Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 10Hvilke plantedrikker bør du velge?

Det finnes en rekke ulike plantedrikker på markedet, inkludert soya-, ris-, havre-, kokos- og mandeldrikk. Enkelte av disse har lavere innhold av energi, og de fleste har lavere innhold av proteiner, enn kumelk, men for soyadrikk er forskjellen liten (se tabell 2). Innholdet av vitaminer og mineraler varierer mye i de ulike plantedrikkene, da noen er tilsatt enkelte vitaminer og mineraler (blant annet vitamin B2 (riboflavin) D-vitamin, vitamin B12 og jod). Videre er noen av drikkene tilsatt noe sukker. Av plantedrikkene er det soyadrikk som har det høyeste proteininnholdet (3 gram per 100 ml) og den beste proteinkvaliteten. Soyadrikk bør derfor være førstevalg til barn som lever på vegankost. Denne kan tidligst introduseres ved ett års alder i henhold til gjeldende anbefalinger for spedbarnsernæring (Nasjonal faglig retningslinje for spedbarnsernæring). Dersom barn ikke får kumelk eller meieriprodukter, må de få plantedrikk tilsatt kalsium (fortrinnsvis laget av soya).

For eldre barn og voksne, kan havredrikk og mandeldrikk være gode alternativer.
Mattilsynet fraråder risdrikk (og riskjeks) til barn under seks år på grunn av innhold av tungmetallet arsen.

Risdrikk inneholder mest sukker av plantedrikkene og bør derfor også unngås til større barn.

Kun enkelte plantedrikker på markedet er tilsatt jod. Tilsetning av næringsstoffer til matvarer kan endre seg basert på ny kunnskap, reguleringer og forventninger fra forbrukerne. Plantedrikker og andre meierierstatninger kan være en god kilde til kalsium dersom de er tilsatt dette. Det bør derfor velges en plantedrikk som er tilsatt kalsium. Kalsium er i liten grad tilsatt i multivitamin-mineraltilskudd, og det kan være utfordrende å få nok kalsium fra andre kilder i kosten dersom kosten ikke inkluderer melk/meieriprodukter eller plantedrikker tilsatt kalsium. For barn og voksne som daglig bruker et multivitamin-mineraltilskudd som inneholder D-vitamin, vitamin B12 og jod, er det ikke avgjørende at plantedrikken er tilsatt alle disse næringsstoffene.

Tabell 2. Innhold av energi og energigivende næringsstoffer (per 100 g) i melk og plantedrikker.
  Energi (kcal) Protein (g) Karbohydrat (g) Fett (g)
Melk (lett, 0,5%) 37 3,5 4,5 0,5
Melk (lett, 1,0%) 41 3,5 4,5 1,0
Soyadrikk 39 3,0 2,5 1,8
Soyadrikk (usøtet) 33 3,3 0 1,8
Havredrikk 46 1,0 6,7 1,5
Drikk av havre/mandel 58 1,8 7 2,4
Mandeldrikk 24 0,5 3,0 1,1
Kokosdrikk 20 0,1 1,9 0,9
Risdrikk 50 0,1 9,9 1,0

* Flere av produktene kan også være beriket med vitaminer og mineraler. Les innholdsdeklarasjon på det bestemte produktet for å se detaljer om beriking. 


Nasjonalt råd for ernæring

Rapporten er utarbeidet av Nasjonalt råd for ernæring på oppdrag fra Helsedirektoratet.

Siste faglige endring: 27. september 2021