkeltvedtak og kan påklages til Nasjonalt klageorgan for helsetjenesten (Helseklage). Klagefristen er seks uker, jf. folketrygdloven § 21-12. Klagen sendes til Helfo. Hvis Helfo ikke tar klagen til følge, sender Helfo klagen videre til Helseklage.

Vedtak etter folketrygdloven § 5-24 a kan bare ankes inn for Trygderetten hvis det gjelder helsehjelp som nevnt i forskriftens § 3 første ledd bokstav a. Det vil si helsehjelp som det gis stønad til etter folketrygdloven §§ 5-4 til 5-12, § 5-14 og § 5-25. Dette er tilsvarende ankeadgang som i Norge.

Dekning av reise og oppholdsutgifter forutsetter at Helfo først har innvilget stønad til helsehjelp etter folketrygdloven § 5-24 a. Se nedenfor under § 13.

Siste faglige endring: 02.10.2022 Se tidligere versjoner