Økt kunnskap, bevisstgjøring og tilrettelegging for innsats blant ansatte i helse- og omsorgstjenesten er avgjørende for omstillingen til en lavutslipps helsetjeneste. For å nå ulike mål i arbeidet med å redusere utslipp bør også medarbeidere være bevisste og engasjerte. Dette kan gjøres gjennom opplæring og informasjonsspredning om klima- og miljøspørsmål.
Mål: Gjøre ansatte kjent med tiltak for en lavutslipps helse- og omsorgstjeneste
Dette veikartet er en av tre forpliktelser som følger av Norges deltakelse i COP26 Helseprogram. Veikartet synliggjør ambisjoner og mulige tiltak som kan tas i bruk i helse- og omsorgstjenesten. Tiltakene må gjøres kjent og tas i bruk for å høste ut potensialet i veikartet og nå utslippsmålene.
Virksomhetens mål og tiltak som besluttes gjennomført bør tydeliggjøres for ledere og ansatte, med konkrete råd om hvordan de kan bidra i arbeidet. Generelt kan det være nyttig å kommunisere hvorfor tiltakene anbefales og å informere om gevinster slik som frigjøring av tid for pasienter og ansatte, økonomiske besparelser, bedret kvalitet på pasientbehandlingen eller annet som vil komme i tillegg til utslippsreduksjon.
Tiltak: Informere om veikartet i etablerte kommunikasjonskanaler
De ulike helse- og omsorgstjenestenes kommunikasjonskanaler som intranett, nyhetsbrev, e-post, sosiale medier og ulike møtearenaer kan brukes til å presentere veikartet og relevant innhold. De etablerte kommunikasjonskanalene kan også brukes til å spre gode initiativer og suksesshistorier.
Det må sikres at tiltakene som skal gjennomføres, med tilhørende mål og frister, gjøres godt kjent blant de ansatte. I denne sammenheng er det også viktig å kommunisere hvorfor tiltakene skal gjennomføres og å informere om gevinster.
Spesialisthelsetjenesten har mange kommunikasjonskanaler. Samarbeidsutvalget utgir rapporter om samfunnsansvar for spesialisthelsetjenesten og organiserer miljø- og klimakonferanser som tiltrekker seg stadig flere deltakere. I tillegg avholdes regelmessige forum for miljø og klima. Ved behov tilbyr utvalget felles opplæring og kurs.
Kommuner kan bruke sine kanaler til å kommunisere om veikartet. Det kan være nettsider, nyhetsbrev, møter og andre relevante arenaer. Statsforvalteren er et viktig bindeledd mellom sentral forvaltning og kommunene.
Tiltak: Lage skreddersydd informasjonsmateriell
Ulike deler av virksomheten vil ha ulike forutsetninger for å bidra på ulike områder. Det kan derfor være hensiktsmessig å utvikle mer skreddersydd informasjonsmateriale tilpasset ulike fagområder med konkrete tiltak som bidrar til å redusere miljø og klimabelastningen. Pasientsikkerhet må ivaretas, og fagmiljøene må være pådrivere for å endre praksis.

Mål: Skape en klimabevisst organisasjonskultur
I arbeid med å forbedre helse- og omsorgstjenestene er det viktig at medarbeidere på alle nivåer bidrar og kan medvirke [119]. Ledelsen må være pådrivere for at ansatte får kunnskap, opplæring og mandat til å gjennomføre endringene som er nødvendig. Ledelsen kan vise handlekraft og tydeliggjøre at klimaarbeidet er viktig gjennom beslutninger og kommunikasjon, og ved å bidra til at klimahensyn omtales i organisasjonens visjon og strategi. En kultur hvor ledelsen og ansatte søker kunnskap om klimaendringer og ønsker å være en del av løsningen, kan inspirere til handling og bidra til at hver enkelt tar ansvar for å redusere utslipp.
Tiltak: Gi medarbeidere som tar initiativ til å innføre klimavennlig praksis støtte og mandat fra ledelsen
Å gi støtte og mandat til medarbeidere som viser initiativ til klimavennlige endringer kan være nyttig for å fremme innovasjon og engasjement. Dette kan styrke organisasjonens omdømme, bidra til å nå bærekraftsmål, og skape en positiv kultur med motivasjon for bærekraftig praksis. Det kan også bidra til å fremme organisasjonen som en attraktiv arbeidsplass.
