Du benytter en nettleser vi ikke støtter. Se informasjon om nettlesere

Kapittel 5.2Bygge og dele kompetanse om utvikling og bruk av store språkmodeller

Foreslått tiltakseier: Flere tiltak, med ulike tiltakseiere

I samarbeid med: Helsedirektoratet, helsesektoren, andre relevante miljøer, som Nasjonalbiblioteket, Digitaliseringsdirektoratet, FoU-institusjoner og UoH-institusjoner.

Relevant for: Helse- og omsorgssektoren

Problem som skal løses: Det mangler nødvendig kompetanse for å tilpasse, evaluere og ta i bruk språkmodeller i den norske helse- og omsorgstjenesten.

Forslag: Helsesektoren jobber systematisk med å bygge og dele kompetanse, spesielt gjennom erfaringer fra praktisk utprøving og bruk.

Arbeidet bør omfatte:

  1. Denne rapporten kan brukes for å heve kompetanse og øke bevissthet om risikoer og risikoreduserende tiltak, i helsetjenesten, internt i Helsedirektoratet, i helse-myndighetene og i hele sektoren. Spredning kan gjøres aktivt gjennom presentasjoner, webinarer mm.
  2. Videreutvikle tverretatlig regulatorisk veiledningstjeneste med temaer knyttet til bruk av store språkmodeller i helse- og omsorgstjenesten
  3. Følge opp seminar med fastlegene, knyttet til bruk av KI-verktøy i allmennlegetjenesten, i samarbeidet med Norsk forening for allmennlegetjenesten.
  4. Arbeide for at pågående og framtidige forskning- og utviklingsprosjekter på KI også omfatter språkmodeller tilpasset norsk helse- og omsorgsektor.
  5. Følge med på nordiske, og internasjonale tilnærminger til utvikling, testing og bruk av språkmodeller i helse- og omsorgssektoren.
  6. Dele erfaringer og kompetanse gjennom for eksempel seminar, rapporter og veiledningsmateriell.
  7. Pilotere tilpasninger av store språkmodeller til den norske helse- og omsorgstjenesten i samarbeid med en eller flere nøkkelaktører, forslagsvis Nasjonalbiblioteket.
  8. Pilotere rammeverk for testing/kvalitetsmåling av språkmodeller i reelle brukssituasjoner i tett samarbeid med fagmiljøer som kan bidra til tilpasninger til norsk helsetjeneste.

For øvrig vises det særlig til avsnitt 4.3.4 og kapittel 4.4

Siste faglige endring: 16. april 2025