Klageprosessen

Klage på vedtak på tilvirkning
Ved avslag på en søknad om tilvirkning av alkohol, kan søker sende en klage til Helsedirektoratet. En klage skal inneholde nødvendig dokumentasjon som støtter klagen for å unngå forsinkelser i behandlingen. Saksbehandler kontakter klager og relevante høringsinstanser hvis det er behov for å innhente ytterligere informasjon.
Saksbehandler i Helsedirektoratet fatter en beslutning basert på gjennomgangen av klagen og innspill fra høringsinstansene, noe som kan resultere i en opprettholdelse av det opprinnelige vedtaket eller, et nytt vedtak der klagen tas til følge. Ved opprettholdelse av avslaget, sendes det til Helse- og omsorgsdepartementet.
Klage på vedtak på salgs-, serverings- og skjenkebevilling
En klage må inneholde nødvendig dokumentasjon som støtter klagen, for å unngå forsinkelser i behandlingen. Saksbehandler kontakter klageren og relevante høringsinstanser dersom det er behov for ytterligere informasjon. Hvis det opprinnelige avslaget opprettholdes, sendes saken til politisk behandling før den eventuelt oversendes til Statsforvalteren.
Ingen problemer eller forslag til løsning knyttet til prosessen ble løftet opp under workshopen.
Klage på vedtak skip
Det sendes svært få/ingen klager på vedtakene fra Statsforvalteren. Klagene gjelder stort sett kommunale bevillinger.
Klage på vedtak forsvarets messer
Helse- og omsorgsdepartementet er klageinstans for klager fra Forsvarets messer. Forsvaret har ikke klaget på noen vedtak.
Kontroll- og tilsynsprosessene
Kontroll tilvirkning

Problemer
Helsedirektoratet opplever at bevillingshavere ikke sender inn omsetningsrapporter og glemmer å betale minstegebyr, et fast beløp som betales uavhengig av omsetningens størrelse. Videre påpeker direktoratet at dårlig samarbeid med andre instanser, kan bidra at til useriøse bedrifter får fotfeste. I likhet med området for søknadsbehandling er det også manglende ressurser på dette området. Ved endringer sjekker saksbehandler alt, men det er litt tilfeldig hva som plukkes opp av informasjon. Det gjennomføres også mer spisset tilsyn for å gå igjennom endringer som ikke er sjekket.
Forslag til tiltak
Helsedirektoratet ønsker å besøke næringsaktører for å lære om virksomhetene og deres prosesser samt høre om problemer og utfordringer. Målet med bedriftsbesøk er å forbedre samhandlingen, ikke gjennomføre stedlig tilsyn.
Kontroll servering, skjenk og salg samt skip og forsvarets messer

Servering, skjenk og salg
Kommunene benytter både interne og eksterne kontrollører med nødvendig erfaring og kompetanse til å utføre kontroller. Noen vektlegger opplæring og informasjon om god praksis og regelverk før kontrollene, mens andre gir varsler når det er fare for at det er mange punkter som skal vurderes under kontrollen.
Kontrollene kan være planlagte eller uanmeldte. I etterkant av kontroll utarbeides en rapport, og avvik kan føre til prikkbelastning, advarsler eller inndragelse av bevillingen. Én kommune som benytter seg av et eksternt kontrollselskap opplyser om at oppfølging av generell drift hos skjenkestedene gjøres i samarbeid med kontrollselskap og saksbehandler. For å forbedre etterlevelsen fokuserer flere kommuner på veiledning og opplæring, noe som gjør kontrollene mer effektive ved å øke kunnskapen om regelverket.
Ingen problemer eller forslag til løsning knyttet til prosessen ble løftet opp under workshopen.
Skip
Det er statsforvalteren som er ansvarlig for å føre kontroll med rutegående skip/cruiseskip. På grunn av ressurssituasjonen og lav saksmengde gjennomfører ikke statsforvalter kontroll, men Mattilsynet kommer på tilsyn siden skip også har serveringsbevilling.
Det er utfordrende å gjennomføre kontroll på båter – kontroll på båter gjennomføres i havner.
Forsvarets messer
Det er kommuner med tilstedeværelse av Forsvarets messer, som har tilsynsfunksjon for disse. Kommunene velger selv hvordan de organiserer dette, enten ved å kontrollere selv, eller leie inn eksterne kontrollører. Forsvarets messer er for offiserer og ikke for vernepliktige. Noen messer har faste åpningstider, mens andre kun er åpne enkelte dager i året. I instruksen for daghavende offiser, som blant annet påser at reglene for og orden o.l. blir overholdt i avdelingens leirområde, står det at de skal inspisere messene både ved åpning og stenging, samt rapportere eventuelle hendelser. Forsvaret er opptatt at kontrollører, også eksterne kontrollører, har kunnskap om regelverket knyttet til Forsvarets messer. For å unngå misforståelser ønsker Forsvaret å kvalitetssikre rapporter før media får tilgang på disse.
Problemer
Søker
- er usikker på hvem som gjennomfører tilsyn eller kontroll ombord.
- Forsvaret opplever at det er manglende kunnskap hos kontrollørene, de vet ikke forskjell på kommunal og statlig bevilling. Informasjon om kontroll havner i media uten at det er kvalitetssjekket, noe som er uheldig. Det er en skepsis til ekstern kontroll (ofte vaktselskap) som mangler kunnskap.
Saksbehandler
- Statsforvalter fører ikke dokumentkontroll
- Kommunal tilsynsmyndighet opplyser om at etablererprøven i Oslo og andre byer kan være forskjellige. Er det ID-kontroll på hvem som tar prøvene? Burde ha vært oppdatering hvert 5. år?
Forslag til tiltak
Søker
- endre regelverk for å stille større krav til oppfølging og kontroll.
Saksbehandler foreslår å
- utvikle et felles fagsystem for hele landet.
- utvikle en app for å gjennomføre kontroller med all tilgjengelig informasjon (fra felles nasjonalt fagsystem).
- å gjennomføre regelmessige gjennomganger, for eksempel annen hvert år, for å sikre at statsforvaltere gjør saksbehandlingen li kt.
- å få på plass en tilsynsmodul som varsler offentlige myndigheter ved endringer i f.eks. Brønnøysundregistrene.
Fly og tog
Helsedirektoratet utfører ikke stedlig kontroll, men dokumentkontroll. Informasjon om endringer ved ev oppkjøp i flybransjen fås ofte gjennom media.