Tiltak: Gi ansatte mulighet til å tilegne seg kunnskap om hvorfor og hvordan de kan bidra
Tilby regelmessig opplæring, kurs og workshops for å øke ansattes forståelse av klimaendringer, deres innvirkning på helse, og hvordan daglige aktiviteter bidrar til utslippskutt. Dette kan inkludere informasjon om hvordan klimavennlige praksiser ikke bare bidrar til miljøet, men også kan forbedre pasientomsorgen.
Det kan variere i hvilken grad ulike tjenesteområder i kommunene (inkludert helse- og omsorgstjenestene) ser seg selv som relevante aktører i klimaarbeidet. Dette kan blant annet handle om kjennskap til virkemidler og muligheter. Kommunene kan vurdere å utarbeide et standard opplegg for hvordan de kommunale helse- og omsorgstjenestene kan øke sin kompetanse, og ta veikartet i bruk med utgangspunkt i egen kommune. Et slikt opplegg kan utarbeides i samarbeid mellom kommunene og helsemyndighetene.
Tiltak: Legge til rette for at fagforeningenes tillitsvalgte kan spre godt arbeid innen utslippsreduksjon
Mange fagforeninger har satt klima på dagsorden og tar opp denne tematikken i møte med sine medlemmer. Legeforeningens "Gjør kloke valg"- kampanje, som tar sikte på å redusere overbehandling, har allerede pågått noen år [121]. Sykepleierforbundet har besluttet å opprette et eget klima- og bærekraftutvalg [122].Tillitsvalgte vil derfor kunne spille en viktig rolle når det gjelder å spre kunnskap og innsikt om sammenhengen mellom klima og helse, og hvordan helsepersonell kan bidra i omstillingen til en lavutslipps helse- og omsorgstjeneste. Kunnskap om klima og helse kan med fordel inkluderes i tillitsvalgtopplæringen.
Mål: Gjøre pasienter, brukere og pårørende kjent med klimaarbeidet og gi opplæring der det er hensiktsmessig
Pasientopplæring er en av fire lovfestede hovedoppgaver i sykehusene, jf. Spesialisthelsetjenesteloven § 3-8 [123][124].
Tiltak: Kommunisere klimaarbeidet og utslippsreduserende tiltak til pasienter, brukere og pårørende
Pasient- og pårørendeopplæring er en av sykehusets fire lovpålagte hovedoppgaver på lik linje med behandling, forskning og utdanning. Pasienter og pårørende har rett til å få informasjon og opplæring tilpasset sine forutsetninger, og tilsvarende har helsepersonell plikt til å gi informasjon i tråd med pasienter og pårørendes rettigheter slik at pasienter kan være med i prosessen og beslutninger som tas [125].
Tiltak knyttet til utslippsreduksjon bør kommuniseres til pasientene, slik at de er trygge på at tiltakene ikke forringer kvaliteten på behandlingen.
Pasientene kan også spille en aktiv rolle ved å fremme forslag til tiltak og komme med tilbakemeldinger på igangsatte tiltak.
[117] Kurs om klimaendringer for legestudenter | Tidsskrift for Den norske legeforening (tidsskriftet.no)
[118] Klimatiltak for allmennleger - KOPI (legeforeningen.no)
[119] Helse- og omsorgstjenesten | I trygge hender
[120] Spesialisthelsetjenestens miljø- og samfunnsansvarskonferanse 2024 - Helse Sør-Øst RHF (helse-sorost.no)
[121] Gjør kloke valg | Legeforeningen
[122] Landsmøtesaker 2023 | Norsk Sykepleierforbund
[123] Pasientopplæring - regjeringen.no
[124] Lov om spesialisthelsetjenesten m.m. (spesialisthelsetjenesteloven) - Kapittel 3. Særlige plikter og oppgaver - Lovdata
[125] Pasient- og pårørendeopplæring- en forutsetning for en bærekraftig helsetjeneste - Oslo universitetssykehus HF (oslo-universitetssykehus.no)